کشف ژنی برای پیش گیری از چاقی

به گزارش سفر به تایلند، علاوه بر این، با وجود داشتن رژیمی مشابه و سطح مشابه فعالیت به عنوان یک موش نرمال، موش هایی که ژن لنفوم کیناز آناپلاستیک در آن ها برداشته شده، وزن و چربی کمتری دارند.

کشف ژنی برای پیش گیری از چاقی

محققان متوجه شدند که مگس ها و موش های بدون لنفوم کیناز آناپلاستیک لاغر می مانند و نسبت به رژیم چاقی مفرط مقاومت می نمایند

همه ما افرادی را دیده ایم که می توانند همه چیز بخورند و مسئله ای در سوخت وساز نداشته باشد. این افراد زیاد می خورند، همواره در حال تحرک نیستد، اما وزنشان اضافه نمی گردد. آن ها حدود یک درصد جمعیت را تشکیل می دهند.

دکتر جوزف پنینگر، رئیس موسسه علوم زیستی و پروفسور گروه ژنتیک پزشکی دانشگاه بریتیش کلمبیا می گوید: همه چاقی مفرط را آنالیز می نمایند، ولی ما فکر کردیم که لاغری را مورد آنالیز قرار دهیم و یک حوزه مطالعاتی جدید آغاز کنیم.

به گزارش مدیکال اکسپرس، گروه پنینگر، بانک زیستی استونی را که اطلاعات 47 هزار و 102 فرد 20 تا 44 ساله در آن بود، مورد آنالیز قرار دادند. این گروه دی ان ای مربوط به نمونه ها و اطلاعات بالینی افراد لاغر سالم را با افراد دارای وزن نرمال مورد مقایسه قرار داد و متغیر های ژنتیکی منحصربه فردی را در لنفوم کیناز آناپلاستیک افراد لاغر کشف کرد.

دانشمندان می دانستند که لنفوم کیناز آناپلاستیک در انواع مختلف سرطان به طور مرتب جهش می نمایند و به انکوژن (ژن های تومورزا) معروف شده است. نقش لنفوم کیناز آناپلاستیک در مواردی غیر از سرطان روشن نیست. اما این یافته جدید نشان می دهد که این ژن ممکن است به عنوان یک ژن لاغری جدید در مقاومت در برابر اضافه وزن نقش داشته باشد.

محققان متوجه شدند که مگس ها و موش های بدون لنفوم کیناز آناپلاستیک لاغر می مانند و نسبت به رژیم چاقی مفرط مقاومت می نمایند. علاوه بر این، با وجود داشتن رژیمی مشابه و سطح مشابه فعالیت به عنوان یک موش نرمال، موش هایی که ژن لنفوم کیناز آناپلاستیک در آن ها برداشته شده، وزن و چربی کمتری دارند.

مطالعات این گروه درباره موش ها نشان داد که لنفوم کیناز آناپلاستیک بر مغز تأثیر بسیاری می گذارد و به بافت های چربی دستور می دهد که چربی بیشتری از غذا را بسوزانند.

این پژوهشگران امیدوارند که دستکاری این ژن بتواند در آینده به دانشمندان یاری کند تا با چاقی مفرط مقابله نمایند. تیم پنینگر همچنین میخواهد این مسئله را مورد مطالعه قرار دهد که نورون هایی که لنفوم کیناز آناپلاستیک را کنترل می نمایند، چطور در تنظیمات مغز در سطح سلولی، برای ایجاد تعادل در سوخت وساز و لاغری نقش دارند.

این تیم تحقیقاتی می گوید که کار منحصربه فردی انجام می دهد، چون کار کشف اساس ژنتیکی لاغری را روی جمعیتی انجام می دهد که نماینده مقیاس گسترده ای از ژنوم هستند.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرادید
انتشار: 19 مهر 1399 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 1148

به "کشف ژنی برای پیش گیری از چاقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف ژنی برای پیش گیری از چاقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید