با خطرناک ترین هواپیماهای دنیا آشنا شوید

به گزارش سفر به تایلند، هواپیماهای خطرناک

با این که هواپیما به عنوان یکی از برترین و کم خطرترین وسایل حمل و نقل در سطح دنیا شناخته می گردد اما این باعث نمی گردد که بگوییم این وسیله به صورت 100 درصد فاقد هرگونه خطری است. به هر حال شما هم تا به حال بعضی از اخبار در حول و حوش اخبار هواپیمایی شنیده اید که به اتفاقات تلخی منجر شده اند اما به هر حال با این که این اتفاقات در اذهان عمومی بزرگ شده اند اما همچنان هواپیما یکه تاز امن ترین وسایل حمل و نقلی در سطح دنیا شناخته می گردد. امروز ما در این مطلب می خواهیم با هواپیماهای خطرناک در سراسر دنیا آشنا شویم و ببینیم از چه حیثی این هواپیماها خطرناک شناخته شده اند. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر آنالیز کنیم و ببینیم که این هواپیماهای خطرناک اصلا چه داستانی دارند که الان خطرناک شده اند.

با خطرناک ترین هواپیماهای دنیا آشنا شوید

اولین هواپیمای خطرناکی که می خواهیم به شما معرفی نماییم، هواپیمای ایرباس A310 است. با این که این هواپیما چندین سال است از چرخه فراوری خارج شده است ولی در گوشه و کنار دنیا هنوز هم شرکت های هواپیمایی هستند که با آن پرواز نمایند. این مدل از ایرباس ها که پس از مدل A310 به بازار هواپیمایی آمد، پیشرفت هایی را نسبت به مدل قبلی خود داشت که آن را مورد توجه بسیاری از شرکت های هواپیمایی قرار داد.

پس از اطمینان شرکای اتحادیه اروپایی شرکت هواپیماسازی ایرباس از سودآور بودن فراوری هواپیمای ایرباس 310 مشتقات دیگری از این هواپیما برای فعالیت های بعدی آنالیز شد. از جمله ویژگی های مهم و شاخص هواپیمای ایرباس 310 استفاده از سیستم مخصوص در کابین خلبان است که نقش مهندس پرواز را حذف کرده است، می باشد.

نشانگر های مربوط به مهندس پرواز در عوض به مقابل خلبان منتقل شده و از سیستم کنترل پرواز با سیم به طور محدود استفاده شده است. با همین توضیحات کمی که بالاتر برای شما دادیم فکر می کنید که خطر این هواپیما چیست و چرا در زمره هواپیماهای خطرناک دنیا شناخته شده است؟ ما به شما می گوییم.

این هواپیما از شرکت هواپیمایی ایرباس از بین سال های 1983 تا 30 جولای سال 2007 میلادی فراوری و به بازار دنیای عرضه می شده است و متعاقبا بسیاری از کشورهای اروپایی و ایرلاین های مطرح در سراسر این کره خاکی، این هواپیما را از چرخه پروازهای خود حذف کرده اند و هواپیماهای تازهتر را با این هواپیما جایگزین کرده اند اما با این حال این هاپیما در بعضی از کشورهای دنیا که در زمره کشورهای دنیا سوم قرار می گیرند همانند کشور پاکستان، از این هواپیمای از چرخه خارج شده استفاده می نمایند.

با توجه به این که فراوری این هواپیمای سالیان سال است که متوقف شده است، دیگر قطعات اصلی و فرعی آن فراوری نمی گردد و از این رو اگر برای این هواپیما برایش مسئله ای پیش بیاید که احتمالش هم کم نیست، بدون شک مسائل عدیده ای رخ خواهد داد و عمق فاجعه آن جایی خواهد بود که مسئله ای در هنگام پرواز برای این هواپیمای از چرخه فراوری خارج شده پیش بیاید که در حال پرواز است … .

به هر حال هواپیمای ایرباس A310 هنوز هم در حال کار است و در زمره هواپیماهای خطرناک دنیا به شمار میرود. هواپیمای بعدی فهرست ما در فهرست هواپیماهای خطرناک در سراسر دنیا، هواپیمای مک دونل DC-9 است.

هواپیمای مک دانل داگلاس DC-9 که به انگلیسی اینگونه McDonnell Douglas DC-9 خوانده می گردد، هواپیمایی ساخت کارخانه هواپیماسازی داگلاس است و در بین سال های 1965 میلادی تا 1982 میلادی در دایره ساخت این کارخانه قرار داشت و از سال 1982 به بعد دیگر ساخته نشد. نخستین استفاده نماینده از این هواپیما شرکت هواپیمایی جت ایرلاین بوده است.

وقتی به تاریخچه این هواپیما مراجعه نمایید خواهید دید که این هواپیما برای نخستین بار در 25 فوریه سال 1965 میلادی مورد استفاده نهاده شد. با این که ساخت این هواپیمات سالیان سال است که متوقف شده و هواپیماهادی تازه وارد عرصه هواپیمایی دنیا شده است، هنوز هم از این هواپیما در بعضی از نقاط دنیا استفاده می گردد.

بر اساس آمار رسمی و کلی که وجود دارد، در حال حاضر تعداد 315 عدد از این هواپیمای قدیمی و از چرخه فراوری خارج شده، به وسیله ایرلاین ها و شرکت های هواپیمایی مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و از این رو است که این هواپیما نیز در فهرست سیاه هواپیماهای خطرناک قرار می گیرد. هواپیمای بعدی ما در این فهرست، هواپیمای بوئینگ 737 است.

هواپیمای بوئینگ 737 (Boeing 737) در بین محصولات شرکت هواپیمایی بوئینگ معروف است به بچه بوئینگ. این هواپیما در واقع یک هواپیمای مسافربری باریک و تک راهرو است و همانطور هم که از اسمش پیداست، ساخته شرکت بوئینگ است.

اگر بخواهیم دقیقا بیان کنیم، طراحی این هواپیما از 11 مه 1964 شروع شد و نخستین بار در 9 آوریل سال1967 به پرواز عایدی. البته زمانی استفاده از این هواپیما فراگیر شد که 1 سال بعد با به کارگیری در ناوگان هوایی شرکت هواپیمایبی لوفتهانزا، کاربرد تجاری این هواپیما در بین بسیاری از شرکت های هواپیمایی در سراسر دنیا شروع شد.

این هواپیما دارای مدلی ابتدایی تر بود البته در ظرف مدت کوتاهی با مدلی بزرگ تر جایگزین شد. از نظر کلی کارشناسان هواپیمایی، هواپیمای بوئینگ 737 در کل بسیار مقاوم و کارا بوده است و تا به حال بیش از 7 هزار مورد سفارش ساخت آن به بوئینگ داده شده بوده است که در نهایت بیش از 5 هزار فروند از آن ساخته و تحویل داده شده است.

البته که این هواپیما هنوز هم فراوری می گردد و مطمئنا می خواهید بدانید که این هواپیما چرا نا امن است؟ اولین نسخه این هواپیما از سری هواپیماهای بوئینگ 737 که بوئینگ 737 JT8D نام دارد، در 500 پرواز خود یک سقوط مرگبار را داشته است، از این رو به عنوان یکی از خطرناک ترین هواپیماهای دنیا شناخته شده است.

هواپیمای بعدی نا امن و خطرناک فهرست ما، هواپیمای ایلیوشین ایل-76 است که آن را معمولا با علامت اختصاری ایل-76 می شناسند و در زمره خطرناک ترین هواپیماهای دنیا نهاده شده است. ایلیوشن 76 یک هواپیمای جت 4 موتوره برای استفاده بخش ترابری است که ساخت شرکت هواپیماسازی ایلیوشین در کشور روسیه است.

البته این هواپیماها در مدل هایی برای سوخت رسانی هوایی، هشدار پیش هنگام هوابرد و بعلاوه عملیات آتش نشانی هوایی به کار می رود. از جمله نکات مثبتی که این هواپیما دارد و ما می توانیم به آن اشاره نماییم این است که این هواپیما برای شرایط سخت طراحی شده است و توانایی خیز و فرود را در فاصله کوتاه و زمین های ناهموار در هر گونه شرایط نامساعد جوی را دارد.

این هواپیما از این نظر در فهرست خطرناک ترین هواپیماهای دنیا نهاده شده است که هنوز هم بیشتر در کشورهای سابق اتحادیه جماهیر شوروی پرواز می نماید و سقوط های بسیار زیادی داشته است اما در بین آن ها، بزرگترین فاجعه ای که از طرف این هواپیما رخ داد، در سال 2003 میلادی این هواپیما یک سقوط بسیار فاجعه بار داشته است که در در طی آن متاسفانه 275 نفر جان خود را از دست دادند و البته هنوز هم از آن استفاده می گردد و به همین دلیل آن را یکی از آیتم های هواپیماهای خطرناک دنیا می دانیم.

هواپیمای خطرناک بعدی که می خواهیم آن را به شما معرفی نماییم، هواپیمای تو 154 است که آن را با نام Tu-154 نیز می شناسند البته باید بدانید که ما داریم درباره نام اختصاری هواپیمای معرف مخصوصا در بین ما ایرانی ها صحبت میکنیم، توپولوف.

هواپیمای توپولف 154 در واقع یک هواپیمایی میان برد و ساخت شرکت توپولف از صنعت هوایی کشور روسیه است که نخستین بار در تاریخ 4 اکتبر 1968 میلادی به پرواز عایدی و از مرحله آزمایشی وارد مرحله تجاری در سراسر دنیا و یا حداقل در میان کشورهای عضو جماهیر شوروی شد. کارشناسان حوزه هواپیمایی معتقدند که این هواپیما قابل مقایسه با مدل هواپیمای بویینگ 727 است اما در عین حال هم مصرف سوخت بیشتر و میزان کابین کمتری برای استفاده مسافری دارد.

هواپیمای توپولف 154 هواپیمای مسافربری مناسب برای مسیرهای میانه هوایی شناخته می گردد که در پروازهای داخلی روسیه و سایر کشورهای شوروی سابق، بعلاوه تا میزان ای در اروپای شرقی به کار خود ادامه می دهد. از این هواپیما در ایران نیز استفاده می شد که به هر حال استفاده از این نوع هواپیما از سال 2011 در ایران نیز متوقف شد.

توپولف 154 درواقع مدل پیشرفته ای از هواپیماهای توپولف 104، آنتونف 10 و ایلوشین 18 است. درباره این مدل از هواپیمای توپولوف باید این نکته را بدانید که در سال 1972 سرویس دهی آن به صورت رسمی به شرکت های هواپیمائی شروع شد و اما بیایید تا آنالیز کنیم که چرا این هواپیما در زمره هواپیماهای خطرناک دنیا نهاده شده است.

این مدل ظاهرا هنوز هم فراوری می گردد! تعداد هواپیماهای توپولفی که هنوز هم پرواز می نمایند، در حال حاضر 336 فروند است و شاید باورتان نگردد اما در سال 2002 میلادی این مدل هواپیما 4 مورد سقوط گزارش شده است!

منبع: الی گشت
انتشار: 28 فروردین 1401 بروزرسانی: 28 فروردین 1401 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 1986

به "با خطرناک ترین هواپیماهای دنیا آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با خطرناک ترین هواپیماهای دنیا آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید