توریسم توده های ضایعات در منطقه رور

به گزارش سفر به تایلند، منطقه رور (Ruhr) در نوردراین وستفالن (Nordrhein-Westfalen) منطقه وسیع مسطحی است که در آن صدها تپه ساخته دست بشر وجود دارد. این تپه ها که در واقع مواد باطله معدنی هستند به زبان آلمانی هالده (Halde) خوانده می شوند و نتیجه حدود 170 سال استخراج زغال سنگ از این منطقه هستند.

توریسم توده های ضایعات در منطقه رور

منطقه رور، منطقه ای به شدت صنعتی در غرب آلمان است که در قرن های 19 و 20 صنایع زغال سنگ و فولاد در آن رونق فراوان داشته است. معادن زغال سنگ رور در عصر صنعتی مشتریان بسیاری داشت. این اندازه تقاضا در بازار باعث رشد منطقه به صورت تصاعدی شد. زمانی 300 معدن زغال سنگ به شکل هم زمان در آن جا فعال بودند و هزاران کارگر در اعماق زمین زغال سیاه را از معدن های تنگ و باریک استخراج می کردند تا صنعت منطقه را برپا نگاه دارند.

زمانی زغال سنگ ثروت منطقه بود، اما حالا این طور نیست. جایگزین های مقرون به صرفه تر، هزینه بالای کارگران معدنی و اتمام تدریجی مواد خام باعث تعطیلی صنایع زغال سنگ و فولاد در اواسط قرن بیستم شد. دوده ای که منطقه را سیاه نموده بود از بین رفت و صنایع سنگین و آلوده جای خود را به صنایع پاک دادند. چیزی که به جای مانده، کارخانه های متروکه و مته های معدنی و بیش از صد محل دفن مواد باطله و ضایعات و ماسه است. بیشتر هالده ها به طور طبیعی بازیافت و تجزیه و تبدیل به مراکز تفریحی و پاک در مرکز منطقه پرتراکم رور شده اند. در تعدادی از این هالده ها آثار هنری زیبایی وجود دارد.

بعضی از جالب ترین آن ها را در ادامه خواهیم دید:

هالده هانیل (Haniel)

هالده هانیل در شهر بوتروپ (Bottrop) تبدیل به یک آمفی تئاتر دایره ای با گنجایش 800 نفر شده که معمولاً میزبان مراسم فرهنگی و هنری متنوع است. در کنار این آمفی تئاتر یک اثر هنری به نام توتمز (Totems) وجود دارد که با بیش از صد تخت خواب قطار که به صورت عمودی در زمین قرار داده شده اند، ساخته شده است. هالده هانیل در حال حاضر یک جاذبه توریستی مشهور است.

هاینریش-هیلدبراند-هایت (Heinrich-Hildebrand-Height)

در بالای توده ضایعات هاینریش-هیلدبراند-هایت در پارک انگر (Anger Park) در جنوب دویسبورگ (Duisburg) چیدمانی غیرمعمول به شکل یک ترن هوایی قابل پیاده روی به نام ببر و لاک پشت (Tiger & Turtle) وجود دارد. این سازه فولادی 45 متر ارتفاع و 249 پله دارد که قسمت هایی از آن پیچ 360 درجه ای دارند.

هالده بکشتراسه (Beckstrasse)

از درون هالده بکشتراسه یک چهاروجهی با ارتفاع 60 متر سر بر آورده است. این سازه در سال 1995 به عنوان بخشی از پروژه پارک آی بی ای امشر (IBA Emscher Park) ساخته شد و از آن موقع الگویی برای سایر جاذبه های هالده های منطقه رور بوده است.

هالده هوهوارد (Hoheward)

توده ضایعات هوهوارد که 152 متر ارتفاع دارد از روی هم ریختن 180 میلیون تُن سنگ به وجود آمده است. در بالای این توده، زمینی مسطح وجود دارد که یک رصدخانه ساده دارد که شامل یک ساعت آفتابی غول آسا و دو آهن قوسی شکل که دقیقاً از وسط تراز شده اند، است و نصف النهار محلی و استوای سماوی را نشان می دهد. با یاری نشانه های رصدخانه هرکس می تواند طلوع و غروب خورشید را در روزهای مهم سال مثل روز شروع تابستان و زمستان رصد کند.

هالده نورد دویچلند (Norddeutschland)

این توده ضایعات 102 متر ارتفاع دارد و در آن دو جاذبه توریستی به نام های خانه هال (Hall House) و پلکان بهشت (Stairway to Heaven) وجود دارد. خانه هال در واقع اسکلت فولادی یک خانه است و پلکان بهشت، تعداد زیادی پله دارد و 52 متر بالا می رود. به جز این ها، هالده نورد دویچلند محل مناسبی برای انجام پاراگلایدینگ است.

هالده راین پروسن (Rheinpreußen)

هالده راین پروسن یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری فرهنگ صنعتی در منطقه رور است. در بالای آن، تندیس لامپ معدنی (The Geleucht) قرار گرفته است که یک لامپ معدنی غول پیکر است. این تندیس در ساعات تاریکی به شکل زیبایی نورپردازی می گردد.

هالده راین البه (Rheinelbe)

در هالده راین البه تندیسی به نام پلکان بهشت قرار گرفته است که از بلوک های بتنی انباشته شده روی هم درست شده است. این تندیس 10 متر ارتفاع دارد.

هالده رونگنبرگ (Rungenberg)

هالده رونگنبرگ دو قلّه دارد. در هر دو قله نورافکن هایی در پوششی از لوله های زنگ زده فولادی نصب شده است. در زمان تاریکی نورافکن ها روشن و به سمت آسمان راهنمایی می شوند به طوری که ستون های نور به در آسمان شکلی هرمی ایجاد نمایند.

منبع: کجارو / amusingplanet.com
انتشار: 18 بهمن 1400 بروزرسانی: 18 بهمن 1400 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 1923

به "توریسم توده های ضایعات در منطقه رور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توریسم توده های ضایعات در منطقه رور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید