آمارها نشان داد نمایشگاه مجازی کتاب به بلوغ رسیده است
به گزارش سفر به تایلند، محمد خوانساری، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفت و گو باخبرنگاران؛ درباره همکاری های سال جاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان نمود: سال گذشته برای نخستین بار برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران باعث شد در سطح وسیع و ملی، فناوری اطلاعات از سوی همه مردم کشور به صورت یکسان و برابر استفاده گردد. از طرف دیگر؛ نمایشگاه مجازی کتاب تهران با ابتکار خوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باعث شد، ناشران و مردم به یک بازار برابر در حوزه نشر دسترسی پیدا نمایند.
خوانساری با بیان این که نمایشگاه مجازی کتاب تهران بخشی از تحول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کتاب است، بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس تکالیفی که برای تحول در حوزه کتاب با استفاده از تکنولوژی فناوری اطلاعاتی دارد، سال جاری و سال گذشته، بحث دسترسی به کتاب از سوی ناشران به مردم را دچار تحول کرد.
خوانساری با اشاره به این که دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران نشان داد که در بخش زیرساخت های فناوری اطلاعات، این نمایشگاه می تواند به بلوغ برسد، بیان کرد: زیرساخت های نمایشگاه مجازی کتاب تهران در دومین دوره برگزاری این نمایشگاه به بلوغ رسید. این بلوغ را در آمارهای خرید تجمیعی و خرید کلی که از نمایشگاه مجازی کتاب ثبت شده است، می توان به وضوح دریافت کرد.
وی گفت: خدمات شبکه ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات وقتی تکیمل می گردد که بستر ارائه و دسترسی مردم برای استفاده از آن فراهم باشد و مسئله ای در این زمینه وجود نداشته باشد. برای تکمیل این زنجیره باید همه توان خود را به کار بگیریم. سال جاری با همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک مشارکت همگانی، نهادهای مختلف برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران در کنار همدیگر نهاده شدند.
خوانساری اضافه نمود: این زنجیره شامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناشران، همکاران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش خدمات میزبانی و نگهداری اطلاعات، بخش فناورانه وزارتخانه که برای حفاظت از اطلاعات مردم کوشش کردند و به طور کلی کوشش همه کسانی که زمینه دسترسی مردم به اینترنت و نمایشگاه مجازی کتاب تهران را در سراسر کشور فراهم کردند، تکمیل شد.
معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران بابیان این که خدمات فناوری اطلاعات نمایشگاه مجازی کتاب تهران از لحظه سفارش تا رسیدن کتاب به دست مخاطب، فرایند مختلف و منظمی را طی می نماید و تمام این زنجیره و جهت تا رسیدن به پست، به صورت دیجیتال طی می گردد، بیان کرد: شبکه ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش خدمت رسانی خود از لحظه ثبت کتاب تا تحویل کتاب به پست، زمینه انجام تمام امور را برای خریداران نمایشگاه مجازی کتاب تهران با همراهی نهادهای دیگر به صورت تمام دیجیتال فراهم کرد.
معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: هر سال با برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، هزینه های زیادی برای رفت وآمد مردم و اهالی کتاب از شهرستان ها برای حضور و اسکان در تهران صرف می شد اما این نمایشگاه با حذف این هزینه ها، تصادفات جاده ای و مخاطرات جانی حضور در نمایشگاه حضوری را کاهش داد.
خوانساری در این زمینه اضافه نمود: نمایشگاه مجازی کتاب تهران شرایطی را فراهم کرد که مردم بدون این که الزامی به حضور در نمایشگاه کتاب داشته باشند، از منزل خود در نمایشگاه کتاب شرکت نمایند و علاوه برآن، ناشران مسائل غرفه سازی و حمل و نقل کتاب و هزینه های دیگر را هم متحمل نشوند.
خوانساری اظهار کرد: نمایشگاه مجازی کتاب تهران سال جاری با رضایت بیشتر مردم همراه بود؛ زیرا در دوره دوم نمایشگاه، مسائل دوره قبل برطرف شده بود و با تقویت زیرساخت ها، عدالت دسترسی بیشری برای مردم فراهم شده بود. در عین حال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه مجازی کتاب، یارانه ای برای خرید کتاب در نظر گرفت که در تخصیص آن، این اطمینان وجود داشت که تماما در اختیار فرهنگ و خرید کتاب و مصرف نماینده نهایی قرار می گیرد و امکان هیچ گونه استفاده غیر کتابی از این بن ها و یارانه ها وجود ندارد.
معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در این باره گفت: سرویس احراز هویت در قالب سرویس یکپارچه دولت الکترونیک با نام گذرگاه عمومی خدمات الکترونیکی دولت و با نام اختصاری جی اس پی، پیش از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران ازطریق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در اختیار بخش فنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نهاده شد.
وی درباره این سرویس اضافه نمود: سرویس جی اس پی برای این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطمین گردد هزینه های صرف شده در نمایشگاه مجازی کتاب تهران؛ دقیقا بر اساس احراز هویت یکتایی که از فرد صورت می گیرد، در اختیار همان فرد قرار می گیرد. این سیستم تعیین می نماید فرد چه یارانه ای دارد و چه پولی برای خرید کتاب مصرف نموده است.
خوانساری دراین باره بیان کرد: بانک اطلاعاتی که در اثر خرید مردم در نمایشگاه مجازی کتاب تهران ثبت شده است، برای شناخت نیازها و سلیقه های کتابخوانی مردم به متولیان فرهنگی یاری می نماید و باعث می گردد بازار نشر و فروش کتاب به وسیله شناخت این نیازها توسعه پیدا کند.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران