سطح روابط با آسیای مرکزی راضی کننده نیست؛ دستور روحانی برای همکاری های منطقه ای

به گزارش سفر به تایلند، وزیر کشور با اشاره به اینکه سطح کنونی روابط با کشورهای منطقه اوراسیا و آسیای مرکزی راضی کننده نیست، گفت: رئیس جمهور به دستگاه های مربوط دستور تقویت همکاری های مالی با کشورهای منطقه را داده است.

سطح روابط با آسیای مرکزی راضی کننده نیست؛ دستور روحانی برای همکاری های منطقه ای

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، با تشریح فرصت های ایران و اوراسیا، مزایا و منافع این روابط اشاره نمود و در ادامه به تبیین دست اندازها و چالش های موجود پرداخت.

فارس: تصویب توافقنامه موقت ایجاد منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در خردادماه امسال باتوجه به اینکه قرقیزستان نیز عضو این اتحادیه است چه فرصت هایی برای توسعه روابط 2 کشور ایجاد خواهد نمود؟

رحمانی فضلی: پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا فرصت های خوبی را در اختیار اعضا قرار می دهد. در ایران بیش از 300 نوع کالا شامل این موافقت نامه است که از نرخ های ترجیحی و بخگرددگی برخوردارند.

دیگر کشورهای عضو 500 نوع کالا که شامل نرخ تخفیفی و ترجیهی می شوند را تقبل کردند و این موضوع باعث افزایش مبادلات در منطقه خواهد شد.

همکاری های تجاری و اقتصادی در آینده به تقویت همکاری های سیاسی یاری خواهد نمود.

رئیس جمهور ایران نیز در پی تصویب قوانین مرتبط در مجلس شورای اسلامی به دستگاه های مربوطه دستور تقویت همکاری های اقتصادی و تجاری با کشورهای منطقه را داده و از اتاق بازرگانی درخواست فعالیت های بیشتر در این حوزه را داشته است.

فارس: آیا وضعیت فعلی همکاری های ایران با کشورهای آسیای مرکزی، اوراسیا جوابگوی ظرفیت های موجود می باشد؟

رحمانی فضلی: به دلایل مختلف سطح همکاری های ایران با کشورهای اوراسیا و آسیای مرکزی راضی کننده نیست.

محدودیت در زمینه ترانزیت کالا، حمل و نقل، تردد هوایی مسافران، همکاری های بانکی و فعالیت کمیسیون های اقتصادی از مهم ترین دلایل ضعف همکاری ها می باشد.

برای مثال قرقیزستان و ایران از ظرفیت همکاری بسیار بالایی برخوردارند اما در سال گذشته مبادلات تجاری 2 کشور 44 میلیون دلار بوده که رقم بسیار پایینی است.

امکان تردد مسافر بین 2 کشور محدود است و این مسئله در گفت وگو با مقامات ارشد محلی مطرح شد و استاندار خرسان رضوی با همتایان خود این موضوع را مورد آنالیز قرار داد و برای برقراری حداقل یک پرواز در هفته کوشش هایی انجام می گردد.

این همکاری ها فرصت های جدی برای تبادل کالا فراهم می نماید و محصولات ایران می توانند وارد بازارهای محلی شوند و بالعکس کشورهای منطقه می توانند به ایران صادرات انجام دهند.

فارس: ایران اخیرا در کشورهای آسیای مرکزی فعالیت خود را گسترش داده است، آیا مقامات کشورهای منطقه آماده همکاری با تهران می باشند؟

رحمانی فضلی: ایران آماده گسترش همکاری ها در حوزه های مختلف با کشورهای آسیای مرکزی است.

در وزارت کشور در حوزه های امنیتی، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، مبارزه با جرائم سازمان یافته، قاجاق مواد مخدر، انتقال تجارب نیروهای انتظامی و امنیتی و آموزش موافقت نامه های مختلفی با کشورهای آسیای مرکزی امضا شده است.

در همین سفر هم موافقت نامه امنیتی بین ایران و قرقیزستان امضا شد.

این اتفاق قدم خوبی برای گسترش دیگر همکاری ها است زیرا همکاری های امنیتی بستر تقویت همکاری های اقتصادی می باشد.

فارس: چه گام هایی از سوی ایران برای توسعه مناسبات دو کشور درچارچوب نقشه راه ده ساله که در سفر اقای روحانی در سال 95 به بیشکک به امضا رسید، برداشته شده است؟

رحمانی فضلی: حسن روحانی رئیس جمهور ایران تا کنون 3 بار به قرقیزستان سفر نموده و در یک مرحله 8 تفاهم نامه و در مرحله دیگر 7 تفاهم نامه در حوزه های مختلف بین 2 کشور امضا شده است.

این اسناد به طور دائم توسط نهادهای مرتبط از جمله کمیسیون های اقتصادی پیگیری و مسائل مربوط به آن در قالب نشست های کمیسیون های بین دولتی آنالیز می شوند.

فارس : چه عواملی مانع استفاده از ظرفیت های بالقوه تجاری دو کشور است وچرا چندین سال است برگزاری نمایشگاه های ایران در قرقیزستان متوقف شده است؟

رحمانی فضلی: نظام اقتصادی و بانکی عامل مهمی برای تقویت همکاری های اقتصادی است و ایجاد تسهیلات و امکانات مطلوب برای مبادلات تجاری بسیار لازم است.

یکی از فعالیت های مهم در این راستا دیدار و گفت وگوی رؤسای بانک های مرکزی 2 کشور است.

همچنین لغو ویزا بین 2 کشور نیز به تردد تجار و افزایش همکاری های بازرگانی یاری خواهد نمود.

تسهیل تردد هوایی مسافران نیز از موضوعات بسیار مهم است زیرا ایران و کشورهای آسیای مرکزی از ظرفیت های تاریخی، طبیعی و اقتصادی بالایی برخوردار هستند و در نهایت این موضوع باعث تقویت صنعت گردشگری خواهد شد.

مهمترین نقش را در این میان اتاق های بازرگانی و بخش خصوصی بر عهده دارند.

علاوه بر این در دیدار با نخست وزیر مسئله حذف ویزا بین 2 کشور مطرح شد و وی از این موضوع بسیار استقبال کرد.

ح

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 22 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 346

به "سطح روابط با آسیای مرکزی راضی کننده نیست؛ دستور روحانی برای همکاری های منطقه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سطح روابط با آسیای مرکزی راضی کننده نیست؛ دستور روحانی برای همکاری های منطقه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید