دست کشاورز، دست مصرف کننده

به گزارش سفر به تایلند، رایسفا یک پاتفرم دوسویه است که یک سمت آن کشاورز و سمت دیگر مصرف کننده است. رایسفا کار خودش را با کشاورزهای خوب برنج که در شهر آمل فعالیت می کردند شروع کرد.

دست کشاورز، دست مصرف کننده

استارتاپ رایسفا توسط فریبرز نورزاد بنیانگذاری شده است. فریبرز متولد شهریور 1372 در شهر آمل است. او دانش آموخته رشته کارشناسی مهندسی فناوری اطلاعات از دانشگاه آمل است و بعد از قبولی در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات در دانشگاه علوم فنون بابل از تحصیل در این رشته انصراف داده است. این گزارش، گفت وگوی ما با فریبرز نورزاد بنیانگذار رایسفا است.

ایده استارتاپ رایسفا چطور شکل گرفت؟

دوره سربازی من توی شهر اصفهان گذشت. فرمانده ام و هم خدمتی هام می دانستند که من اهل شمال هستم و به شکل خانوادگی در کار کشت و برداشت برنج هستیم.

یک بار که به مرخصی رفتم، از شمال برای فرمانده ام برنج آوردم. خداروشکر برنج خیلی باب میل فرمانده بود و پیش سایر فرماندهان پادگان هم از محصول زمین ما تعریف نموده بود.

همین موضوع شد سرشروع سفارشاتی که تعدادی از فرماندهان برای برنج به من دادند. با بیشتر شدن سفارشات و باتوجه به اینکه در اواخر دوران خدمت سربازی هم بودم، به ایده فروش آنلاین برنج فکر کردم و تصمیم گرفتم وارد این حوزه بشم.

باید بگم دوران سربازی و تعریف کردن های فرمانده ام از محصول برنج ما ایده اولیه استارتاپ رایسفا را شکل داد.

قبل از راه اندازی استارتاپ تان، مشغول چه کاری بودید؟

من از دوران نوجوانی علاقه زیادی به کامپیوتر و فعالیت های مرتبط با آن داشتم. این علاقه باعث شده بود شناخت خوبی از کارهای کامپیوتری داشته باشم و تا قبل از دوران سربازی در فروشگاه های مطرح کامپیوتر شهر آمل مشغول ارائه خدمات کامپیوتری بودم.

از کارهای خیلی کوچک مثل شاگردی در کافی نت شروع کردم، اما با گذشت چندین سال و آموزش هایی که در این زمینه دیدم، طراحی سایت و برنامه نویسی هم انجام می دادم.

فعالیت استارتاپ رایسفا چگونه است؟

رایسفا یک پاتفرم دوسویه است که یک سمت آن کشاورز و سمت دیگر مصرف کننده است. رایسفا کار خودش را با کشاورزهای خوب برنج که در شهر آمل فعالیت می کردند شروع کرد.

یکی از همین کشاورزان برنج، پدر خودم بود. ما در رایسفا برنج فراوریی خودمان و سایر کشاورزان هم محلی را به صورت مستقیم به دست مصرف کننده می رسانیم.

کشاورزان برنج در شهرهای شمالی سال ها برنج و البته دست رنج خودشان را به دلال ها و واسطه ها می فروختند و کمترین سود نصیب شان می شد و سود اصلی برای واسطه ها بود.

در رایسفا پول کشاورز به صورت نقدی پرداخت خواهد شد. شما همه محصولات را بدون واسطه از کشاورز خریداری می کنید.

همه محصولات در انبار کشاورزان است و هیچ محصولی از قبل خریداری نشده است. یکی از نکات دیگری که در رایسفا اهمیت دارد فرصت ارجاع محصول خریداری شده پس از یک هقته است که باعث اطمینان خاطر مشتریان از خرید خود خواهد شد.

عضویت و نحوه فعالیت کشاورزان در رایسفا چگونه است؟

تیم رایسفا با همکاری مهندسان مرکز تحقیقات برنج کشور که در شهر آمل واقع شده است، قبل از جذب کشاورز جدید به پلتفرم از محصولات آن ها نمونه گیری نموده و آزمایشات لازم را انجام می دهند و در صورت تایید کیفیت، اجازه عضویت آن ها را در سایت می دهند. قبل از ارسال سفارش مشتری نیز، کارشناسان ما از محصول کشاورز نمونه گیری نموده و در صورت تایید نهایی کیفیت و نوع برنج و اختلاطی نبودن آن، اجازه فروش می دهند.

از چه زمانی استارتاپ خود را راه اندازی کردید؟

رایسفا در ابتدا یک فروشگاه آنلاین ساده بود اما مارکت پلیس آن به شکل فعلی از سال 97 فعالیت خود را شروع کرد.

سرمایه اولیه تان برای شروع کار چقدر بود؟

از انجایی که خود من تا حدود زیادی به این نوع از کسب و کار وارد بودم و اکثرا فعالیت ها را از طراحی سایت گرفته، تا مذاکره با کشاورزان خودم انجام دادم، سرمایه زیادی بابت هزینه های جاری صرف نکردم اما باز هم حدود 15 میلیون تومان هزینه شد که آن را از پس انداز خودم مصرف کردم.

از زمانی که استارتاپ خود را راه اندازی کردید چه تعداد کاربر از خدمات شما استفاده کردند؟

خوشبختانه در این مدت از نقاط مختلف کشور مشتریان خوبی داشتیم. حتی از بعضی روستاهای کشور نیز سفارش محصول وجود داشته است.

نکته مهم این است که با وجود فرصت اعلام مرجوعی رایگان تا یک هفته، هیچ مرجوعی محصول نداشتیم. تهران و مشهد از نظر تعداد سفارش در صدر مشتریان ما هستند اما از نظر تناژ فروش محصول، اصفهان مشتری نخست ماست و در مرتبه بعدی تهران قرار گرفته است.

شیوه درآمدزایی تان چگونه است؟

قیمت گذاری در رایسفا با توافق میان کشاورزان و کارشناسان برنج بر اساس نتیجه کنترل کیفیت و قیمت روز برنج در شمال کشور انجام می گیرد. رایسفا نیز درصدی از قیمت فروش محصول را به صورت کمیسیون از کشاورز دریافت می نماید.

مهم ترین چالش پیش روی شما از وقتی که کارتان رو شروع کردید چه چیزی بوده است؟

مهم ترین چالش ما کمبود نیروی انسانی متخصص در شهر آمل و استان بود که به نظرم ما از این چالش بهترین استفاده را کردیم.

به این ترتیب که همه کارهایمان را از ابتدا با دورکاری شروع کردیم که باعث شد، هزینه ای بابت اجاره دفتر و موارد از این قبیل ندهیم. البته در مراحل اول چالش های فنی زیادی در راه اندازی پلتفرم داشتیم که خوشبختانه یکی پس از دیگری متفع شدند.

چشم انداز استارتاپ رایسفا برای آینده چیست؟

ما در رایسفا تنها به دنبال فروش محصول برنج نیستیم بلکه چشم انداز و اهداف بلندمدتی برای خودمان ترسیم نموده ایم که دستیابی به آن ها برای ما ارزش محسوب می گردد.

از جمله اهم مواردی که ما در رایسفا به دنبال رسیدن به آن هستیم، عبارتند از: برندسازی برنج کشور و معرفی برنج ایرانی به بازار کشورهای هدف، ایجاد مرکز معاملات برنج و شفاف سازی قیمت برنج، ساماندهی بازار برنج داخلی، برطرف دغدغه کشاورز جهت فروش محصول، ساماندهی نظام فراوری و توزیع و بازاریابی و فروش محصولات برنج و محصولات وابسته در بین خریداران، حمایت و مشاوره فراوریات محصولات باکیفیت صادراتی با استفاده از معرفی ارقام تجاری، حرکت به سمت ایجاد نظام کشت و بازاریابی نوین، فراوری محصول سالم با آموزش کشاورزان و فراوریکنندگان و خرید برنج آنها به قیمت مناسب و حرکت به سمت شناسنامه دار کردن برنج های ایرانی و جلوگیری از اختلاط و آلودگی های جانبی.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 19 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 904

به "دست کشاورز، دست مصرف کننده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دست کشاورز، دست مصرف کننده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید