چالش لباس فرم مدارس

به گزارش سفر به تایلند، فاطمه کاظمی- همدان ـ خبرنگار :تا قبل از دهه هفتاد که مقوله ای به نام لباس فرم مدارس در آموزش و پرورش ایران مطرح گردد، هر دانش آموزی طبق شرایط مالی خانواده و عرف منطقه ای که در آن به مدرسه می رفت، لباسی انتخاب می کرد و آن را تا آخر سال تحصیلی می پوشید.

چالش لباس فرم مدارس

از اوایل دهه هفتاد که استفاده از لباس فرم در مدارس اجباری شد، بسیاری انتقاد کردند که لباس فرم قدرت تفکر و انتخاب را از دانش آموز می گیرد، شاید خانواده ای توان خرید این لباس ها را نداشته باشد و مواردی مانند این و عده ای نیز موافق استفاده از این لباس ها بودند و دلایل خود را نظم بخشی به شکل مدارس می دانستند و معتقد بودند خانواده در سال یک بار برای این لباس هزینه می نماید و تا آخر سال خیالش راحت است و نیازی به در نظر دریافت چند دست لباس نیست.

به یاد دارم لباس های فرم مدارسی که برای همسن و سال های ما در نظر می دریافتد مجموعه ای عجیب از ویژگی ها بود؛ آنقدر عجیب که مضحک به نظر می رسید و کمتر کسی هست که با دیدن عکس های آن سال مدرسه اش خنده اش نگیرد و نگوید: این چه لباسی بود که ما می پوشیدیم! . لباس های در اصطلاح گل و گشاد و با رنگ های تیره که اصلا چیزی به نام طراحی نداشت. فراموش نکنیم کسانی که این لباس ها را می پوشیدند و دم نمی زنند دانش آموزان متولد دهه شصت بودند که اساسا سازش پذیری در خون آنهاست و گاه حتی این لباس ها را تا سال ها در مدرسه می پوشیدند و تا رنگش کاملا نمی رفت و بخشی از آن پاره نمی شد، بی خیالش نمی شدند. اصلا چیزی به نام اعتراض معنا نداشت و توجه به مسائل روان شناختی هم مطرح نبود.

بعدها که متولدین دهه هفتاد و هشتاد و الان هم که دهه نودی ها وارد مدرسه شده اند و سازگاری چندانی در وجودشان نیست، لباس فرم مدارس به چالش مهمی برای خانواده ها تبدیل شد. اکثر این بچه ها از رنگ و طراحی لباس هایشان که اساسا هیچ قاعده روان شناختی در آنها رعایت نمی شود، ناراضی اند و بر سر پوشیدن آن با خانواده هایشان مشکل دارند. خانواده ها نیز که این روزها با مسائل مالی بسیاری دست به گریبان هستند، از قیمت ها ناراضی اند و این قصه سال هاست ادامه دارد.

  • اعتراض خانواده ها

سال گذشته روزنامه خبرنگاران همدان طی مصاحبه ای با رئیس سازمان دانش آموزی استان که متولی اصلی موضوع لباس فرم مدارس است، پیشنهادهایی برای بهتر شدن وضعیت و برطرف چالش ها در این زمینه داد و رضا میرزایی نیز قول آنالیز این پیشنهادها را داد، اما گویا هیچ یک از این پیشنهادها آنالیز نشده است چه برسد که به مرحله اجرا برسد.

مهدی مرادی یکی از مخاطبان روزنامه خبرنگاران همدان با ارسال پیامی به دبیر تحریریه روزنامه خبرنگاران همدان بیان می نماید: بر نحوه تهیه لباس فرم مدارس هیچ گونه نظارتی وجود ندارد و متاسفانه هرکسی هرقدر دوست دارد قیمت گذاری می نماید. با این که تعرفه معین شده است، اما مردم اطلاعی از این تعرفه ندارند. به اتحادیه مراجعه کردم گفتم چرا تمام شهرها تعرفه را روی سایت قرار داده اند به جز همدان و آنها پاسخ دادند منابع خوب و فعالی نداشتیم.

وی ادامه می دهد: برای دخترم لباس فرم تهیه کردم و متاسفانه 25 هزار تومان گران تر از تعرفه لباس را به من فروختند. اتحادیه هم می گوید که حتما شکایت کنید چراکه 4 هزار دانش آموز در شهر هستند که واقعا ضرر می نمایند. من به فکر خانواده هایی هستم که توان خریدشان صفر است و عده ای را سراغ دارم که به دلیل هزینه های سنگین متاسفانه ترک تحصیل نموده اند.

  • نظارت با کیست؟

رئیس سازمان دانش آموزی استان همدان به خبرنگاران می گوید: سال جاری بعد از سرانجام تعطیلات نوروز طبق هماهنگی با اتحادیه کارگاه های تولیدی لباس، 140 کارگاه داوطلب دوخت لباس فرم برای مدارس استان همدان شدند و در یک فهرست کامل نام و آدرس آنها را در اختیار مدیران مدارس قرار دادیم تا بنابر تشخیص خود، تولیدی مورد نظر را انتخاب و به خانواده ها معرفی نمایند. رضا میرزایی تصریح می نماید: سازمان دانش آموزی به لحاظ قانونی اختیاری در برابر معین قیمت ها ندارد و نرخ لباس ها از 2 ماه پیش توسط کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان معین و به کارگاه های تولیدی ابلاغ شده است. گویا بعد از اعتراض این کارگاه ها به پایین بودن قیمت ها از حدود 2 هفته پیش قیمت ها در حد محدودی بالا رفته است.

وی می افزاید: در حال حاضر قیمت هر دست لباس فرم مدرسه بین 50 تا 90 هزار تومان است و در معین قیمت ها سطح مالی همه اقشار جامعه در نظر گرفته شده است. وقتی موضوع اعتراض مخاطب روزنامه را با میرزایی در میان می گذارم، شرح می دهد: نرخی که کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان معین نموده اند براساس جنس و اندازه لباس است. حالا ممکن است در مناطق بالای شهر کارگاه های تولیدی از پارچه های بهتری استفاده نمایند که در نهایت قیمت لباس بالا می رود. قطعا این موضوع باید با هماهنگی انجمن اولیا و مربیان انجام شود.

  • به تعزیرات گزارش دهید

رئیس سازمان دانش آموزی استان می گوید: از خانواده ها خواسته ایم بعد از خرید لباس فرم از کارگاه ها فاکتور خرید دریافت نمایند تا اگر تولیدی اقدام به گران فروشی کرد، قابل پیگیری باشد چون در صورت ارائه فاکتور فروشنده نمی تواند لباس را بالاتر از قیمت مصوب بفروشد. نرخ نامه نیز از 2 ماه پیش در اختیار مدیران مدارس قرار گرفته است تا به صورت بنر چاپ و در مدارس نصب نمایند.

میرزایی خاطرنشان می نماید: ما نظارتمان را داریم اما مگر این سازمان چقدر نیرو دارد که هرروز به همه مدارس سرکشی نمایند و ببینند اوضاع از چه قرار است؟ یک مواردی را هم خانواده ها باید خودشان رعایت نمایند اما بعضی از خانواده ها بدون فاکتور لباس می خرند و دیگر نمی توانند گران فروشی را اثبات نمایند. بخشی از مسائل هم به وجدان اجتماعی تولیدنماینده و مدیر مدرسه برمی شود که قابل اندازه گیری نیست. با وجود این شهروندان می توانند تخلفات را به تعزیرات گزارش دهند و پیگیر موضوع باشند.

  • تغییر لباس

رئیس سازمان دانش آموزی استان درباره این که با تغییر سالانه رنگ و مدل لباس ها فشار مالی زیادی به خانواده ها تحمیل می شود، می گوید: ما به همه مدارس اعلام نموده ایم که تغییر لباس فرم مدارس تا 3 سال اجباری نیست و اگر لباس سال قبل از نظر ظاهری مناسب پوشیدن است، هیچ مدیری حق تحمیل خرید لباس جدید به دانش آموز را ندارد. وی درباره این که بعضی خانواده ها می گویند بین مدیران مدارس و کارگاه های تولیدی بده بستان هایی وجود دارد که باعث می شود مدیر دانش آموزان را به تغییر لباس سالانه مجبور کند شرح می دهد: نمی توانم در این باره قضاوت کنم، اما اطلاع دارم که بعضی مدیران مدارس با تحریک دانش آموزان آنها را به جان خانواده هایشان می اندازند تا لباس جدید بخرند. خانواده ها در این زمینه تخلفات مدیران را به سازمان گزارش نمایند و مطمئن باشند رسیدگی خواهد شد.

  • مدیران نظرسنجی نمی نمایند

یکی دیگر از دلایل نارضایتی دانش آموزان و خانواده ها، رنگ و طراحی لباس فرم مدارس است. سال گذشته به سازمان دانش آموزی پیشنهاد دادیم مدیران مدارس در این زمینه نظرسنجی نمایند تا رنگ و طراحی لباس براساس نظر اکثریت دانش آموزان معین شود. رئیس سازمان دانش آموزی همدان در این باره می گوید: نظرسنجی در سطحی که مد نظر شما بود انجام نشده است، اما به مدیران مدارس اعلام کردیم با نظر انجمن اولیا و مربیان رنگ و طراحی لباس را انتخاب نمایند.

متاسفانه بسیاری از مدیران تن به این کار نمی دهند و با سلیقه خودشان لباس را به تولیدی سفارش می دهند. اطلاع دارم که اکثر دانش آموزان از جمله فرزند خودم از لباس فرمشان ناراضی اند و هیچ نظرسنجی در این زمینه صورت نگرفته است اما این موضوع به مدیران مدارس تفویض شده است. میرزایی اظهار می نماید: این روزها اوج خرید لباس فرم مدارس است و از تعزیرات خواسته ایم بازرسی و نظارت لازم را انجام دهند و چند تولیدی به دلیل گران فروشی و ارائه نکردن فاکتور جریمه شده اند. تا جایی که اطلاع دارم بیشتر مدارس لباس فرم خود را تهیه نموده اند و در این زمینه مشکل جدی وجود ندارد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 316

به "چالش لباس فرم مدارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش لباس فرم مدارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید