معرفی کدو تنبل و خواص درمانی آن

به گزارش سفر به تایلند، گیاهی است یک ساله با ساقه های استوانه ای و گسترده روی زمین، ضخامت ساقه ها 4 تا 5 سانتی متر، برگ های آن دمبرگ دار، کلیوی شکل، دندانه اره ای، نوک گرد و پوشیده از کرک های ریز، گل های آن درشت، زرد رنگ و نر و ماده

معرفی کدو تنبل و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Cucurbita maxima Duch.، نام فرانسه Potrion و نام انگلیسی آن Pumpkin می باشد. نام های دیگر آن به فارسی و عربی، کدو تنبل، کدو تخم و قرع کوسه نامیده شده است.

تیره گیاه:

کدو Cucurbitaceae

نوع گیاه:

بوته

معینات ظاهری:

گیاهی است یک ساله با ساقه های استوانه ای و گسترده روی زمین، ضخامت ساقه ها 4 تا 5 سانتی متر، برگ های آن دمبرگ دار، کلیوی شکل، دندانه اره ای، نوک گرد و پوشیده از کرک های ریز، گل های آن درشت، زرد رنگ و نر و ماده می باشند، گل های نر آن جامی و قیفی شکل و گل های ماده دارای کاسه و جامی شبیه گل های نر و در رأس آن 3 کلاله ضخیم جای دارد. میوه اش (کدو تنبل) دارای حجمی بزرگ، مدورو با دو فرو رفتگی در دو قسمتِ فوقانی و تحتانی، ابعاد میوه به طول حدود یک متر و وزن آن تقریباً 20 کیلو که در مواردی طول، قطر و وزن کدو تنبل ها بیش از موارد ذکر شده دیده شده است.

بیشتر بخوانید: کدو بی خاصیت نیست حتی کدوی تنبل

طبیعت:

از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی سرد و تر است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب منطقه ها ایران و در کشورهای دیگر بخصوص آمریکا کاشته می گردد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در کدو تنبل:

وجود ویتامین های E, C, B6, A، کاروتن، منگنز، مهمیم، مس، آهن، فسفر، کلسیم، پتاسیم، سدیم، فیبر غذایی، قند، کربوهیدرات، پروتئین، چربی تام و انرژی در آن معین شده است.

بخش مورد استفاده:

کدو و تخم آن

نحوه مصرف کدو:

معمولاً کدو را به صورت پخته مصرف می نمایند.

خواص درمانی کدو:

ضد تب و خون ساز، ضد یرقان و برطرف نماینده سوءهاضمه، ضد میگرن و خنک نماینده، ضد جوش و غرور جوانی و مفید برای بزرگی پروستات، کاهنده قند خون و آرام بخش، ملین و ضد درد و التهاب مجاری ادراری، کاهنده کلسترول و فشار خون، لاغرنماینده و از بین برنده کرم های روده می باشد. ضمناً برای ناراحتی های عصبی، التهاب و درد مفاصل، بیماری های روماتیسمی، ناراحتی های قلبی و بی خوابی هم مفید است.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 1807

به "معرفی کدو تنبل و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی کدو تنبل و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید