اسکویی: از این مغز تصمیم گیرنده حمایت کنید

به گزارش سفر به تایلند، مهرداد اسکویی معتقد است: دفاتر و فیلمسازان شهرهای مختلف انجمن سینمای جوانان ایران نیازمند یک مغز و قلب هست که ذهن است و خون رسانی را به این بدن بزرگ برساند و این جسم و روح را به خوبی به نسل بعدی بسپارد. اگر این قلب خون رسان و مغز تصمیم گیرنده یعنی دفتر مرکزی در تهران نباشد، بدنه انجمن ها در شهر شهر ایران از کار خواهد افتاد.

اسکویی: از این مغز تصمیم گیرنده حمایت کنید

این مستندساز، تهیه نماینده، پژوهشگر و عکاس ایرانی- در پی سیاست کوچک سازی دولت و برنامه های سازمان سینمایی برای ادغام بعضی مؤسسات و نهادهای زیرمجموعه این سازمان درگفت وگو با خبرنگاران بیان نمود: من از نسلی هستم که فیلم اولم را در 18 سالگی با فروختن کتاب خانه ام ساختم. بعد از ساخت آن فیلم من دیگر هیچ امکانی برای فیلمسازی نداشتم، اما در دوران سربازی فیلم نامه های کوتاه نوشتم که انجمن سینمای جوانان نجف آباد از ساخت آن فیلم پشتیبانی کرد.

او با بیان اینکه تنها جهت فیلمساز شدنم، انجمن سینمای جوان بود اضافه نمود: فیلمنامه ام را به این انجمن بردم و آن ها از ساخت فیلم من حمایت کردند. به من امکانات دادند و سینماگران جوان انجمن نجف آباد به یاریم آمدند تا من بتوانم اولین فیلم جدی هشت میلی متری ام را بسازم. نام آن فیلم در تاریخ او بود. در تاریخ او در سال 1368 در جشنواره ملی انجمن سینمای جوانان ایران چندین جایزه کسب کرد و باعث شد من به طور متمرکز به فیلمسازی بپردازم، در دانشگاه درس سینما بخوانم و برای چندین سال از یاری های انجمن برای ساخت فیلم هایم بهره مند شوم. اگر امروز به عنوان فیلمساز حرفه ای در حال فعالیتم، مدیون حمایت های انجمن سینمای جوان هستم و بر خودم واجب می دانم که امروز با تمام قوایم از حامی سالیان دورم حمایت و پشتیبانی کنم.

اسکویی در ادامه این صحبت هایش گفت: تهدید سینمای جوان خط قرمز خیلی از فیلمسازان جوان و میان سال پیروز ایران است. اگر بیش از چهار هزار نفر باقی ماندن این انجمن برایشان مهم است و سنگ آن را به سینه می زنند، به این دلیل این است که نگاه و تربیت حرفه ای شان را از این انجمن دارند.

این مستندساز اضافه نمود: سینمای جوان توانست از من که فیلمساز جوان، خیال پرداز و رویابین بودم، اما به دلیل ورشکستگی پدرم در نوجوانی هیچ امید و توانی برای ادامه جهت فیلمسازی ام نداشتم، پشتیبانی کند. برای همین است که من و امثال من تا زندهایم وظیفه حمایت و حراست از کیان انجمن سینمای جوانان کشورمان را داریم.

اسکویی در ادامه صحبت هایش درباره سیاست کوچک سازی دولت و تصمیمات سازمان سینمایی گفت: من از قصه کوچک سازی اطلاع دارم و فکر می کنم هنوز مدیران سازمان سینمایی به طور تعیین و سیستماتیک هنوز برنامه مدون و جامعی برای مجموعه ای با بیش از 60 دفتر و یک دفتر مرکزی در تهران که مغز آن دفاتر است، ندارند و فعلاً با طرح هایی در ذهن شان درگیرند.

او اضافه نمود: اگر این سازمان بخواهد این مرکز را به صورت هیئت امنایی اداره کند، باید بگویم بسیار مشکل است که افرادی با پیشینه، بضاعت و شناخت کافی از سینما و جوانان به عنوان هیئت امنای دفاتر سینمای جوان بتوانند فعالیت نمایند و متوجه باشند که هنرجوها چه می خواهند و چه رویایی در سر دارند.

اسکویی با بیان اینکه دفاتر و فیلمسازان شهرهای مختلف انجمن سینمای جوانان ایران نیازمند یک مغز و قلب هست که ذهن است و خون رسانی را به این بدن بزرگ برساند و این جسم و روح را به خوبی به نسل بعدی بسپارد. او ادامه داد: اگر این قلب خون رسان و مغز تصمیم گیرنده یعنی دفتر مرکزی در تهران نباشد، بدنه انجمن ها در شهر شهر ایران از کار خواهد افتاد.

او در ادامه صحبت هایش توضیح داد: تمام بودجه ای که برای یک سال به انجمن سینمای جوانان با یک نسل امیدوار و پر کوشش که می خواهند به سینمای این آب و خاک اعتبار دهند، می دهند اندازه بودجه دو یا سه فیلم بلند سینمایی است که امروزه در کشور فراوری می گردد در حالی که پر افتخارترین فیلم های کوتاه این کشور از انجمن سینمای جوانان بیرون می آید یا اگر هم توسط چهره های مستقل فراوری گردد چهره های خلاق انجمن سینمای جوانان در گروه فراوری این فیلم ها حضوری پررنگ دارند.

این مستندساز با بیان اینکه همه ما، چه فیلمسازان اینک مستقل و حرفه ای، چه فیلمسازان جوان و کارمندان دفاتر و چه فیلمسازان جوانی که به زودی خواهند آمد می توانیم منتقد بعضی از کاستی ها باشیم؛ چرا که هر سیستم بزرگ و نوآوری نقص هایی هم در جهت دارد. اما همه اینها برای درون خانواده انجمن سینمای جوان است و خود این انجمن در طی جهت با پشتیبانی و سیاست گذاری درست مدیران سازمان سینمایی کشور مسائلش را حل خواهد نمود.

اسکویی بیان نمود: مغز سیاستگذاری در سازمان سینمایی و در وزارت ارشاد کشور باید از مغز تصمیم گیرنده انجمن های سینمای جوان پشتیبانی کند. انجمن سینمای جوانان ایران سازمان نمایش خانگی نیست، این انجمن یک اتفاق سی و چند ساله است که در حال حاضر قوام خود را به خوبی پیدا نموده است.

او اضافه نمود: در حال حاضر مدیران و کارکنان حاذق و کارآمدی در دفتر مرکزی و شهرهای دیگر ایران حضور که درد و مسائل را می دانند، آن ها به تجربه و هوش و ممارست دریافته اند، با بودجه ای که برای انجمن سینمای جوان کشور در نظر گرفته می گردد چه کار نمایند و چگونه آن را به سیستم تزریق نمایند و چگونه برای آینده استعدادیابی نمایند.

این فیلم ساز همچنین گفت: به نظر من سینمای مستند، فیلم کوتاه و انیمیشن ایران از سینمای بلند جذاب تر، تاثیرگذارتر و در عرصه جهانی پیروز تر است. این به این معناست که معاونت سینمایی کشور باید بداند که روی آینده چه مجموعه ای تصمیم گیری می نماید.

اسکویی با بیان اینکه سازمان سینمایی می تواند با هوشمندی و آینده نگری از کنار مسائل بغرنج مالی عبور کند اضافه نمود: اگر سینمای جوان ستاد مرکزی خود در تهران را از دست بدهد، از بین خواهد رفت و هیچ ستاد بحرانی نخواهد توانست آن را به حال قبل بازگرداند.

او در انتها گفت: من و دیگر فیلمسازان در این حوزه هیچ قدرتی محسوب نمی شویم، اما می توانیم که بگوییم در نوجوانی مان چه بوده ایم و سینمای جوانان برای ما چه کرد تا امروز چه کسی باشیم. انجمن سینمای جوانان ایران مثل یک مادر است برایمان و چه خوب است که این روزها، روز مادر است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 158

به "اسکویی: از این مغز تصمیم گیرنده حمایت کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسکویی: از این مغز تصمیم گیرنده حمایت کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید