کاپ به منطقه 7 رسید

به گزارش سفر به تایلند، روزانه بیش از 8 هزار تن زباله در تهران فراوری می گردد و از آنجا که تا کنون اجرای برنامه های تفکیک زباله از مبدأ نتوانسته میزان فراوری زباله را کاهش دهد، قرار است طرح جدیدی با عنوان کاپ با هدف ترغیب شهروندان به فراوری کمتر زباله، اجرا گردد.

کاپ به منطقه 7 رسید

خبرنگاران/ زینب زینال زاده: افزایش فراوری زباله از یک سو و موضوع جمع آوری زباله از سوی دیگر معضلاتی هستند که شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران در دوره های مختلف با آن روبرو بوده و هستند. وجود بعضی از نواقص در سیستم جمع آوری زباله و رعایت نکردن تفکیک زباله از مبدأ، زمینه را برای رونمایی از طرح کاپ در منطقه7 فراهم کرد. صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، در مراسم رونمایی از طرح که با حضور سمیه حاجوی شهردار منطقه7 برگزار گردید، گفت: با اجرای کاپ، قرار است از یک سو فراوری پسماند کم گردد و از سوی دیگر تا جایی که ممکن است بازیافت در مبدأ انجام و از پسماندها انرژی فراوری گردد.

عباس مافی، معاون امور شهری و محیط زیست شهردار منطقه7، در گفت وگو با خبرنگار ما بابیان اینکه جمع آوری مخازن زباله از معابر عمومی نکته مهم طرح کاپ است گفت: در سالهای اخیر، مدیریت شهری تهران برای رفاه بیشتر شهروندان اقدام به جانمایی و نصب مخازن زباله در معابر کرد. اما تخلیه زباله در هر ساعت از شبانه روز و تفکیک غیرمجاز زباله های مخازن از سوی زباله گردها و ریختن آشغال ها در معابر، به معضل بزرگ شهری تبدیل شد. بنابراین در طرح کاپ، نخستین کار حذف و جمع آوری مخازن زباله از معابر است. البته این به معنای حذف کامل مخازن زباله نیست. چرا که مخازن زباله داخل مجتمع های مسکونی، اداری، تجاری و آموزشی، جانمایی و نصب می شوند. در واقع با این کار از یک سو تفکیک زباله در مبدأ نهادینه می گردد و از سوی دیگر زبالهگردها به مخازن دسترسی ندارند.

عباس مافی/ معاون امور شهری و محیط زیست شهردار منطقه7

به گفته او مرحله اول این طرح در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شهر تهران، فرماندهی کل نیروی انتظامی تهران بزرگ، سازمان عقیدتی و سیاسی ارتش، مجتمع مسکونی 400 واحدی پارس، شهرک مولی الموحدین(ع) و مجتمع مسکونی صبا، اجرا می گردد.

مخازن سه قلوی هوشمند

به گفته معاون امور شهری و محیط زیست شهردار منطقه7، معابر مهم و پرتردد منطقه شناسایی و پس از جمع آوری مخازن زباله در آنها، از مخازن سه قلو استفاده می گردد. مافی در تشریح بیشتر این مخازن زباله گفت: جمع آوری کامل مخازن از معابر، عملی نیست و به همین دلیل از مخازن 3 قلوی هوشمند استفاده می گردد. برای استفاده از این مخازن، کارت هوشمند در اختیار شهروندان قرار می گیرد و با انداختن زباله داخل سطل ها، مبلغ زباله تفکیک شده محاسبه و در کارت شهروندان شارژ می گردد.

بخشنامه ای که ابلاغ شد

معاون امور شهری و محیط زیست شهردار منطقه7، در ادامه صحبت هایش به بخشنامه ابلاغ شده هم اشاره و مطرح نمود: در راستای این طرح، بخشنامه ای به معاونت شهرسازی ابلاغ شده است که براساس آن مالکان ساختمان ها موظف به جانمایی مخازن پسماند در داخل ساختمان هستند. همچنین شهروندان پیش از شروع عملیات تخریب و ساخت و ساز ملک باید اقدام به تفکیک پسماندهای عمرانی نمایند.

مخازنی که داخل مجتمع ها جانمایی می شوند

کاهش پسماند

مدت کوتاهی از اجرای طرح کاپ در منطقه 7 می گذرد، اما عباس مافی باور دارد کارهای خوبی صورت گرفته است: جمع¬آوری 7 مخزن 1100 لیتری پسماند از خیابان شریعتی، طراحی و ساخت سازه ایستگاه بهداشتی پسماند و طراحی مخازن خشک، تر، الکترونیک و فضای سبز، کارهایی هستند که در همین مدت کوتاه با کاهش 61 مخزن در معابر عمومی انجام و به کاهش میزان فراوری پسماند در منطقه منجر شذه اند.

معاون امور شهری و محیط زیست شهردار منطقه 7 در ادامه به هدفهای این طرح هم اشاره نمود و گفت: ترغیب شهروندان به فراوری کمتر پسماند و تفکیک آنها در مبدأ، ایجاد زیبایی بصری در معابر عمومی، رعایت اصول محیط زیست در معابر و حذف یا کاهش زباله گردها، هدفهای مهم این طرح هستند که امیدواریم با مشارکت و همکاری شهروندان بتوانیم طرح را به نحو احسن اجرا کنیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 684

به "کاپ به منطقه 7 رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاپ به منطقه 7 رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید