رفراندوم فردا در ایتالیا؛ بزرگترین تحول 2016 اروپا

به گزارش سفر به تایلند، نخست وزیر ایتالیا وعده داده است اگر پاسخ مردم در همه پرسی فردای قانون اساسی کشورش آری باشد، ایتالیا قوی ترین کشور اروپا خواهد شد. او که به دنبال محدود کردن اختیارات سنای کشورش است، وعده داده که در صورت شکست استعفا دهد.

رفراندوم فردا در ایتالیا؛ بزرگترین تحول 2016 اروپا

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید و از شهرهای زیبای رم، فلورانس و ونیز شهر روی آب دیدن کنید و بنای کولوسئوم را ببینید.

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری رویترز، ماتئو رنتزی، نخست وزیر جوان ایتالیا که زندگی سیاسی اش بلاتکلیف مانده است، در آخرین روز از کمپین پیش از برگزاری رفراندوم فردا (یکشنبه) گفت که در صورت پیروزی کمپین اصلاحات قانون اساسی، ایتالیا قوی ترین کشور اروپا خواهد شد.

در مقابل بازارهای اقتصادی و سیاستمداران اروپا نگرانند که پیروزی کمپین خیر بی ثباتی سیاسی را تحریک نموده، آشوب ها را مجددا به بانک های لطمه دیده ایتالیا بازگرداند و منطقه یورو را به سمت بحران تازه ای سوق دهد. رنتزی آدینه در مصاحبه ای رادیویی گفت: به آینده خودتان فکر کنید و آینده فرزندانتان.

رنتزی وعده داده است که اگر ایتالیایی ها طرح او را برای کاهش نقش سنا و دریافت اختیارات گسترده مقام های منطقه ای رد نمایند، از قدرت کناره گیری کند. اپوزیسیون ایتالیا معتقد است اصلاحات مذکور وزنه تعادل یک ارزش دموکراتیک درباره کنترل و نظارت را کاهش می دهد.

نتایج تازه ترین نظرسنجی ها حاکی از آن است که کمپین خیر احتمالا پیروز رفراندوم چهارم دسامبر است. با این حال رنتزی گفته است که به محض پیروزی، بودجه اتحادیه اروپا را وتو خواهد نمود و شرکای ایتالیا را مجبور می نماید تا در مدیریت موج مهاجران و پناهجویانی که وارد این کشور می شوند، بیشتر یاری نمایند.

وزیر اقتصاد ایتالیا هم با هدف آرام کردن فضای ملتهب بازارها آدینه در مصاحبه ای گفت که اگر رفراندوم شکست بخورد، خطری در زمینه بروز زلزله اقتصادی وجود ندارد اما با این حال تاکید نمود که شاید 48 ساعت تلاطم ایجاد گردد. سایر مقام های دولتی هم تاکید دارند که اگر رفراندوم شکست بخورد، سرمایه گذاران احتاقتصادی آسیب می بینند.

نخست وزیر چپگرای ایتالیا آدینه درباره سناریوهای پسا رفراندوم مطلبی بیان نکرد و تنها گفت که صحبت از برگزاری انتخابات زودهنگام یکسال پیش از موعد، توهم است.

جریان رفراندوم چیست؟

شهفرایندان ایتالیایی فردا یکشنبه برای شرکت در همه پرسی قانون اساسی به پای صندوق رای می فرایند تا در یک رای گیری شرکت نمایند که از نظر تحلیلگران مهمترین تحول سیاسی اروپا در سال 2016 است؛ تحولی حتی بزرگتر از بریگزیت. ماتئو رنتزی که در کمپین آری فعالیت داشت، می خواهد تا فرایند حکومتداری را آسان تر کند. این اصلاحات قدرت سنا را می گیرد و این بدان معناست که قوانین تنها احتیاج به تایید در مجلس دارند. طبق سیستم کنونی، قوانین برای تصویب احتیاجمند تایید سنا و مجلس ایتالیا هستند. اگر کمپین خیر پیروز گردد، این بدان معناست که فرایند گسترده و طولانی نظارت کنونی همچنان پا بر جای می ماند.

همه پرسی شکست می خورد یا نه؟

نتایج جدیدترین نظرسنجی ها حاکی از آن است که 5 / 53 درصد در مقایسه با 5 / 46 درصد موافق کمپین خیر هستند. هولگر اشمیدینگ، اقتصاددان ارشد در بانک برنبرگ هامبورگ معتقد است که کلیات شرایط ایتالیا نشان می دهد که مردم این کشور اصلاحات را نمی پذیرند.

پس از رفراندوم چه می گردد؟

اگر رفراندوم تایید گردد و بیشتر مردم در انتخابات فردا به آن آری بگویند، انتظار می رود رنتزی در مقام نخست وزیری ایتالیا باقی بماند، سیستم رای گیری اصلاح گردد و انتخابات مجلسی در سه ماهه دوم یا سوم سال 2017 برگزار گردد.

اگر رفراندوم شکست بخورد، رنتزی احتمالا کناره گیری خواهد نمود، سیستم رای گیری به گونه ای اصلاح می گردد که از تشکیل مجلس معلق جلوگیری گردد، انتخابات زودهنگام سه ماهه دوم یا سوم 2017 برگزار می گردد و در روزهای پس از رفراندوم، فرایند معاملات سیر نزولی پیدا می نماید. جنبش اپوزیسیون پنج ستاره از حامیان کمپین خیر است و اگر قرار باشد رفراندوم با اختلاف چشمگیری به نفع مخالفان تمام گردد، آنگاه این حزب شانس بالایی برای کسب آرای مردمی در انتخابات آینده به دست می آورد.

رفراندوم شامل چه چیزهایی می گردد؟

شماری از تغییرات مهم در سیستم سیاسی ایتالیا در این رفراندوم گنجانده شده است. این اصلاحات، یک سوم قانون اساسی را شامل می گردد. مجلس ایتالیا این تغییرات را با اختلاف اندکی تایید کرد و به همین دلیل احتیاجمند آن است تا در رفراندوم هم تایید گردد.

طبق سیستم کنونی که طبق قانون اساسی سال 1948 بنا نهاده شده، دو مجلس با نمایندگانی که مستقیما انتخاب می شوند، وجود دارد؛ سنا و مجلس. هر دو مجلس اختیاراتی برابر دارند و هر دو مجلس باید روی یک قانون پیش از تصویب، اتفاق نظر داشته باشند. معنای آن به عبارت ساده تر آن است که تصویب یک قانون مدت زمان مدیدی طول می کشد. به عنوان مثال، قانون اعطای حق برابر به بچه هایی که خارج از نکاح به دنیا آمدند، حدود 1300 روز طول کشید.

طبق اطلاحات، سنا کل اختیاراتش را از دست می دهد، تعداد سناتورها از 315 تن به 100 تن کاهش می یابد و مابقی سناتورها هم دیگر به صورت مستقیم انتخاب نمی شوند. در عوض، 100 سناتور به دست دست مجمع های منطقه ای انتخاب می شوند و بعضی از شهردارها هم به عنوان سناتور خدمت می نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 654

به "رفراندوم فردا در ایتالیا؛ بزرگترین تحول 2016 اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رفراندوم فردا در ایتالیا؛ بزرگترین تحول 2016 اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید