جزئیات طرح مجلس برای ساماندهی بازار خودرو ؛ نحوه مشخص نرخ خودروها ، توقف قیمت سازی با عرضه خودرو در بورس ، ممنوعیت جدید برای خودروسازها
به گزارش سفر به تایلند، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به جزئیات طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک گفت: قرار است با عرضه تمامی خودروهای صفر در بورس، جلوی فروش این خودروها توسط خودروسازان از درب های پشتی گرفته گردد.
به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از فارس، روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در نشست رونمایی طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک که عصر امروز در اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر برگزار گردید در مورد نابسامانی های بازار خودرو گفت: در حال حاضر کشور ظرفیت فراوری خودرو را دارد اما به دلیل توزیع غیر شفاف و غیر منطقی خودرو عملا بازار خودرو دچار مسائل زیادی شده است. وقتی کالای مصرفی مانند خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه ای گردد، ناخوداگاه بازار خودرو نابسامان شده و قیمت ها بالا می رود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: بر این اساس طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک با همکاری اندیشکده ها و کارشناسان در مجلس آماده شده و بعد از اعلام وصول، در حال حاضر در کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حال آنالیز است.
انتها فروش خودرو از درب های پشتی با استفاده از ابزار بورس
وی خاطر نشان کرد: مبنای این طرح اصلاح توزیع خودرو با عرضه خودرو در بورس کالا است و کوشش شده است تا با استفاده از این سازکار، همه راه های توزیع خودرو صفر به غیر از جهت بورس بسته گردد تا خودروسازها نتوانند از درب های پشتی خودرو را به فروش برسانند. با فروش خودرو در بورس کالا، عرضه و تقاضا است که قیمت را معین میکند و عملا قیمت گذاری دستوری به دلیل ناکارآمد بودن حذف می گردد.
ایزدخواه با توجه به سازکار شفاف بورس گفت: بر اساس این طرح به هر کد ملی فقط یک مدل خودرو در سال تعلق می گیرد و یک پیشنهادی هم مطرح که بر فروش خودرو صفر تا دو سال بعد از خرید، مالیات وضع گردد تا تقاضا سرمایه ای به حداقل برسد. با این شیوه عملا قیمت گذاری دستوری وجود ندارد بلکه قیمت تمام شده کارخانه که توسط فرمول شورای رقابت معین می گردد وجود خواهد داشت و این فرمول هم شفاف بیان خواهد شد.
سود خودروسازها باید در افزایش فراوری باشد
این نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به کشف قیمت تعادلی خودرو در بازار بورس گفت: اگر قیمت تعادلی خودرو در بورس بالاتر از قیمت تمام شده باشد از اختلاف قیمت بین قیمت بازار و قیمت تمام شده، مالیات گرفته می گردد تا رانت موجود به جای اینکه به جیب دلالان یا خودروساز برود در اختیار دولت قرار گرفته و صرف افزایش فراوری خودرو گردد تا قیمت ها پایین بیاید.
ایزدخواه افزود: در طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک پیشنهاد شده است تا از مالیات اخذ شده از بورس خودرو، 20 درصد به خزانه رفته و صرف توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی گردد و 70 درصد هم به خودروسازها وام کوتاه مدت داده گردد تا فراوری خود را افزایش دهند. در این میان فقط 10 درصد برای پاداش به خودروسازان در نظر گرفته شده است تا اگر عرضه خودرو آن ها بالا بود به تشخیص شورای رقابت به خودرو سازان تعلق گیرد و به این ترتیب کوشش شده است تا سود خودروساز صرفا در افزایش فراوری قرار گیرد.
ایمنی و مصرف سوخت از مولفه های اثرگذار بر سود خودروسازها هستند
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه نشست در مورد دغدغه کیفیت خودرو که همیشه برای مصرف نمایندگان مطرح است نیز گفت: در شاخص هایی که برای فرمول جدید معین قیمت تمام شده خودرو پیشنهاد شده، مولفه هایی مانند مصرف سوخت، ایمنی و صادرات خودرو هم در نظر گرفته شده است و در صورتی که خودرویی ایمنی بالایی داشته باشد اجازه سود بیشتری هم به خودروساز داده خواهد شد تا به این ترتیب خودرو ساز برای رسیدن به سود بیشتر مجبور به افزایش کیفیت باشد.
وی خاطر نشان کرد: در طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک امکان فراوری خودرو دست ساز و غیر کارخانه ای هم فراهم شده است تا با این روش به کاهش قیمت خودرو از جنبه های مختلفی یاری گردد.
ایزدخواه درباره صندلی خودروهای اسقاطی در طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک گفت: در این طرح خودروسازها مکلف شده اند تا به ازای هر 5 خودرو جدیدی که فراوری می نمایند، یک خودرو را اسقاط نمایند که این موضوع به افزایش اسقاط خودروها وکاهش آلودگی هوا یاری خواهد نمود.
ممنوعیت سهامداری لایه ای خودروسازها
وی افزود: در این طرح سهامداری لایه ای و چرخشی برای خودروسازها ممنوع شده و خودروسازها موظف هستند به فاصله کمی بعد از لازم الاجرا شدن قانون، سهام های لایه ای و چرخشی خود را بفروشند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره قراردادهای خارجی خودروسازان مطرح کرد: بر اساس این طرح قراردادهای خارجی باید پیوست فناورانه داشته باشد و معاونت علمی ریاست جمهوری موظف است که پیوست های فناوری این قراردادها را آنالیز کند.
ایزدخواه در انتها گفت: در طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک پیشنهاد شده است تا صنایع نظامی هم اجازه داشته باشند تا با رعایت همه قوانین و شفافیت کامل به صنعت خودرو ورود نموده و مثلا به انتقال فناروی در صنعت خودرو بپردازند.
منبع: همشهری آنلاین