استقبال سرد واردکنندگان از تسهیلات ترخیص کالای اساسی بدون کد رهگیری بانکی

به گزارش سفر به تایلند، معاون فنی گمرک ایران با بیان اینکه واردکنندگان از تسهیلات ترخیص کالا، بدون کد رهگیری بانکی استقبال نکردند، آخرین شرایط کالاهای موجود در بنادر که معطل تخصیص ارز هستند را تشریح کرد.

استقبال سرد واردکنندگان از تسهیلات ترخیص کالای اساسی بدون کد رهگیری بانکی

مهرداد جمال ارونقی در مصاحبه با خبرنگار مهر و در تشریح آخرین شرایط کالاهای موجود در بنادر و گمرکات کشور، گفت: موجودی گمرکات در سه دسته کالاهای اساسی، کالاهای غیراساسی غیر کانتینری و کالاهای کانتینری قرار می گیرند. که در دسته بندی اول، از ابتدای سال جاری بیش از 10 میلیون و 700 هزار تن کالای اساسی وارداتی به ارزش بیش از 5 میلیارد دلار از گمرکات کشور ترخیص شده است.

او اضافه کرد: در حال حاضر، میزان موجودی کالاهای اساسی در بنادر و گمرکات کشور به بیش از 3 میلیون و 292 هزار تن می رسد که بیش از 2 میلیون و 140 هزار تن از این اقلام در بندر امام خمینی (ره) دپو شده است.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران ادامه داد: حدود 1 میلیون و 400 هزار تن از موجودی کالاهای اساسی را ذرت به خود اختصاص داده است. قسمتی از کالاهای اساسی که در حال حاضر ترخیص نشده اند، در انتظار تأمین ارز هستند؛ بعضی از این اقلام به صورت اعتباری خریداری شده و به بنادر حمل شده اند و اسناد مالکیت نیز در اختیار خریدار داخلی قرار گرفته است و در خصوص مقداری از این کالاها، هنوز مالکیت به صاحب کالا منتقل نشده است.

از تسهیلات ترخیص کالا، بدون کد رهگیری بانکی استقبال نشد

ارونقی اظهار کرد: علیرغم اینکه گمرک، بانک مرکزی و وزارت صنعت، ترخیص 5 قلم کالای اساسی ذرت، جو، کنجاله سویا، دانه های روغنی و روغن خام را بدون ارائه کد رهگیری بانک بلامانع اعلام کرده اند اما به نظر می رسد صاحبان کالا علاقه ای به ترخیص این اقلام تا تأمین ارز این کالاها ندارند.

به گفته او تعداد شناورهای منتظر در لنگرگاه بنادر کشور 18 فروند کشتی حاوی 912 هزار تن کالای اساسی و تعداد شناورهای در حال تخلیه در بنادر 10 فروند کشتی حاوی 319 هزار تن کالای اساسی است.

معاون فنی گمرک درباره کالاهای غیراساسی غیر کانتینری نیز گفت: در دسته بندی دوم، کالاهای غیراساسی غیر کانتینری قرار گرفته است که بیش از 80 درصد این کالاها مواد اولیه و یا واسطه ای واحدهای تولیدی، ماشین آلات مرتبط با تولید، تجهیزات پروژه های راهبردی و ملی است. میزان این کالاها در بنادر و گمرکات کشور به بیش از 3 میلیون و 630 هزار تن می رسد که در گروه کالایی 21 تا 27 قرار گرفته و اصلی ترین مشکل جهت ترخیص این اقلام، عدم انتقال ارز و مالکیت این کالاهاست.

او با اشاره به لزوم اختیار گمرک برای ترخیص اقلام در صف تخصیص ارز، اضافه کرد: باید توجه داشت هیچ اختیاری به گمرک در خصوص ترخیص اقلام در صف تخصیص ارز حتی به صورت درصدی داده نشده و این امر باعث ایستایی در انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالاهای این دسته که دارای اهمیت ویژه ای نیز هستند، شده است.

ارونقی شرح داد: تشخیص اولویت ترخیص کالاهای این دسته مرتبط با تولید، با وزارت صنعت، معدن و تجارت است که فهرست اقلام مربوطه توسط گمرک و وزارت خانه مزبور احصاء و به بانک مرکزی اعلام شده که در صورت تأیید منشأ ارز این اقلام، ترخیص این کالاها در حداقل زمان ممکن صورت خواهد پذیرفت.

200 هزار تن برنج در انتظار ترخیص است

ارونقی با بیان اینکه در دسته بندی سوم کالاهای موجود در بنادر، کانتینرهای پر وارداتی موجود در بنادر و گمرکات مدنظر است گفت: تعداد این کانتینرها به بیش از 24 هزار دستگاه کانتینر برآورد می شود. البته در داخل این کانتینرها ممکن است علاوه بر کالاهای از نوع اقلام دستهٔ دوم، کالاهای اساسی مانند برنج نیز موجود باشد چراکه در سال قبل، تا این مدت زمان، بیش از 950 هزار تن برنج از گمرکات کشور ترخیص شده بوده اما در سال جاری و در این مدت زمان، فقط در حدود 550 هزار تن برنج، از گمرکات کشور ترخیص و مابقی (بیش از 200 هزار تن) در انتظار تخصیص ارز و متعاقب آن، تأیید منشأ ارز هستند که وفق مصوبات ستاد تنظیم بازار، مقرر شده است به قید فوریت در این خصوص اقدام لازم صورت پذیرد.

او اظهار کرد: باید توجه داشت ترخیص کالاهای اساسی وارداتی که دارای ثبت سفارش و قبض انبار تا تاریخ 20 تیر 99 باشند، به صورت اعتباری سه ماهه به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت امکان پذیر است و بانک مرکزی نسبت به تعهد تأمین ارز کالاهای اساسی گروه یک، به نرخ رسمی ظرف سه ماه آینده اقدام کرده است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 1176

به "استقبال سرد واردکنندگان از تسهیلات ترخیص کالای اساسی بدون کد رهگیری بانکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقبال سرد واردکنندگان از تسهیلات ترخیص کالای اساسی بدون کد رهگیری بانکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید