طرز تهیه دوغ برک (درزنک) خوشمزه ، غذای محلی سیستان و بلوچستان

به گزارش سفر به تایلند، دوغ برک چیست و چطور درست می گردد؟ از میان غذاهای ایرانی، دوغ برک یکی از غذاها و در اصل نوشیدنی های محلی و خوشمزه است که در تهیه انواع غذاهای محلی هم به کار می رود و اصالت آن به استان سیستان و بلوچستان می رسد. دوغ برک که در بعضی نقاط سیستان به آن درزنک هم می گویند هم به تنهایی و هم با غذاهای دیگر سرو می گردد. در این مقاله از در طرز تهیه دوغ برک و فوت و فن های پخت آن را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه دوغ برک (درزنک) خوشمزه ، غذای محلی سیستان و بلوچستان

دوغ برک چیست؟

دوغ برک (dooghbarak) یکی از غذاهای ساده سیستان و بلوچستان است که ماده اصلی آن دوغ است و با موادی مثل آرد، روغن، نمک و زردچوبه طبخ می گردد. به دوغ برک درزنک (darzanak) هم می گویند. طرز تهیه این غذا به این روش است که آرد را در روغن سرخ می نمایند و سپس دوغ را به آن اضافه می نمایند. این غذا را باید تا قبل از جوشیدن دوغ به صورت مداوم هم زد تا مواد یکدست بمانند و به قول سیستانی ها پچ نگردد.

طرز تهیه دوغ برک یا درزنک سیستانی

مدت زمان آماده سازی مواد: 5 دقیقه

مدت زمان مورد احتیاج برای پخت دوغ برک: 20 دقیقه

مواد لازم برای تهیه دوغ برک

دوغ: 1 لیتر

آرد: 300 گرم

روغن: به مقدار لازم

زردچوبه: به مقدار لازم

نمک: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه دوغ برک یا درزنک

برای درست کردن دوغ درزنک، باید ابتدا مواد را آماده نموده و بعد آرد تفت داده شده و روغن را با دوغ و دیگر ادویه ها مخلوط کنید و بجوشانید. هم زدن مداوم این دوغ، بسیار مهم است و بعد از جوشیدن دوغ، غذای محلی شما آماده است. برای تهیه دوغ درزنک یا برک، دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: آرد را تفت دهید

در اولین مرحله از طرز تهیه دوغ برک سیستانی، آرد را الک کنید تا ناخالصی های آن گرفته گردد. آرد را در یک تابه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. آرد را به مقداری تفت دهید که رنگ آن کمی مایل به قهوه ای گردد، ولی مراقب باشید آرد نسوزد، چون در این صورت، طعم دوغ برک، در نهایت تلخ خواهد شد. برای خرید انواع از جمله می توانید به وسیله فروشگاه های زنجیره ای به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: دوغ را اضافه کنید

در این مرحله، روغن را اضافه کنید، احتیاجی نیست روغن زیاد باشد تا آرد، حالت خمیری به خود بگیرد. سپس دوغ را اضافه کنید. ترکیب آرد و دوغ را هم بزنید تا کاملا داخل آرد، به طور یکدست در دوغ حل گردد. انواع از جمله را می توانید از فروشگاه های به روش خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله سوم: نمک و زردچوبه اضافه کنید

زردچوبه و نمک را به دوغ اضافه کنید و در صورت دلخواه می توانید مقداری فلفل قرمز یا سیاه را هم به مواد دوغ برک بیفزایید. انواع مثل ، ، و را می توانید از فروشگاه های به روش حضوری، اینترنتی یا تلفنی بخرید.

مرحله چهارم: دوغ برک را سرو کنید

زمانی که دوغ و ادویه ها را به آرد اضافه کردید، مدام مواد را هم بزنید تا گلوله گلوله نگردد و حرارت را هم کم کنید تا ته نگیرد. بعد از این که دوغ آغاز به جوشیدن کرد، شعله گاز را خاموش کنید. دوغ محلی برک آماده است و می توانید آن را سرو کنید.

فوت و فن های طرز تهیه دوغ برک (درزنک)

*دوغی را که برای تهیه دوغ برک استفاده می کنید، از نوع دوغ محلی یا دوغ بدون گاز انتخاب کنید و نباید دوغ طعم دار باشد. هر چه دوغ را از نوع غلیظ تر و محلی بهره ببرید، طعم دوغ برک خوشمزه تر می گردد.

*مقدار زردچوبه و نمک را بنا به ذائقه خود می توانید کمتر با بیشتر در نظر بگیرید. بسته به مقدار شوری دوغ، افزودن نمک را به مراحل آخر پخت، موکول کنید تا دوغ برک زیاد شور نگردد.

*آردی که در طرز تهیه دوغ برک استفاده می گردد، حتما باید آرد گندم باشد و آرد نخودچی یا آرد برنج در آن به کار نمی رود.

*در کل مقدار مواد برای درست کردن دوغ برک کاملا اختیاری است و اگر مواد را کم و زیاد داشتید، باز هم می توانید این دوغ را درست کنید. اما هر چه آرد را بیشتر بهره ببرید، دوغ برک، غلیظ تر خواهد شد.

*مدام مواد دوغ را هم بزنید تا آردها گلوله نشوند اما اگر گلوله های آرد داخل دوغ، زیاد بودند و نتوانستید آنها را باز کنید، بعد از آماده شدن دوغ برک، آن را از صافی رد کنید تا کاملا یکدست گردد.

*تا قبل از جوشیدن دوغ، حرارت را روی حالت بسیار ملایم قرار دهید تا مواد کاملا به طور یکدست مخلوط شوند و دوغ شما خراب نگردد.

سوالات متداول

دوغ برک غذای کدام شهر است؟

دوغ برک یا درزنک غذای محلی استان سیستان و بلوچستان است و بین زابلی ها و بلوچ ها بسیار مرسوم است. این غذا معمولا به صورت ترید شده و با نان محلی خورده می گردد.

چه کار کنیم که آرد دوغ برک گلوله گلوله نگردد؟

یکی از معضلات طرز تهیه دوغ برک، گلوله گلوله شدن آرد در دوغ است. برای جلوگیری از این مشکل، در زمانی که دوغ روی حرارت در حال جوشیدن است، مدام مواد را هم بزنید تا گلوله ها باز شوند. روش دیگر هم این است که ابتدا روغن را در تابه بریزید و بعد آرد را به آن اضافه کنید و تفت دهید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 23 خرداد 1402 بروزرسانی: 23 خرداد 1402 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 2230

به "طرز تهیه دوغ برک (درزنک) خوشمزه ، غذای محلی سیستان و بلوچستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه دوغ برک (درزنک) خوشمزه ، غذای محلی سیستان و بلوچستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید