سیستم نظام آموزش عالی کشور کمی گراست ، بیشتر اساتید دانشگاهی به دنبال چاپ مقاله هستند

به گزارش سفر به تایلند، سرپرست دانشگاه استاد فرشچیان گفت: سیستم آموزش عالی کشور کمی گراست؛ زیرا دانشگاه بیش از این که به مسئله محوری بپردازد، مطالعه می نماید برای مطالعه و توجهی به مسائل محوری جامعه ندارد.

سیستم نظام آموزش عالی کشور کمی گراست ، بیشتر اساتید دانشگاهی به دنبال چاپ مقاله هستند

بهمن نامور مطلق، سرپرست دانشگاه استاد فرشچیان گفت: در صحنه معرفت همه مولف نیستند در حقیقت با توجه به گفتمانی که حاکم است بعضی تالیف نمایند و بعضی مصرف نماینده هستند. طبق گفتمان مصرفی، انسان ها همیشه به تقلید خواهند پرداخت در صورتی که در گفتمان تالیفی، انسان ها به ارائه ایده های جدید می پردازند.

نامور مطلق با بیان اینکه گفتمان کمی گرا نمی تواند موجب تالیف گردد؛ اظهار کرد: متاسفانه در بسیاری از سطوح معرفتی و دانشگاهی خود دچار کمیت گرایی شده ایم به گونه ای که بیشتر اساتید دانشگاهی به دنبال چاپ مقاله و ارتقاء از طریق آن هستند. در حال حاضر سیستم نظام آموزش عالی کشور کمی گرا است به طوری که امکان ارتباط خود را با خارج از دانشگاه کمرنگ نموده و بیش از این که به مسئله محوری بپردازد، مطالعه می نماید برای مطالعه به طوری که توجهی به مسائل محوری جامعه ندارد و در جهت برطرف مسائل آن بر نمی آید.

سرپرست دانشگاه استاد فرشچیان با اشاره به اینکه مصرف گرایی در حوزه علوم انسانی مصرف نادرستی است؛ اظهار کرد: هر جامعه ای با توجه به شرایط حاکم بر آن، مسائل مخصوص به خود را دارد. سیستم آموزشی با توجه به رویکردی که اتخاذ نموده است مسائل جامعه غربی را به داخل کشور تعمیم می دهد. متاسفانه این مسئله موجب شد تا نتوانیم حتی در حوزه علوم انسانی مصرف نماینده خوبی باشیم، زیرا آنچه که به مصرف می رسانیم مطابق با کشور ایران نیست.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم از گفتمان مصرف گرایی رهایی یابیم باید گفتمان تالیف را در جامعه رایج کنیم. گفتمان تالیف در حقیقت گفتمان مسئله محور و کیفیت محور است. این گفتمان همراه با آزادی اندیشه، خلاقیت به وجود خواهد آمد. حمایت از نخبگان کشور مسئله دیگری است که باید به آن توجه گردد به طوری که بتوانیم آن ها را در جامعه حفظ کنیم. در واقع این قشر می تواند خلاق و مولف باشند.

نامور مطلق با اشاره به اینکه برای گذر از مصرف نمایندگی علم باید شرایط مختلفی را از جمله ارتباط و پیوستگی با جامعه، کاهش کمیت گرایی و افزایش کیفیت گرایی را مورد توجه قرار داد؛ توضیح داد: مجموعه این عوامل می تواند ما را از این مصرف نمایندگی علم که به نحو بدی هم درکشور وجود دارد دور کند. محصولاتی که غربی ها فراوری می نمایند احتیاج کشور ما را مرتفع نمی سازد چه بسا بر مسائل ما نیز می افزاید ما اکنون مولف نیستیم این ادعا با مشاهدهع مسائل کشور کاملا مشهود است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 871

به "سیستم نظام آموزش عالی کشور کمی گراست ، بیشتر اساتید دانشگاهی به دنبال چاپ مقاله هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم نظام آموزش عالی کشور کمی گراست ، بیشتر اساتید دانشگاهی به دنبال چاپ مقاله هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید