کسری 319 هزار میلیاردی درآمد&zwnjها برای پرداخت حقوق!

به گزارش سفر به تایلند، هزینه جاری 637 هزار میلیارد تومانی دولت که عمده آن حقوق و دستمزد است فقط امکان تامین حدود نیمی از آن از محل درآمد ها وجود دارد و مابقی باید از محل درآمد نفت و واگذاری سهام و اوراق تامین گردد که در نهایت به کسری 319 هزار میلیارد تومانی تراز عملیاتی بودجه منتهی شده است.

کسری 319 هزار میلیاردی درآمد&zwnjها برای پرداخت حقوق!

به گزارش ایسنا، بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه دولت ها مکلف شدند که در جهت به صفر رساندن کسری تراز عملیاتی حرکت نمایند، به این معنی که هزینه های جاری دولت که گا ها تا بیش از 80 درصد آن را حقوق و دستمزد تشکیل می دهد به تدریج به سمتی حرکت کند که تامین آن کاملا از محل درآمد نفت قطع شده و درآمد های دولت (اقتصادیات و سایر درآمدها) جوابگوی هزینه های جاری باشد.

بر این اساس، ضمن کاهش وابستگی بودجه به نفت، منابع ناشی از واگذار دارایی سرمایه ای به جای پرداخت حقوق صرف پروژه های عمرانی و توسعه گردد.

اما آنچه طی سال های گذشته پیش رفته چندان تایید نماینده عملکرد مثبت دولت ها در این رابطه نیست و همچنان بخش عمده ای از هزینه های جاری دولت از منابعی غیر از درامد ها و البته نفت تامین می گردد.

در لایحه بودجه سال آینده منابع عمومی دولت حدود 841 هزار میلیارد تومان است که فقط 104 هزار میلیارد آن به پروژه های عمرانی رسیده و مابقی آن عمدتا 637 هزار میلیارد تومان صرف هزینه های جاری دولت شده و 100 هزار میلیارد تومانی هم باید برای بازپرداخت اوراقی که در سال های قبل منتشر شده صرف گردد.

از 841 هزار میلیارد تومان منابع عمومی، درآمد ها (اقتصادیات و سایر درآمدها) 317 هزار میلیارد تومان، واگذاری دارایی سرمایه ای (فروش نفت و فرآورده های آن و ...) 225 هزار میلیارد تومان و واگذاری دارایی اقتصادی 298 هزار میلیارد تومان آن را تشکیل داده است.

بر این اساس، در آنالیز تراز عملیاتی بودجه باید گفت که از 637 هزار میلیارد تومان هزینه های جاری فقط 317 هزار میلیارد تومان از محل درآمد ها تامین می گردد و مابقی باید از محل درآمد های نفتی و واگذاری داریی پرداخت گردد؛ بنابراین کسری تراز عملیاتی بودجه به منفی 319 هزار میلیارد تومان می رسد که در این حالت نه تنها به صفر نزدیک نشده بلکه طی سال های گذشته از آن فاصله بیشتری گرفته است، به عبارتی درآمد های اقتصادیاتی و سایر درآمد های دولت با وجود افزایشی که داشته همچنان قدرت تامین 319 هزار میلیارد تومان ازهزینه های جاری که حدود 200 هزار میلیارد تومان نسبت به رقم مصوبه سال جاری افزایش دارد، را نخواهد داشت.

کسری تراز عملیاتی متفاوت از کسری بودجه است و کسری بودجه زمانی رخ می دهد که منابع بودجه جوابگوی مصارف نبوده و دولت نسبت به کنترل و کاهش هزینه ها و تراز آن با منابع حرکت نکند.

منبع: فرارو
انتشار: 26 دی 1399 بروزرسانی: 26 دی 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 1340

به "کسری 319 هزار میلیاردی درآمد&zwnjها برای پرداخت حقوق!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کسری 319 هزار میلیاردی درآمد&zwnjها برای پرداخت حقوق!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید