تبدیل زباله به طلای سیاه، نیازمند نگاه پیشگیرانه و آموزش است

به گزارش سفر به تایلند، خبرنگاران/قم مدیر عامل سازمان مدیریت و پسماند شهرداری قم گفت: با یک نگاه پیشگیرانه و آموزش و اطلاع رسانی در راستای اجتناب از تولید پسماند، و کاهش هزینه های منفی زیست محیطی به زباله به عنوان طلای سیاه تحقق ببخشیم.

تبدیل زباله به طلای سیاه، نیازمند نگاه پیشگیرانه و آموزش است

سید عبدلله میر ابراهیمی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته زمین پاک که در سالن جلسات شهرداری برگزار گشت با اشاره به دوم اردیبهشت به عنوان روز زمین پاک و مسوولیت های سازمان مدیریت پسماند در بحث حفظ و حراست منابع طبیعی به ویژه در حوزه زمین و هوا اظهارکرد: مسئولیت سازمان مدیریت پسماند، برنامه ریزی، نظارت و ساماندهی از مرحله تولید پسماند،جمع آوری، حمل و نقل، پردازش و دفن است.

وی با اشاره به مسئولیت سازمان در خصوص پسماندهای عادی که ناشی از فعالیت های مستقیم و غیر مستقیم شهروندان است خاطرنشان کرد: با توجه به تقسیم بندی قانون مدیریت پسماند این سازمان در برابر پسماندهای پزشکی، صنعتی و کشاورزی هیچگونه مسئولیت مستقیمی ندارد و مدیریت این پسماندها به عهده خود تولیدکنندگان است، اما با توجه به شرایط موجود کرونایی و افزایش پسماندهای پزشکی از حدود روزی 3 تا 4تن به روزی 11 تن این زباله ها به طور کامل جمع آوری می شوند.

میر ابراهیمی در توضیح سیاست کلی این سازمان گفت: آموزش و اطلاع رسانی در راستای اجتناب و کاهش تولید زباله به عنوان یک برنامه پیشگیرانه و تخصیص اعتبار بیشتر و نگاه بلند مدت به آموزش های پایدار برای مخاطبین به عنوان گروه های هدف در سطح شهر فرهنگ کاهش تولید زباله را ایجاد کنیم.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند ادامه داد: از موانع ایجاد زیر ساخت های آموزشی در خصوص کاهش تولید زباله می توان به هزینه های زیاد ضرورت های اولیه نظافت شهری، جمع آوری و اقدامات حمل و نقل، پردازش و دفن زباله اشاره کرد. البته اعتبارات استانی با توجه به حاد بودن مسائل شهرهای دیگر از جمله شهرهای شاقتصادی و جنوبی که ناشی از وجود آبهای زیر زمینی و تخصیص اعتبارات بیشتر به این استان ها ناکافی اشت.

وی با اشاره به آموزش حضوری کاهش تولید پسماند، دانش آموزان منطقه دو اظهار کرد: شرایط یکساله اخیر با وجود محدودیت های کرونایی بحث های آموزش های مستقیم و گروهی ما را در خصوص کاهش تولید زباله در مدارس و بحث همیاران دانش آموز با همکاری انجمن های دانش آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان را متوقف کرد.

میر ابراهیمی با بیان اینکه میزان پسماند تولید شده در سال 96 روزانه 740 تا 750 تن در مقایسه با سال 99 که به طور میانگین روزانه 643 تن کاهش داشته است و این امر را ناشی از اصلاح روش های مدیریت پسماند و آموزش ها دانست و یادآور شد: به مشاغل و فعالیت های پر زباله، ادارات و بانک ها، نحوه ذخیره سازی و تفکیک زباله آموزش داده شده و هر ساله در بحث مدیریت پسماند و کاهش تولید زباله ممیزی و امتیازدهی می شوند.

وی با اشاره به هدف بعدی سازمان مدیریت پسماند، توسعه تفکیک و جمع آوری پسماند های خشک در مبدا اضافه کرد: در سنوات گذشته تعداد خودروهای جمع آوری پسماند خشک به تعداد انگشتان دست بود ولی امروز بالغ بر 250 دستگاه ماشین در سه گروه جمع آوری پسماندهای خانگی از درب منازل به صورت هفتگی، در زمینه جمع آوری پسماندهای خشک اصناف و ادارات در طول روز و خودروهای پیشرو مسئول زباله های تفکیک شده منازل قبل از جمع آوری پسماندهای تر، فعالیت می کنند.

میر ابراهیمی ادامه داد: 46 کانکس جمع آوری پسماند در سطح شهر مستقر شده که روزانه بالغ بر300 کیلو پسماند از شهروندان تحویل می گیرند.

وی ضمن بیان مسائل جمع آوری پسماندهای تر و تخلیه آنها در محدوده 15 کیلومتر خارج از شهر و ساخت یک ایستگاه انتقال زباله و خریداری هفت دستگاه تریلر با ظرفیت 24 تن زباله، بر لزوم ساخت ایستگاه دوم انتقال زباله در حد فاصل بلوار پیامبر اعظم و جمهوری و جمع آوری زباله مناطق 4،5،8 از طریق این ایستگاه آلاینده های زیست محیطی تاکید کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند ضمن تاکید بر نبود نخاله های ساختمانی در معابرگفت: شهروندان با تماس با سامانه 137و درخواست دریافت باکس های مخصوص می توانند این پسماندها را جمع آوری کنند و در خصوص عدم رعایت این موارد پس از تذکر فرد متخلف به مراجع قضایی معرفی می شود.

میر ابراهیمی از تلاش مجموعه شهرداری در جهت حرکت به سمت دفن مستقیم صفر خبر داد و اضافه کرد: با وجود ساخت سایت البرز به عنوان یکی از پیشرفته ترین خطوط پردازش زباله با توان فنی بومی به دنبال راه اندازی خط دوم پردازش و دفن صفر زباله تا خاتمه سال 1400 هستیم.

وی با اشاره به آمادگی شهرداری برای همکاری با ظرفیت بخش خصوصی به عنوان سرمایه گذار در طرح های فرآوری کود کمپوست از پسماندهای ارگانیک، تبدیل پسماند به انرژی که بر اساس طرح مطالعات جامع مدیریت پسماند بررسی و نتایج آن به زودی مطرح می شود، خاطرنشان کرد: موانع استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در طرح تبدیل پسماند به انرژی، بحث تجهیزات و ماشین آلات وارداتی و نوسانات قیمت دلار، عدم حمایت اقتصادی شهرداری و دولت، و عدم همکاری وزرات برق برای خرید انرژی تولید شده با قیمت بیشتر جذابیت اقتصادی پروژه را برای بخش خصوصی از بین برده است.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند در خاتمه از راه اندازی چند پروژه، بهره برداری از سیستم امحای پسماندهای پزشکی، شروع خط دوم پردازش پسماندهای خانگی با ظرفیت 30 تن، سایت فرآوری کود کمپوست، ساخت مجموعه رفاهی برای کارگران سایت البرز، رونمایی از اپلیکیشن زیپاک برای رفع محدودیت شهروندان در تحویل پسماندها و طرح ساختمان سبز با پارامترهای(ایجاد محیط سبز، مدیریت پسآب ها،کاهش تولید زباله) در هفته آینده خبرداد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 خرداد 1400 بروزرسانی: 20 خرداد 1400 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 1611

به "تبدیل زباله به طلای سیاه، نیازمند نگاه پیشگیرانه و آموزش است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبدیل زباله به طلای سیاه، نیازمند نگاه پیشگیرانه و آموزش است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید