علائم عفونت گوش در بچه ها چه می باشد؟

به گزارش سفر به تایلند، اولین زمان عفونت گوش تقریبا بین 6 و 24 ماهگی قرار گرفته است. پس توجه ویژه به نشانه های موجود می تواند به والدین یاری کند بیماری و عفونت را زودتر تشخیص دهند و به فکر درمان آن باشند.

علائم عفونت گوش در بچه ها چه می باشد؟
در این مقاله از بخش بی بی سنتر قصد داریم نشانه ها، دلایل و درمان عفونت گوش کودک را بیان کنیم. پس همراه ما باشید.

عفونت گوش در بچه ها چقدر رایج است؟

فرض کنید کودک شما مدام در حال بازی کردن و دست زدن به گوش خود است. این حرکات با دردها و گریه های مداومی همراه است. در این شرایط چه فکری می کنید؟ آیا کودک در حال دندان درآوردن است؟ آیا این مورد می تواند نشان دهنده عفونت گوش باشد؟

زمانی که کودک شما سرما می خورد، عفونت گوش یکی از رایج ترین اختلالاتی است که در کودک بروز خواهد نمود. حقیقت تلخ این است که بیش از 80 درصد بچه ها تنها زمانی درمان می شوند که در سن 4 سالگی قرار دارند و تقریبا بیش از نیمی از بچه های که از عفونت گوش رنج می برند زیر 3 سال هستند.

اولین زمان عفونت گوش تقریبا بین 6 و 24 ماهگی قرار گرفته است. پس توجه ویژه به نشانه های موجود می تواند به والدین یاری کند بیماری و عفونت را زودتر تشخیص دهند و به فکر درمان آن باشند.

چرا بچه ها در معرض عفونت گوش قرار می گیرند؟

خوب باید توجه داشته باشید که عفونت گوش در بچه ها زمانی رخ می دهد که مایع در گوش میانی گیر می نماید(یک فضای پر شده از هواست که پشت پرده گوش قرار گرفته است) و به وسیله باکتری یا ویروس عفونی می شود.

این موضوع بیشتر زمانی رخ می دهد که لوله استاش(گوش میانی بوسیله لوله باریکی که شیپور یا لوله استاش نامیده می شود به پشت بینی متصل شده است) مسدود می شود.

معمولا این مسدودشدگی به خاطر تورم یا گرفتگی ایجاد می شود که در اثر سرماخوردگی به وجود آمده است. به همین دلیل است که عفونت گوش معمولا زمانی بروز می نماید که کودک دچار سرماخوردگی شده است. آلرژی و حساسیت هم می تواند باعث عفونت شود و سپس لوله استاش را مسدود نماید.

آناتومی هم یک فاکتور اصلی در این موضوع محسوب می شود. لوله استاش کودک کوتاه تر و با زاویه کمتر است. این موضوع بدین معنی است که مایع و میکروب ها بیشتر در گوش میانی به دام می افتند. علاوه بر این، سیستم ایمنی بدن کودک در حال توسعه است و همین امر باعث می شود سریع تر در معرض بیماری قرار گیرد.

علت گریه های تمام نشدنی نوزاد.

والدین چگونه می توانند عفونت گوش را تشخیص دهند؟

از آنجایی که بچه ها و نوزادان هنوز مهارت های زبانی کافی را برای بیان احساسات و دردهای خود ندارند، تشخیص عفونت گوش بسیار سخت خواهد بود.

بچه های که سن بیشتری دارند می توانند نشانه های موجود را بیان نمایند. در این شرایط راحت تر می توان وجود بیماری را تشخیص داد. اما نوزادان قادر به انجام اینکار نیستند.

خوب حالا سوال اینجاست که والدین چگونه می توانند عفونت گوش در نوزادان را تشخیص دهند؟ به طور کلی تب بالای 102 درجه فارنهایت یکی از نشانه های اصلی عفونت گوش محسوب می شود. کشیدن گوش و بازی کردن با آن هم می تواند نشانه عفونت باشد. اما به خاطر داشته باشید که این گزینه نشانه قابل اعتمادی نیست.

عفونت گوش در بچه ها بسیار دردناک است. بنابراین اگر متوجه بی قراری و گریه های مکرر کودک خود شدید باید به این موضوع شک کنید و از یک پزشک یاری بگیرید. بعلاوه اگر کودک شما زمانی که دراز می کشد بیشتر از قبل بی قراری و گریه کند، عفونت گوش ممکن است علت اصلی این بی قراری ها باشد زیرا این موقعیت فشاری را بر روی لوله استاش وارد می نماید.

سایر نشانه های عفونت گوش شامل خواب سخت، اشتهای کم شده، استفراغ و اسهال است. بعلاوه ممکن است متوجه شوید که کودک شما به خوبی نمی شنود. او ممکن است پاسخی به صداهای اطراف ندهد. اگر بعد از مدتی شنوایی کودک به حالت عادی بازگشت می توانید مطمئن شوید که عفونت از بین رفته است و گوش او از مایع خالی شده است.

مایع یا ترشحات چرکی که از گوش کودک بیرون می آید نشانه ای برای وجود عفونت محسوب می شود. این مورد ممکن است نشان دهنده پرده گوش سوراخ باشد. زمانی که مایع موجود در گوش میانی فشار بیشتری بر روی پرده گوش وارد کند ممکن است باعث پاره شدن آن شود.

چنین شرایطی را پرده گوش سوراخ می نامند. اینگونه سوراخ ها ممکن است زیاد جدی نباشد و خود به خود درمان شود. با این وجود چنین شرایطی برای کودک بسیار آزاردهنده و دردناک خواهد بود.

درمان عفونت گوش نوزادان

آیا برای درمان عفونت گوش به آنتی بیوتیک احتیاج خواهیم داشت؟

اگرچه استفاده از آنتی بیوتیک برای درمان عفونت گوش رایج است اما امروزه بیشتر متخصصان کوشش می نمایند استفاده از این گزینه را به مراحل نهایی کار بسپارند. در بیشتر موارد، رویکرد صبر و انتظار می تواند موثر باشد.

مطالعات و تحقیقات اجرا شده نشان می دهد که 80 درصد مواقع، کودک بدون آنتی بیوتیک بهتر خواهد شد. این موضوع بدین خاطر است که یک سوم عفونت های گوش به خاطر ویروس ایجاد می شود که استفاده از آنتی بیوتیک در این شرایط بی تاثیر است. بعضی از عفونت هایی که در اثر وجود باکتری ایجاد می شود هم به خودی خود درمان خواهند شد.

با این وجود، میزان مشخصی از آنتی بیوتیک می تواند از توسعه و رشد باکتری جلوگیری کند. البته تشخیص استفاده از آنتی بیوتیک بر عهده پزشک متخصص است. در بعضی از موارد هم کودک شما بر اساس فاکتورهای متعددی همانند سن و شدت نشانه های موجود باید با آنتی بیوتیک درمان شود.

در بچه های که کمتر از 2 سال دارند تقریبا همه افراد با مصرف آنتی بیوتیک موافق هستند. زیرا در این افراد مهارت گفتاری هنوز توسعه پیدا ننموده است و کودک نمی تواند عفونت و درد گوش را به وضوح بیان کند. در چنین مواردی عفونت گوش ممکن است به موارد حادتری همانند از دست دادن شنوایی منجر شود.

در بچه های که بیشتر از 2 سال سن دارند می توان گزینه صبر و انتظار را انتخاب کرد. البته اگر نشانه ها شدید باشد باید درمان مناسب اتخاذ شود. بنابراین اگر کودک شما سالم است، تب بالایی ندارد و درد گوش زیاد ازار دهنده نیست، پزشک سعی خواهد نمود 48 تا 72 ساعت منتظر بماند تا مطمئن شود شرایط بهبود پیدا می نماید.

ممکن است نشانه های موجود در دو یا سه روز به حالت طبیعی باز نشود اما در این بازه زمانی نشانه ها بهبود پیدا می نماید. اگر چنین اتفاقی نیافتاد، پزشک آنتی بیوتیک تجویز می نماید.

چه کودک شما آنتی بیوتیک دریافت نموده باشد و چه دریافت ننموده باشد باید چند هفته بعد دوباره به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید عفونت به طور کلی از بین رفته است.

در بیشتر موارد عفونت به خوبی درمان می شود. با اینحال در بعضی از موارد کودک عفونت تکراری گوش را خواهد داشت که در چنین شرایطی باید با یک پزشک متخصص مشورت شود. او ممکن است از لوله های تهویه استفاده کند و آن را در داخل گوش کودک بگذارد. این گزینه برای جلوگیری از تجمع مایع در گوش کودک مورد استفاده قرار می گیرد. در بعضی از بچه ها، مایع ممکن است در گوش میانی باقی بماند.

این مایع کودک را در معرض عفونت های بعدی قرار نمی دهد اما می تواند باعث از دست رفتن شنوایی شود و با توسعه مهارت های زبانی تداخل ایجاد کند. اگر کودک شما 5 یا 6 عفونت در سال دارد یا بیشتر از سه ماه مایعی در پشت پرده گوش وجود دارد، ممکن است استفاده از این لوله مفید باشد.

پیشگیری از عفونت گوش کودک

هیچ ضمانتی برای این موضوع وجود ندارد اما دنبال کردن مراحل زیر می تواند مفید باشد:

تغذیه با شیر مادر: مطالعات اجرا شده نشان می دهد که شش ماه تغذیه با شیر مادر می تواند از کودک در برابر بیماری های مختلف محافظت کند.

ترک سیگار: سیگار می تواند گوش کودک شما را دچار اختلال کند. در چنین شرایطی مخاط از فضای گوش میانی عبور نمی نماید و باعث ایجاد عفونت می شود.

واکسینه کردن کودک: مطالعه اجرا شده در سال 2007 نشان می دهد که واکسینه کردن بچه ها می تواند در برابر باکتری های پنوموکوکی محافظت نماینده باشد.

این باکتری باعث ایجاد عفونت،مننژیت و سایر بیماری ها می شود. این مطالعه نشان می دهد که واکسینه کردن بچه ها می تواند از بروز عفونت گوش جلوگیری کند. با این وجود، واکسن تنها برای طیف خاصی از باکتری ها مفید است.

اگر ممکن است از فرستادن کودک به مهد کودک خودداری کنید. مطالعات نشان می دهد که حضور طولانی مدت کودک در مهد کودک موجب بروز عفونت در گوش می شود. اگر مجبور به انجام اینکار هستید، سعی کنید مهدکودکی را انتخاب کنید که افراد کمتری در آن حضور دارند.

زمانی که کودک در حالت درازکشیده قرار گرفته است اجازه ندهید از بطری آب بنوشد: سر کودک به هنگام نوشیدن مایعات باید بالاتر از شکم او قرار داشته باشد. در این شرایط مایع از لوله استاش به داخل گوش میانی عبور نمی نماید.

در خصوص آلرژی و مواد حساسیت زا هوشیار باشید: اگر فکر می کنید علت ایجاد عفونت در کودک شما به خاطر آلرژی است، سعی کنید مواد حساسیت زا را حذف کنید.

کاهش درد گوش نوزاد

برای تسکین درد در بچه ها، ممکن است پزشک استامینوفن یا ایبوپروفن را تجویز کند. به خاطر داشته باشید که برای تسکین درد گوش نباید خودسرانه چیزی را مصرف کنید.

استفاده خودسرانه از قطره گوش هم می تواند خطرناک باشد. بعلاوه زمانی که کودک شما دچار عفونت گوش شده است بهتر است پرواز با هواپیما را لغو کنید زیرا تغییر در فشار هوا می تواند درد گوش را بدتر کند یا حتی پرده گوش را پاره نماید.

منبع: سایت مجله سلامت

منبع: راسخون
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 1810

به "علائم عفونت گوش در بچه ها چه می باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم عفونت گوش در بچه ها چه می باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید