درگ دنا پلاس تقویت با دنا فابریک ، این دو خودرو اتوماتیک چقدر اختلاف شتاب دارند؟
به گزارش سفر به تایلند، درگ دنا پلاس تقویت شده، با یک دستگاه دنا پلاس اتوماتیک فابریک انجام شد تا ببینیم این خودرو ، چقدر با حالت فابریکی تفاوت دارد. دنا تقویت شده ، به امکاناتی مانند دان پایپ، کیت مکش، ریمپ ECU و TCU و بعلاوه کیت واتر متانول مجهز است. سیستم تعلیق این خودرو نیز بهبود یافته است. این خودرو با این تغییرات به توانی برابر 177 اسب بخار (سر چرخ) دست یافته است. در مقابل نسخه فابریک دنا پلاس اتوماتیک قرار گرفته است که هیچ تغییری نداشته است. به نظر شما اختلاف شتاب این دو خودرو چقدر است؟
خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: نتیجه مسابقه درگ دنا پلاس تقویت شده، با دنا پلاس فابریک چیست؟ برای یافتن پاسخ این پرسش، یک دنا پلاس تقویت شده ، با 177 اسب بخار قدرت سر چرخ را در مقابل یک دنا پلاس فابریک قرار دادیم. دنا پلاس تقویت شده با استفاده از کیت مکش، دان پایپ، کیت واتر متانول، کیت واتر اسپری و… به یک خودرو وحشی تبدیل شده است. میله های سیستم تعلیق تورشن بار عقب نیز با نمونه اصلاح شده، تعویض شده بود و فنرهای جلو هم به نوع اسپرت تغییر یافته بودند. مالک خودرو با صرف هزینه هشت میلیون تومانی، روغن گیربکس اتوماتیک تویوتا را برای این خودرو ریخته بود که تاثیر بسیار مطلوبی داشت.
نرم افزار کامپیوتر و گیربکس دنا پلاس نیز تغییر نموده بود که به شدت روی شتاب خودرو تاثیر گذاشته بود. با این اوصاف مسابقه درگ را شروع کردیم.
درگ دنا پلاس تقویت با دنا پلاس فابریک
دو خودرو دنا پلاس تقویت شده ، و فابریک را در مسیر صاف و بسیار خلوت کنار هم قرار می دهیم. ابتدا مسابقه درگ را از حالت سکون، شروع می کنیم. دو خودرو آماده می شوند و لانچ می نمایند. با سه بوق مسابقه شروع می گردد اما بلافاصله به انتها می رسد! چرا که تا دنا پلاس فابریک حرکت را شروع می نماید، دنا تقویت شده، چند اتوبوس فاصله گرفته است و به خط انتها می رسد. چنین اختلاف شتابی برای خودرویی که تمام قطعات موتور آن فابریک است و عمده تغییر آن نرم افزاری است، دور از انتظار بود!
درگ دنا پلاس تقویت با دنا پلاس فابریک چند بار دیگر تکرار می گردد و اختلاف شتاب دو خودرو از زمین تا آسمان است. حتی وقتی دنا پلاس تقویت شده، با یک آوانس چند ثانیه ای مسابقه را شروع می نماید، در کسری از ثانیه دنا فابریک را قربانی می نماید.
مسابقه در حال حرکت هم انجام شد اما باز هم تفاوتی نداشت و تا دنا فابریک خودش را پیدا کند، دنا تقویت شده به خط انتها رسیده بود. مهم ترین برگ برنده دنا پلاس تقویت، نه کیت مکش و دان پایپ بلکه تغییرات نرم افزاری پیشرانه و گیربکس خودرو بود. نرم افزار نو گیربکس امکان کات آف روی دور 6200 RPM را فراهم نموده بود و تاخیر پدال گاز و تعویض دنده ها نیز به حداقل رسیده بود. دنا پلاس تقویت شده، شتابگیری نرم، کم تاخیر، بی صدا و بدونِ هیچ زور زدنِ اضافی داشت. برعکسِ نسخه فابریک که تاخیر و زور زدنِ آزار دهنده ای دارد.
درگ با سورن EF7 تقویت
هنگام آنالیز دنا پلاس تقویت شده، یک سورن EF7 تقویت درخواست انجام مسابقه داد. این خودرو به میل سوپاپ اسپرت، کیت مکش، دان پایپ، هدرز و… مجهز بود. خودرو دنده دستی و قدرت سر چرخ آن، میزان گیری نشده بود.
مسابقه درگ دنا پلاس تقویت با سورن، شروع شد. اما دنا پلاس با وجود گیربکس اتوماتیک، سورن تقویت شده را نقطه کرد! این نتیجه، واقعا دور از انتظار بود.
این مسابقه به صورت در حال حرکت (رولینگ) هم انجام شد و با وجود هرزگردی شدید سورن، که ناشی از توانِ بالای آن بود، باز هم دنا پلاس اتوبوسی از آن فاصله گرفت. اینجاست که اهمیت سرعت تعویض دنده های گیربکس اتوماتیک و محدوده نهایی تعویض آنها نمایان می گردد.
منبع: بیت ران