خالق جایی برای پیرمردها نیست درگذشت

به گزارش سفر به تایلند، به گزارش خبرنگاران به نقل از ان پی آر، مک کارتی در سال 2007 جایزه پولیتزر را برای رمان جاده- داستانی پسا آخرالزمانی بر مبنای رابطه یک پدر و پسر- دریافت کرد. این کتاب بعلاوه در سال 2008 جایزه ادبی سالانه اسپانیا را برد.

خالق جایی برای پیرمردها نیست درگذشت

مک کارتی در رودآیلند آمریکا به دنیا آمد. او با آغاز حرفه نویسندگی، نام خود را از چارلز به کورماک تغییر داد تا با چارلی مک کارتی، آدمک معروف ساخته شده به وسیله ادگار برگن اشتباه گرفته نشود.

نخستین رمان او با نام نگهبان باغ در سال 1965 از سوی رندوم هاوس منتشر و در سال 1966 برنده جایزه ویلیام فاکنر برای برترین رمان اول شد. نصف النهار خون که در سال 1985 منتشر شد نیز مورد تحسین جامعه ادبی و خوانندگان نهاده شد.

در سال 1992 رمان همه اسب های زیبا- اولین کتاب از سه گانه مرزی- برنده جایزه ملی کتاب آمریکا شد و مک کارتی را به معروفیت رساند. این کتاب بعلاوه برنده جایزه ملی ادبیات داستانی آمریکا شد. وی برای کتاب گذرگاه در سال 1996 و برای شهرهای دشت در سال 2000 برنده جایزه ادبی دوبلین شد.

مک کارتی جایی برای پیرمردها نیست را ابتدا به عنوان یک فیلمنامه نوشت و بعد تبدیل به یک رمان کرد که معروفیت او را به عنوان غولی در به تصویر کشیدن دنیای غرب تثبیت کرد. اقتباس سینمایی از این رمان به کارگردانی برادران کوئن و با بازی خاویر باردم، تامی لی جونز و جاش برولین، برنده چهار جایزه اسکار از جمله برترین فیلم در سال 2008 شد. او در این سال بعلاوه برنده جایزه انجمن قلم آمریکا برای دستاورد در ادبیات داستانی آمریکا شد.

سانست لیمیتد از دیگر کتاب های مک کارتی است که مورد اقتباس سینمایی نهاده شده است. این کتاب در واقع یک نمایشنامه است که بارها روی صحنه رفت و اجراهای موفقی داشت. تامی لی جونز در سال 2011 از این نمایشنامه برای ساختن فیلمی به همین نام اقتباس و خود او نیز در این فیلم بازی کرد.

از جمله معروف ترین رمان های مک کارتی که در ایران ترجمه و منتشر شده است می توان به جایی برای پیرمردها نیست، نصف النهار خون، نگهبان باغ، سانست لیمیتد، گذرگاه، همه اسب های زیبا و جاده اشاره نمود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 26 خرداد 1402 بروزرسانی: 26 خرداد 1402 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 2231

به "خالق جایی برای پیرمردها نیست درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خالق جایی برای پیرمردها نیست درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید