باید نخبه واقعی را شناسایی کنیم

به گزارش سفر به تایلند، به گزارش خبرنگاران، دکتر دهقانی فیروزآبادی امروز در مراسم شروع بکار طرح شهید احمدی روشن که در دانشگاه تهران برگزار گردید بیان کرد: دانشگاهها دو دسته هستند. یکی دانشگاه هایی که آموزش علمی دارند و دیگری دانشگاه هایی که پژوهش های علمی یاد می دهند.

باید نخبه واقعی را شناسایی کنیم

وی با بیان اینکه 20 الی 30 سال قبل جهان با یک تغییر پارادایمی روبرو شد گفت: آن موقع ها، دانشگاهها اقدام به تربیت دانشجویان برای استخدام شدن می کردند اما اکنون دانشگاهها کارآفرین شده اند.

به گفته دهقانی فیروزآبادی از آن موقع حوزه فناوری پررنگ شد و دانشگاه های نسل سوم فعالیت خود را شروع کردند.

وی ادامه داد: از این به بعد، دوره های کارشناسی تبدیل به دوره های شتابدهی، دوره های ارشد تبدیل به مراکز رشد، دوره های دکتری تبدیل به پارک علم و فناوری و ... شدند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 50 درصد جی دی پی کره جنوبی، اقتصاد دانش بنیان است ولی 18 پارک فناوری دارد، گفت: اما در حال حاضر ایران 70 پارک علم و فناوری دارد.

وی با بیان اینکه با ایجاد ساختمان، محتوا درست نمی گردد گفت: اگر بخواهیم این تغییرات را داشته باشیم باید تغییرات پارادایمی را از دانشگاهها شروع کنیم.

به گفته دهقانی مسئله محور شدن یکی از این تغییرات است.

وی خطاب به دانشجویان حاضر در هفتمین دوره طرح احمدی روشن گفت: کشور خیلی مسئله حل کُن دارد اما مسئله کشور هیجانات روحی، موضوع ارز، فراوری، فرهنگ و ... است.

معاون علمی رئیس جمهور گفت: شما نمی توانید مسائل کشور را حل کنید بلکه آمده اید تا مسائل خود را حل کنید.

وی اضافه کرد: بزرگترین اتفاق طرح احمدی روشن این است که خودتان یاد بگیرید که چطور در کنار اساتید روی مسائل کوچک کار کنید. هر زمان که توانستید آن موقع اتفاق واقعی رخ می دهد.

دهقانی با تاکید بر اینکه لازم نیست همه ارشد و دکتری بخوانند گفت: این کشور فرصت ها و ظرفیت های زیادی دارد اما باید تعیین کنیم که نخبه واقعی کیست؟

وی با تاکید بر اینکه چطور می گردد به خارج کشور نخبه های ایرانی را بدون اپلی پیدا می نمایند گفت: من به عنوان نماینده بنیاد ملی نخبگان باید بتوانم نخبه واقعی را در کشور خودم شناسایی و با افتخار آنها را کمک کنم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: نخبگی کرامت است. از این رو باید بتوانیم با یک سیستم هوشمندی نخبگان را در کشور پیدا کنیم.

وی با اشاره به طرح احمدی روشن گفت: امیدوارم در انتها این دوره برگزیدگانی انتخاب شوند که موظف به خدمت رسانی به کشور باشند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 بهمن 1401 بروزرسانی: 19 بهمن 1401 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 2180

به "باید نخبه واقعی را شناسایی کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید نخبه واقعی را شناسایی کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید