مهاجرت معکوس چیست و دلایل آن در ایران

به گزارش سفر به تایلند، مهاجرت به دلایل و اهداف مختلفی انجام می گردد. در واقع، افراد از محلی که در آن زندگی می نمایند، راهی شهرهای بزرگ و منطقه ها دیگر می شوند تا به اهداف خود در زندگی برسند. اما، گاهی اوقات شرایطی ایجاد می گردد که افراد تصمیم می گیرند دوباره به همان محل زندگی قبلی خود بازگردند. با ما در این مقاله خواندنی همراه شوید تا بدانید مهاجرت معکوس چیست و بیشتر با مهاجرت معکوس در ایران آشنا شوید.

مهاجرت معکوس چیست و دلایل آن در ایران

این شکل از مهاجرت در ایران

مهاجرت معکوس در ایران که در حال حاضر روند رو به رشدی را به خود گرفته، یک پدیده مثبت بشمار می آید، چرا که می تواند تا حدودی مسائل جامعه شهری را کاهش دهد. در شهرهای بزرگ ایران جمعیت زیادی زندگی می کنند بطوریکه چیزی نزدیک به 25 درصد از مردم کشور در کلانشهرها اقامت دارند. زیاد بودن جمعیت می تواند باعث بوجود آمدن مسائل زیادی از جمله کمبود عرضه زمین شود. تهران که مرکز بوده، در زمره شهرهای پرجمعیت کشور قرار گرفته و جذب 31 درصدی مهاجران را دارد. در واقع، تعداد افرادی که به شهر تهران وارد شده از تعداد افرادی که از این شهر خارج می شوند، بسیار بیشتر است.

این موضوع باعث شده که تهران با افزایش جمعیت چشمگیری روبرو باشد. به غیر از تهران، استانهای دیگری نیز وجود دارند که مهاجران زیادی را به خود جذب نموده اند که از جمله مهمترین آنها می توانیم به استانهای آذربایجان شرقی، مرکزی و اصفهان اشاره کنیم. تعداد زیادی از مهاجران به سبب پیدا کردن کار مناسب و تحصیل در مدارس یا دانشگاه های برتر راهی تهران می شوند. در ایران تعداد منطقه های که از خاک حاصلخیز بهره مند باشند، بسیار کم است. بسیاری از شهرهایی که ما امروزه آنها را به عنوان کلانشهر یا شهرهای اصلی می شناسیم هم در ابتدا به شکل یک روستا بوده اند. این روستاها که نخست بر روی همین خاکهای حاصلخیز احداث شده اند، بعدها و با گذشت زمان و افزایش جمعیت به شهرهای بزرگ مبدل گشته اند.

در خصوص این پدیده بیشتر بدانیم

مهاجرت معکوس می تواند مزیتهایی را نیز به همراه داشته باشد که از جمله مهمترین آنها می توانیم به رشد و آبادانی روستاها و شهرهای کوچک اشاره کنیم. چنین شرایطی سبب می شود که در نقاط مختلف جغرافیایی ایران عدالت و تعادل برقرار شود. البته، این را هم بگوییم که مهاجرت همواره از روی اختیار نیست و گاهی اوقات ممکن است شرایطی بوجود آید که فرد مجبور شود محل زندگی خود را ترک نموده و به شهر دیگری برای همواره نقل مکان نماید.

در کشور ما نیز تعداد زیادی از افراد پس از مدتی زندگی در شهرستانها یا روستاهای کوچک تصمیم می گیرند که به شهرهای بزرگ و اصلی مهاجرت کنند. حتی، در بیشتر مواقع این مهاجرتها به صورت دائمی صورت می گیرند و دیگر بازگشتی در کار نیست. البته، الان این حرکت حالت معکوس داشته و مهاجرت افراد از روستاهای کوچک به شهرهای بزرگ دچار تغییر شده است. این رویداد در واقع همان پدیده ای بوده که ما آن را به عنوان مهاجرت معکوس می شناسیم. اگر بخواهیم این پدیده را در سطح بین المللی هم مورد آنالیز قرار دهیم، باید بگوییم که برگشتن افراد به محل زندگی اولیه و وطن اصلی خود را مهاجرت معکوس می گویند.

براساس مقاله مهاجرت معکوس چیست، باید بدانید که در صورتی که شرایط زندگی مردم در شهرهای کوچک یا روستاها بهبود یابد، مطمئناً پدیده مهاجرت معکوس نیز رخ خواهد داد. مسئولان دولتی می توانند برای بهبود این شرایط راه چارههای مناسب و درستی را ارائه دهند. قابل ذکر است بگوییم که مهاجرت معکوس از عوامل زیادی همانند شرایط مالی، فرهنگی و زمانی تاثیر پذیرفته و یک عمل سخت هست. امروزه، افزایش جمعیت در شهرهای بزرگ به یک معضل نو و جدی تبدیل شده که احتیاج به یک راه چاره مناسب دارد. البته، اگر مفهوم مهاجرت معکوس به درستی جا بیفتد، تا حدودی میتوان افزایش جمعیت در شهرهای بزرگ را کنترل کرد.

دلایل اصلی این پدیده چه چیزهایی هستند؟

در حال حاضر، زندگی در شهرهای بزرگ و مهم شرایط کاملا پیچیده و متفاوتی دارد. از این رو، بسیاری از افراد پس از مدتی زندگی در کلانشهرها تصمیم می گیرند که مهاجرت برعکس داشته باشند. اگر در شهرهای کوچک و روستاها شرایط آب و هوایی، محیطی و سلامت روحی و روانی بسیار مطلوب تر از زندگی در شهرهای بزرگ باشد، با مهاجرت معکوس افراد به نوعی از شر ترافیک و آلودگی هوا و غیره رها می شوند. تهران در حال حاضر تبدیل به یک شهر مهاجر فرست شده و بسیاری از افراد که محل سکونت خانواده و اجدادشان تهران یا شهر های بزرگ دیگر بوده، پس از مدتی تصمیم می گیرند که به شهرهای کوچک مهاجرت کنند.

اگر بخواهیم هزینه زندگی در شهرهای بزرگ را با زندگی در روستاها و یا شهرهای کوچک مقایسه کنیم، باید بگوییم که این هزینه بسیار زیاد است. بسیاری از افرادی که از پس هزینه های زیاد زندگی در شهرهای بزرگ بر نمی آیند، تصمیم می گیرند که به شهرهای کوچکتر یا روستاها مهاجرت کنند. در واقع، اینگونه میتوان گفت که شرایط مالی یکی از مهمترین و اصلی ترین دلایل مهاجرت معکوس در ایران بشمار می آید.

براساس مقاله مهاجرت معکوس چیست، باید بدانید که بسیاری از افراد برای اینکه اوقات فراغت خود را به راحتی سپری کنند، معمولا به محله های اطراف شهر خود یا روستاها می روند و خانه می خرند. این گونه از مهاجرتها که تقریبا از 8 الی 13 سال پیش آغاز شده، همچنان ادامه دارد. البته، این را هم بگوییم که مهاجرت از شهر به روستا ممکن است باعث بوجود آمدن مسائلی نیز شود. در واقع، مسائلی که بین افراد بومی یک محله با مهاجران ایجاد شده، می توانند دلایل مختلفی داشته باشند.

از جمله مهمترین این دلایل می توانیم به تفاوتهای سبک زندگی، فرهنگی، نژادپرستی، اجتماعی و غیره اشاره نماییم. به طور کلی، اگر ساکنان بومی یک محله با مهاجران تفاوتهای زیادی داشته باشند، در این صورت سازگاری میان آنها شکل نمی گیرد. مطمئنا در چنین شرایطی زندگی آنها در کنار هم کمی سخت خواهد بود. البته، این موضوع در خصوص مهاجرانی که در شهرهای بزرگ نیز وجود دارند، صدق می نماید یعنی فرهنگ کلی یک جامعه می تواند از وجود مهاجران تاثیر بپذیرد.

چه راه چاره هایی برای کاهش مهاجرت به شهرها و افزایش مهاجرت معکوس وجود دارند؟

براساس مقاله مهاجرت معکوس چیست، باید بدانید که دولت برای اینکه از مهاجرت جلوگیری نماید، برنامه های مختلفی را ارائه داده است. از جمله آنها می توانیم به اجرای برنامه توسعه روستاها و شهرستانها، توسعه شغلهای سنتی، حمایت کردن از فعالیتهای کشاورزان، توسعه بیمه و بعضی موارد دیگر اشاره نماییم. سیاستگذاری های اصولی، اجرای برنامه های مشخص شده و اجرای طرحهای برنامه ریزی راهبردی که به وسیله دولت انجام شده، یک برابری نسبی را میان منطقه ها مختلف کشور ایجاد نموده است. با توجه به این موضوع، عایدی کشاورزان نیز رشد قابل توجهی داشته و شرایط زندگی در شهرهای کوچک و روستاها تا حد زیادی بهبود یافته است.

براساس مقاله مهاجرت معکوس چیست، باید بدانید که در واقع، دولت در این برنامه ریزی اصولی با حمایت کردن از تولیدات صنایع دستی در منطقه ها مختلف کشور و توسعه کشاورزی صنعتی یاری قابل توجهی به کاهش مهاجرت نموده است. آسان کردن زندگی در استانهای مختلف کشور و روستاها نیز مزیتهای زیادی را در پی دارد و باعث می شود که مهاجرت معکوس افزایش پیدا کند. در واقع، در چنین شرایطی افراد مجددا به محل زندگی اولیه خود باز می گردند و در آنجا برای همواره ساکن می شوند. یکی دیگر از دلایل اصلی مهاجرت معکوس در ایران مربوط به آموزش، ارتباطات و تکنولوژی بوده که در صورت فراهم کردن زیرساختهای لازم، میتوان از مهاجرتهای غیر ضروری جلوگیری نمود.

منبع: همگردی
انتشار: 22 آبان 1402 بروزرسانی: 22 آبان 1402 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 2272

به "مهاجرت معکوس چیست و دلایل آن در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهاجرت معکوس چیست و دلایل آن در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید