کنترل کالاهای صادراتی تنها به عهده سازمان گمرک است، بازرسی ها در باشماق ناخرسندی تجار را درپی د

به گزارش سفر به تایلند، خبرنگاران/کردستان استاندار کردستان با انتقاد از عملکرد مرزبانی ناجا در مرز باشماق بیان کرد که بازرسی های اجرا شده در این مرز راندوم نبوده و موجب شده تعداد زیادی از تجار ناخرسند و به فکر استفاده از مرزهای استان های همجوار باشند.

کنترل کالاهای صادراتی تنها به عهده سازمان گمرک است، بازرسی ها در باشماق ناخرسندی تجار را درپی د

جهت دریافت مشاوره خدمات بروشور a4 از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ بروشور های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

بهمن مرادنیا بعد از ظهر امروز شنبه (26 بهمن ماه) در نهمین جلسه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان با بیان اینکه تمام تاکید استانداری بر توسعه و تسریع فرایند صادرات در مرز باشماق است اظهار کرد: بازرسی یک به یک کامیون ها مسائل زیادی برای تجار به وجود آورده و این درحالی است که بازرسی از کالاهای صادراتی در مرزها خارج از وظایف مرزبانی ناجا بوده و برعهده سازمان گمرکات است.

وی با اشاره به اینکه بازرسی ها در مرز باشماق باید همانند سایر مرزهای کشور صورت گیرد، اضافه کرد: یکسری بازرسی ها موجب ناخرسندی تجار و حتی تصمیم به انصراف استفاده از مرز باشماق شده است.

استاندار کردستان با بیان اینکه تجار برای مبادلات مرزی به مرزهای استان ها همجوار روی آورده اند، توضیح داد: اگر بنابه عدم همکاری تعدادی از ارگان ها باشد مراتب را از وزارت کشور پیگیری خواهیم کرد.

وی مطرح کرد: هر ارگانی تنها قوانین خود را درنظر می گیرد و به مصوبات کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کردستان توجهی ندارند که درنهایت موجب بد نام شدن تنها مرز رسمی کردستان و افزایش بیکاری در جامعه می گردد.

مرادنیا با تاکید بر ضرورت برخورد با افراد شروری که در فرآیند مبادلات مرزی ایجاد اختلال می نمایند، اعلام نمود: نیروی انتظامی باید با تمام توان خود با این قاچاقچیان برخورد کند تا تجار و کامیوندارن در محوطه ترانشیت امنیت را احساس نمایند.

وی با اشاره به اینکه کمترین قاچاق در گمرکات کشور در مرز باشماق اتفاق می افتد، گفت: متاسفانه افرادی شرور در مرز با زور، رانندگان کامیون ها را مجبور به جابه جایی کالا می نمایند که برخورد با این افراد باید با جدیت انجام گردد.

استاندار کردستان با بیان اینکه معدوم شدن کالای یک کامیون تمام سود تاجر را به خطر می اندازد، اظهار کرد: در مرز پرویزخان استان کرمانشاه تا ساعت 2 و 3 بیش از یک هزار کامیون از مرز عبور می نمایند پس باید سرعت بیشتری در فرایند ترخیص کامیون ها صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه نیروهای مرزبانی در مرز باشماق رفتار درستی با تجار ندارند، اضافه کرد: متاسفانه سختگیری های بسیاری در مرز صورت می گیرد و اگر مسئولیت پذیر نباشیم کار مبادله کالا در باشماق تعطیل می گردد.

مرادنیا با بیان اینکه رونق تولیدات داخلی در گرو صادرات مداوم است، توضیح داد: هماهنگی میان ارگان های مربوطه در مرز ضعیف است و با این مهم، متاسفانه داریم بازار خود را از دست می دهیم.

وی با اشاره به تخصیص 70 میلیارد تومان برای ساماندهی کلی مرز باشماق، مطرح کرد: درخصوص کمبود نیروی انسانی در گمرک باشماق، باید سازمان گمرک هرچه سریعتر نسبت به رفع کردن کمبود پرسنل خود اقدام کند.

استاندار کردستان در سرانجام یادآور شد: با توجه به افزایش قیمت علوفه و سایر مخارج دامداران، قیمت و مصرف گوشت دام افزایش پیدا ننموده که درصورت تداوم این شرایط قاچاق دام دور از انتظار نیست.

رحمانی پور در ادامه این جلسه با بیان اینکه دستور العمل کنترل مرزها برای مرزبانی ناجا در سراسر کشور یکسان است، اعلام نمود: متاسفانه برای تعدادی از کارمندان ما در مراجع قضایی پفراینده باز شده این درحالی است که نیروهای مرزبانی ناجا نیز در امر کنترل مسئول هستند.

وی با اشاره به دپوی تعداد زیادی نفتکش حمل سوخت در مرز باشماق گفت: هم اکنون صادرات فرآورده های نفتی در مرز باشماق در جریان است که توقف این تعداد نفتکش در فصل زمستان و با توجه به استفاده رانندگان از کپسول گاز برای گرم کردن خود، دپوی این تعداد کامیون خطرات زیادی را در پی دارد.

وی با بیان اینکه بیش از 250 هزار تردد در 10 ماهه ابتدایی امسال در مرز باشماق به ثبت رسیده است اظهار کرد: متاسفانه زمان زیادی برای بازرسی کامیون ها در مرز باشماق صرف می گردد.

وی با اشاره به اینکه حجم تشریفات مرز باشماق حدود 4 میلیارد و 500 هزار دلار بوده است، اضافه کرد: تنها مرز رسمی کردستان به دلیل اعمال ما دچار مشکل شده و با توجه به حجم تشریفات، میزان بازرسی ها در مرز باشماق زیاد است.

سرهنگ رسول برزویی، نیز در ادامه توضیح داد: 150 نفر فقیر از بدو آغاز بکار مرز باشماق در آنجا مشغول به فعالیت هستند و طبق مصوبه کارگروه، با 8 نفر از این افراد برخورد نموده ایم و این مهم موجب امنیتی شدن فضای مرز باشماق شده است.

وی در سرانجام مطرح کرد: تا وقتی که محوطه ترانشیت و فضای مرز باشماق سامان نگیرد شرایط به روال گذشته خواهد بود و نباید انتظار تغییری را داشت.

مرادی وحدت، نماینده سازمان بازرسی استان کردستان هم در این کمیسیون با اشاره به آنالیز اسناد گمرک مرز باشماق، ادامه داد: در این آنالیز ها دریافتیم که روزانه حدود 40 کامیون بدون داشتن برگه دیپ زنی از مرز عبور می نمایند.

وی اعلام نمود: مدل دیپ زنی در مرز باشماق هم به صورت دستی است که مناسب نیست و باید هوشمند و سیستمی باشد.

شهریار حنیفی، معاون توسعه و بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در ادامه این جلسه گفت: وزارت جهاد کشاورزی با صادرات گوشت به شرط اولویت تامین احتیاج داخلی موافقت نموده اما کارگروه تنظیم بازار موافقتی با صادرات از استان ننموده است.

وی اضافه کرد: اکنون 6 هزار گوساله آماده ذبح در استان کردستان وجود دارد.

در سرانجام این جلسه فرزین رضایی، ریاست دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان با حکمی از سوی استاندار کردستان به عنوان رئیس کمیته پیشگیری و مبارزه با محصولات سلامت محور منصوب شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 729

به "کنترل کالاهای صادراتی تنها به عهده سازمان گمرک است، بازرسی ها در باشماق ناخرسندی تجار را درپی د" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنترل کالاهای صادراتی تنها به عهده سازمان گمرک است، بازرسی ها در باشماق ناخرسندی تجار را درپی د"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید