سه سال جنگی که یک کشور را به تاریکی فرو برد

به گزارش سفر به تایلند، خبرنگاران: محققان دانشگاه ووهان در چین با یک نگاه متفاوت به جنگ در سوریه به تلاش برای درک بهتر ویرانی ها در این کشور پرداختند.

سه سال جنگی که یک کشور را به تاریکی فرو برد

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران،محققان دانشگاه ووهان در چین با یک نگاه متفاوت به جنگ در سوریه به تلاش برای درک بهتر ویرانی ها در این کشور پرداختند. نتیجه این تحقیقات که در نشریه مطالعاتی سنجش از راه دور به چاپ رسیده است با استفاده از تصاویر یک ماهواره تصویربرداری با فاصله 500 مایلی از سطح زمین بدست آمده است. محققان با استفاده از بررسی تصاویر گرفته شده توسط این ماهواره از فضای سوریه به این نتیجه رسیده اند که میزان نور در اطراف شهرهای این کشور نسبت به سال 2011 با 74 درصد کاهش روبرو شده است.

این تحقیقات نشان می دهد که میزان ویرانی به حدی بوده که فقط یک چهارم روشنی شهرها نسبت به قبل از جنگ باقی مانده است. تصاویر گرفته شده نشان می دهد که روشنایی شهر حلب بیش از میانگین روشنایی در سوریه کاهش پیدا کرده است و این شهر اکنون حدود 88 درصد از روشنایی خود را از دست داده است.

کاهش میزان روشنایی در سال 2014 نسبت به سال 2011 در سوریه

به گفته محققان بخشی از این تاریکی ناشی از مرگ ومیر و خالی شدن ساختمان هاست. فرایندی که در طول سه سال و نیم گذشته به بی خانمان شدن نیمی از مردم این کشور انجامیده است. هر چند رسانه های آمریکایی با ارائه این گزارش تلاش کردند تا لزوم ورود آمریکا به جنگ این کشور را توجیه کنند اما آمارها نشان می دهد که بمباران هوایی ائتلاف بیش از حضور تروریست های داعش سوریه را در تاریکی فرو برده است.

نمودار کاهش روشنایی در خاک سوریه در طول های ماه های مختلف از سال 2008 تا 2014

به اعتراف شاهدان محلی در شمال سوریه آمریکا بیش از هدف قرار دادن تروریست ها تاسیسات زیربنایی این کشور را هدف قرار می دهد و تنها در دو هفته اول بمباران هوایی،نیروهای ائتلاف، تعداد 9 پالایشگاه نفت و گاز سوریه مورد حمله قرار گرفته است.

همچنین چندی پیش سازمان نظارت بر حقوق بشر در سوریه گفت که در 3 سال گذشته و در جریان جنگ داخلی سوریه بیش از 2 میلیون و 945 هزار خانه تخریب و یا صدمه دیده اند. از این میزان بیش از 589 هزار بنا به طور کامل ویران شده است که این رقم 20 درصد ساختمان های موجود در سوریه را شامل می شود. با توجه به آمار این سازمان بازسازی این حجم از ویرانی به حدود 165 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.

میزان مهاجرت از سوریه به لبنان و اردن

آمارها نشان می دهند که تعداد آوراگان سوری در ابتدای سال 2012 حدود 100 هزار نفر بوده است که این آمار در سال 2013 به 800 هزار نفر رسیده و ظرف مدت چهار ماه تا اواخر این سال تعداد آوارگان دو برابر شده و به 6.1 میلیون آواره در منطقه غرب آسیا افزایش یافته است. آخرین برآوردها نشان می دهد تعداد این آوارگان اکنون حدود 3 میلیون نفر است. طبق پیش بینی نهادهای بین المللی با ادامه این فرایند تعداد آوارگان سوری از بیشترین ملیت آواره جهان یعنی افغان ها پیشی خواهد گرفت.

برخی آمارها درباره جنگ سوریه

به گزارش سازمان ملل متحد تعداد آوارگان سوری تا اواخر سال جاری میلادی به چهار میلیون نفر خواهد رسید که اغلب آنها در دو کشور لبنان و اردن به سر می برند و بدلیل زیرساخت های ضعیف اقتصادی، این کشورها به زودی با چالش جدی روبرو خواهند شد. این حجم گسترده آواره به تشدید معضلات اجتماعی در کشورهای مقصد نیز منتهی خواهد شد. برای مثال اردوگاه زاتاری در اردن پذیرای بیش از 80 هزار آواره سوری است که اکنون جمعیتی در حدود چهارمین شهر بزرگ اردن را داراست. محل این اردوگاه که تا پیش از این بیابان بوده است در حال حاضر با چندین هکتار چادر، مغازه های موقت و زمین های ورزشی پوشانده شده است . با این وجود آمارها نشان می دهد حدود 70 درصد پناهندگان در خارج از کمپ ها و در میان مردم زندگی می کنند.

اردوگاه آوارگاه سوری در خاک اردن که ظاهر یک شهر را پیدا کرده است

اغلب ساکنان کمپ ها شرایط بسیار سختی از نبود امکانات سرمایشی و گرمایشی تا بی کاری و نداشتن درآمد کافی را تحمل می کنند. میزان آب موجود برای مهاجران سوری داخل کمپ ها یک دهم استاندارد تعیین شده برای یک شهفرایند آمریکایی است.

به گزارش سازمان ملل متحد بیش از نیمی از مهاجران سوری دارای رده سن زیر 18 سال هستند که با کمبود امکانات آموزشی روبرو شده اند. به گفته سازمان های حقوق بشری برای تامین نیازهای اولیه این حجم از جمعیت آواره در داخل و خارج سوریه مبلغی حدود 5.6 میلیارد دلار لازم است که تاکنون بخش کمی از این مبلغ تامین شده است.

این آمارها در حالی اعلام می شود که همه طرف های درگیر در سوریه معتقدند جنگ در این کشور تا مدت نامعلومی ادامه پیدا خواهد کرد و نمی توان افق کوتاه مدت مشخصی را برای سرانجام جنگ در سوریه ترسیم کرد.

منبع:سایت فردا

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می شود.

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

منبع: تسنیم
انتشار: 9 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 619

به "سه سال جنگی که یک کشور را به تاریکی فرو برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سه سال جنگی که یک کشور را به تاریکی فرو برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید