کارون تماشایی با پل سفید
به گزارش سفر به تایلند، خوزستان دوست داشتنی و اهواز دوست داشتنی تر این روزها و البته خیلی از روزهای گذشته، حالش خوب نبوده و نیست. یک روز درگیر ریزگردهاست و یک روز آب ندارد و روزی سیل شهر را به گل می نشاند و حالا هم که سخت در حال نبرد با کروناست.
کرونای انگلیسی، اهوازی ها را راهی بیمارستان نموده و خانه نشین. ورودی های شهر هم بسته شده و کسی نباید از شهر خارج گردد و پلاک های غیراهوازی هم نباید وارد شهر شوند.
اهواز قرنطینه است و مردمش پکر و خسته. حالا تصور کنید کرونا اصلا نبود و مردم این پاندمی و همه گیری دنیای را تجربه ننموده بودند.
اگر چنین نبود، امروز در اهواز و اطراف کارون و پل سفید حتما جشنی به پا بود که بیا و ببین. امروز پل کارون معروف به پل سفید، 91 ساله می گردد.
سال1308 در چنین روزی پل کارون به عنوان اولین پل معلق خاورمیانه افتتاح شد. سال 89 این پل به عنوان صد و هفدهمین میراث طبیعی ایران ثبت شد و از همان روز بود که مسؤولان شهری موظف شدند از پل کارون نگهداری نمایند تا کمتر فرسوده گردد و بماند برای آیندگان تا آنها بدانند پل کارون در زمانی ساخته شد که کشورهایی مثل دبی هنوز وجود خارجی نداشتند و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس هنوز خیلی به زمان و پول احتیاج داشتند تا بدانند اصلا کشور یعنی چه و شهرسازی باید چگونه باشد.
پل کارون روی طویل ترین و پرآب ترین رودهای ایران ساخته شد تا دو بخش شهر اهواز را به هم وصل کند. بخشی که بیشتر مسکونی بود را به بخشی که اداری بود.
کارون به تنهایی خودش یکی از دلرباترین و زیباترین رودها بود و پل کارون این زیبایی را دو چندان کرد و باعث شد بیشتر به چشم بیاید و دیده گردد و مردم را از سراسر ایران به اهواز بکشاند و آنها ضیافتی روی پل کارون و لب کارون تجربه نمایند و در خاطره شان آن را به عنوان بهترین سفر ثبت نمایند.
یکی از اولین پل های معلق دنیا
فرید سجادی حسینی، بازیگر و کارگردان اصالتا اهوازی است. بچگی و جوانی خود را در این شهر سپری نموده و کلی خاطره خوب دارد از اهواز و کارون و پل کارون.
می گوید: قبل از پیروزی انقلاب شهرهای اهواز، آبادان و خرمشهر به دلیل نفت خیز بودن و این که خارجی های زیادی در این شهرها کار می کردند، مورد توجه مردم نهاده شد تا برای سفر و گردش به این شهرها بیایند. اهواز به دلیل موقعیت خاص و امکاناتی که داشت در صدر این توجه و گردشگری بود.
پل کارون دو سمت رود را به هم وصل می کرد و تا جایی که یادم می آید بسیار زیبا بود.رنگش خاکستری، نقره ای بود اما به پل سفید شهرت پیدا کرد، بیشتر به این دلیل که در فاصله تقریبا دو کیلومتری اش پل سیاه ساخته شده که قطار از روی آن رد می گردد.
تجارت ریلی از اهواز به دیگر شهرهای ایران انجام می شد که خیلی هم توسعه یافته بود. پل سفید در طول سال برای مردم محلی بود. برای عبور و مرور و این که زیبا ساخته شده بود امتیاز ویژه ای برایش بود.
یک خانم مهندس آلمانی آن را طراحی نموده که دو هلالی عظیم دو طرف پل را به هم وصل می نماید برای همین پایه های ستونی زیرین ندارد به همین دلیل زیرمجموعه پل های معلق دنیا قرار می گیرد.
اهواز معمولا هوای بسیار گرمی دارد به همین دلیل بیشتر گردشگران دی و بهمن و نیمه اول اسفند به اهواز می آمدند. آن سال ها فضای اطراف کارون و پل با سال های بعد از پیروزی انقلاب متفاوت بود.
خواننده ها در این ماه ها به اهواز می آمدند و کنسرت برگزار می کردند. فضای اطراف کارون بیشتر شبیه کشورهای اروپایی می شد و چون خارجی ها هم به اهواز رفت و آمد داشتند، مسافران سفری متفاوت را تجربه می کردند.
الان هم اطراف پل رستوران و جگرکی زیاد است و عبور و مرور خودرو را هم از روی پل ممنوع نموده اند و مردم پیاده روی پل کارون می فرایند. تا قبل کرونا فصل زمستان مسافران زیادی به اهواز می آمدند و به خصوص شب ها اطراف کارون خوش بودند و از طبیعت و زیبایی های کارون لذت می بردند.
روزی که برق الاغ را گرفت
سجادی حسینی می گوید وقتی بچه بودیم از روی پل کارون زیاد رفت و آمد می کردیم. روی پل تیرهای چراغ برقی نصب شده بود که فلزی بود و سوراخ هایی روی این تیرها وجود داشت که به وسیله آنها ماموران برق و پل به سیم های داخل تیر دسترسی پیدا می کردند. یک روز که از روی پل رد می شدیم، دیدیم داخل تیرها را کاه ریخته اند، وقتی دلیل را پرسیدیم، گفتند برای این که اگر کسی از سر کنجکاوی دستش را داخل این سوراخ ها کرد برق نگیردش.چند روز بعد الاغی را برق گرفت و مُرد! گویا مردی با دو سه تا الاغ از روی پل رد می شده، یکی از الاغ ها سرش را داخل یکی از این سوراخ ها می نماید که کاه بخورد، برق می گیردش و می میرد. این باعث شد دیگر هیچ کس حتی از روی کنجکاوی هم که شده به تیرهای چراغ برق نزدیک نگردد.
شهر پل ها
کارون تنها رود ایرانی است که در بخش هایی از آن کشتیرانی می گردد و قایقرانی هم در آن رایج است. مردم هم برای ماهیگیری به کارون می فرایند و هم برای تفریح.الان هم در بخش هایی از کناره کارون رستوران های شیک و خوبی راه اندازی شده که غذاهای محلی خوشمزه ای هم سرو می نمایند.
برای ما اهوازی ها، اهواز با همه کمبودها و سختی هایی که دارد عزیز است و دوست داشتنی. هر زمان شرایط مهیا گردد به اهواز می رویم و خاطراتمان تازه می گردد. زادگاهم هست و برایم عزیز است.
کارون در زمان جنگ، خیلی آسیب دید و قرار بود لایروبی گردد که نشد.پل کارون در زمان جنگ خوشبختانه آسیب ندید و از بین نرفت. پل سیاه هم آسیب ندید. در اهواز پل زیاد است و تا جایی که شنیده ام، شهرمان به شهر پل ها معروف است اما این دو پل از همه قدیمی تر است و در دوره ای نقش مهمی در عبور و مرور شهر اهواز و کل کشور ایفا می نموده اند.
طاهره آشیانی - روزنامه نگار / روزنامه خبرنگاران
منبع: جام جم آنلاین