عروسی و عزا به صرف مرگ و کرونا، اگر به کرونا مبتلا نشده اید، بخوانید

به گزارش سفر به تایلند، شرکت در عروسی و عزا و حضور در برخی مکان ها احتمال ابتلا به کرونا را چند برابر افزایش می دهد.

عروسی و عزا به صرف مرگ و کرونا، اگر به کرونا مبتلا نشده اید، بخوانید

به گزارش خبرنگار ، خانم اکبری 54 سال سن دارد و حالا کرونا او را زمین گیر کرده و 5 روزی است روی تخت بیمارستان افتاده، او در مراسم عروسی شرکت کرده و به کرونا مبتلا شده است.

این بیمار کرونایی از روز های نخست بیماری و سختی هایش گفت: سردرد شدید، سرفه و تب و لرز داشته است و به پزشک مراجعه می کند و پس از بررسی و تست آزمایشگاهی مشخص می شود که به کرونا مبتلا شده است.

او ادامه داد: باید دچار شوی تا بفهمی چه بیماری وحشتناک و سختی است، خیلی درد کشیدم و درد دارم و خداروشکر با عنایت او و پرسنل درمانی توانستم جان سال به در ببرم.

از خانم اکبری درباره ابتلا اعضای خانواده اش به کرونا پرسیدم، در حالی که بغض راه گلویش را بسته بود و اشک در چشمانش حلق زده بود، گفت: خوشبختانه به دلیل اینکه فاصله اجتماعی و بهداشت را رعایت کرده بودم اعضای خانواده ام به کرونا مبتلا نشدند، اما همین که عزیزانت را نتوانی در روز های سخت بیماری ببینی و باید به تنهایی روی تخت بیمارستان با درد و سختی بیماری مقابله کنی بسیار سخت ودردناک است.

این حال و روز یکی از کسانی است که گرفتار کرونا شده است، به گفته سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت 3123 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در شرایط شدید بیماری در بخش های مراقبت ویژه قرار دارند و بسیاری از آن ها با مرگ دست و پنجه نرم می کنند ، هر 10 دقیقه یک ایرانی از کرونا فوت می کند و هر 33 دقیقه یک نفر به ویروس مبتلا می شود.

از طرفی بیمارانی که ریه های آن ها به شدت درگیر ویروس کرونا می شود دوباره به حالت عادی باز نمی گردند، چند وقت پیش حریرچی معاون کل وزارت بهداشت درباره شرایط کولیوند رییس اورژانس کشور گفت: دکتر کولیوند به شرایط شدید بیماری مبتلا شده بود و 20 کیلو وزن کم کرد و پس از بهبودی بیماری می گفت که گویی در ریه هایش سیمان ریخته اند.

کرونا ویروس موذی است که بنابر اعلام آمار های دنیای در یک ماه گذشته وحشی تر شده و سرعت سرایت آن افزایش پیدا کرده است، آمار مبتلایان کووید19 در دنیا از 11 میلیون نفر فراتر رفته و بنا بر اعلام سازمان دنیای بهداشت، 60 درصد از مبتلایان مربوط به یک ماه اخیر بوده است. کرونا تا به امروز 11 هزار و 260 نفر در ایران قربانی گرفته است، به گفته معاون کل وزارت بهداشت به طور متوسط در هر 4 ماه 130 هزار فوتی در کشور ثبت می شود و امسال بیش از نیمی از فوتی ها، مبتلایان به کووید 19 بوده اند.

در ایران هم به دنبال بازگشایی ها و کاهش 55 درصدی رعایت پروتکل های بهداشتی به 20 درصد سرعت شیوع ویروس کرونا افزایش داشته و در برخی استان ها مثل تهران میزان رعایت پروتکل های بهداشتی به 10 درصد کاهش پیدا کرده و به همین دلیل شمار مبتلایان به بیماری کرونا و فوتی های ناشی از آن بیشتر شده است، نقشه شرایط ابتلا به کرونا در ایران را که نگاه کنی، شرایط مطلوب نیست و بسیاری از شهر ها در شرایط قرمز کرونایی هستند.

بنابر آخرین اعلام وزارت بهداشت استان های خوزستان، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و ایلام در شرایط قرمز و استان های تهران، فارس، مازندران، همدان، زنجان، سیستان و بلوچستان و البرز در شرایط هشدار قرار دارند.

ستاد ملی مقابله با کرونا هم مجوز اعمال محدودیت های کرونایی را به برخی استان ها داده است، به عنوان مثال شهر مشهد از امروز شنبه به مدت یک هفته تعطیل است، همچنین پویش من ماسک میزنم راه اندازی و استفاده از ماسک در اماکن عمومی سرپوشیده از 15 تیر اجباری شده است.

در شرایط کنونی که آمار ابتلا به کرونا در حال افزایش است، پرهیز از حضور در اجتماعات و استفاده از ماسک یکی از بهترین راه حل های مقابله با کروناست چرا که بنابر گفته مسئولان آمار ابتلا به کرونا در عروسی ها بالاست و به گفته حریرچی در یک مراسم عروسی 120 نفر به کرونا مبتلا شدند، متاسفانه علی رغم هشدار ها برخی در کارواش ها و پارکینگ ها مراسم عروسی برگزار می کنند.

مینو محرز عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا درباره ابتلا به کرونا در محل هایی مانند تالار های عروسی و رستوران در گفت و گو با خبرنگار گفت: در مراسم هایی مثل عروسی، چون افراد فاصله را رعایت و از ماسک استفاده نمی کنند خطر ابتلا بالاست.

او ادامه داد: یکی از مکان هایی که خطر ابتلا در آن بالا بوده رستوران و قهوه خانه هاست، چرا که افراد در هنگام صرف غذا نمی توانند ماسک بزنند و همین موضوع خطر ابتلا را افزایش می دهد.

ابتلای 120 نفر به کرونا در یک مراسم عروسی، 57 هرمزگانی در عروسی کرونا دریافتد، در مراسم تشییع جنازه ای در کهگیلویه و بویر احمد بیش از 20 خانم به کرونا مبتلا شدند، یک مبتلا به کرونا در همدان 48 نفر را آلوده کرد، 70 نفر در مراسم عروسی در شهرستان قشم و 73 نفر نیز در مهمانی در بندرعباس به کرونا مبتلا شدند، ابتلای 40 نفر به ویروس کرونا در یک عروسی در چهارمحال و بختیاری، ابتلای 30 نفر به کرونا در مراسم ترحیمی در یکی از روستاهای خراسان جنوبی، اینها تنها چند نمونه از اخبار ابتلای افراد به کرونا پس از شرکت در مراسم عروسی و عزاست.

گویا رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اظهار کرد: ما در موج سنگین بیماری به سر می بریم و باید طوری مدیریت کنیم که مردم کمتر به بیمارستان ها، بخش های مراقبت ویژه بفرایند و تعداد فوتی ها کاهش پیدا کند. البته این مدیریت سخت و پیچیده است. بیماری کرونا چون از راه تنفس انتقال پیدا می کند. درمان آن بدون واکسن در کوتاه مدت بسیار سخت است. این ویروس قدرت سرایت بسیار بالایی دارد.

گویا خاطرنشان کرد: اگر امشب 150 نفر در مراسم عروسی شرکت می کنند سه روز بعد 120 نفر به این بیماری مبتلا می شوند که نشان از قدرت بالای آن است. در ابتدا تصور می کردند قدرت و شدت بیماری زایی این ویروس کم است، اما امروز به این نتیجه رسیده اند شدت بیماری زایی بسیار بالایی دارد.

پیش از این حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار اظهار کرد: اگر یک فرد آلوده به ویروس کرونا فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نکند، می تواند 406 نفر را در یک ماه آلوده کند و اگر فرد آلوده به کرونا فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کند، این عدد به یک تا 2 نفر کاهش پیدا می کند.

حریرچی خاطرنشان کرد: کسانی که فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمی کنند و در مراسم عزا و عروسی شرکت می کنند به دلیل اینکه فاصله گذاری اجتماعی در اغلب این مراسم ها رعایت نمی شود، خود و خانواده شان را در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار می دهند، از طرفی افراد به دلیل روابط عاطفی و رودربایستی که دارند نمی توانند در این مراسم ها فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و همین موضوع موجب افزایش شمار مبتلایان می شود.

معاون کل وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه مراسم عروس و عزا چالش جدی ما در مقابله با کروناست، خاطرنشان کرد: در برخی استان ها مراسم ها به ویژه مراسم عزا با ایل و طایفه و شرکت 700 تا چند هزار نفر برگزار می شود و افراد در روز های پنچ شنبه، چون مراسم ها ایل و تباری است، پس از شرکت در یک مراسم عزا به مجلس عزاداری دیگری می فرایند و موجب انتقال ویروس کرونا از مراسمی به مراسم دیگر می شوند.

حمید سوری استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار تاکید کرد: ویروس کرونا از طریق قطرات سرفه وعطسه در صورتی که فاصله 2 متری رعایت نشود می تواند بیماری کرونا را به افراد مستعد از طریق دهان، بینی و چشم منتقل کند و قطع زنجیره انتقال راه مقابله با ویروس است.

او ادامه داد: موثرترین راه مقابله و پیشگیری از ابتلا به کرونا استفاده از ماسک است و در صورتی که همه افراد ماسک بزنند خطر انتقال کاهش پیدا می کند و در مراسم هایی مثل عروسی و عزا در صورتی که افراد از ماسک استفاده نکنند به دلیل اینکه از ابتلای دیگران مطلع نیستند خطر ابتلا به بیماری افزایش پیدا می کند.

سوری اظهار کرد: در صورتی که 50 درصد جامعه از ماسک استفاده کنند خطر ابتلا به ویروس کرونا تا 30 درصد کاهش پیدا می کند و به همین دلیل در شرایط کنونی که آمار ابتلا و بستری کرونا بالاست نباید در مکان های این چنین حضور پیدا کرد.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: تجمعات به هر دلیلی که باشد با توجه به زمان بالای حضور افراد می تواند احتمال ابتلا را افزایش دهد و در صورتی که افراد بیش از 15 دقیقه در یک محیط سر بسته و شلوغ و مراسم هایی مثل عروسی و عزا حتی با ماسک حضور پیدا کنند شانس ابتلا به کرونا افزایش پیدا می کند.

عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا گفت: ما باید با محافظت از افراد مستعد آمار مرگ و میر کرونا را کاهش دهیم، متاسفانه مردم و مسئولان کرونا را ساده گرفته اند و دیگر ترسی از این ویروس ندارند، این در حالی است که واکسن در کوتاه مدت در دسترس نیست و تا ایمنی گله ای و ابتلای 70 درصدی جامعه بسیار فاصله داریم و در صورتی که منتظر ایمنی گله ای باشیم بیش از 100 هزار نفر جان خود را از دست می دهند.

سوری خاطرنشان کرد: آمار بستری و مرگ و میر از شاخصه های مهم در کنترل اپیدمی است و اگر تدابیر درست نیندیشیم و جامعه رها شود احتمالا چهار رقمی شدن مرگ ومیر روزانه وجود دارد، باید توجه داشت، در فصل زمستان به دلیل اینکه ایمنی بدن افراد کاهش پیدا می کند، خطر ابتلا افزایش پیدا می کند و ما باید افراد و مکان های پرخطر را شناسایی و از حضور افراد پرخطر به ویژه در مکان های عمومی پرخطر عمومی جلوگیری کنیم و در این شرایط هم تنها توصیه موثر نیست و هیچ اپیدمی در طول تاریخ با توصیه کنترل نشده است.

عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: در عرصه بین المللی ما باید رتبه ابتلا و مرگ و میر خودمان را کاهش دهیم چرا که احتمال دارد برخی از کشور هایی که اپیدمی را به مرز خاموشی برسانندودر این صورت کشور های دیگر مراوده خود با ایران را قطع خواهند کرد.

او گفت: باید توجه داشت که ویروس کرونا ضعیف نشده و واکسن هم برخلاف برخی خبر ها تا پاییز و زمستان در دسترس نخواهد بود و درمانی هم هنوز کشف نشده است و به همین دلیل باید مراقبت و سیاست های درست وضع کنیم چرا که کرونا به دنبال قربانی دریافت است. متاسفانه شاهد بروز اپیدمی در مناطق روستایی و حتی عشایر هستیم و باید این موضوع را جدی بگیریم.

عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا اظهار کرد: باید رعایت پروتکل های بهداشتی بسیار جدی گرفته شود، هر چه سخت گیری ها کمتر شود باید با جان مردم هزینه بدهیم و نتیجه آن پر شدن تخت های بیمارستانی، افزایش مرگ و میر و خسته شدن کادر درمان است. اگر قرار است به دلیل رونق اقتصادی شاهد بازگشایی ها باشیم باید نظارت ها بر رعایت پروتکل های بهداشتی به شکل حداکثری باشد چرا که ما با یک اپیدمی تهدید کننده رو به رو هستیم.

در شرایطی که آمار مرگ و میر و بستری کرونا افزایش پیدا کرده و کرونا درمان یا واکسن هم ندارند، پرهیز از برگزاری مراسم هایی مثل عروسی و عزا، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی بهترین راه حل مقابله با کروناست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 11 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 1068

به "عروسی و عزا به صرف مرگ و کرونا، اگر به کرونا مبتلا نشده اید، بخوانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عروسی و عزا به صرف مرگ و کرونا، اگر به کرونا مبتلا نشده اید، بخوانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید