گوترش به دنبال دور دوم دبیرکلی سازمان ملل

به گزارش سفر به تایلند، آنتونیو گوترش با اعلام اینکه به دنبال دور دوم دبیرکلی سازمان ملل است خواهان افزایش دیپلماسی برای صلح و تاکید بر ملت های دنیا برای اجتناب از نوع جدیدی از جنگ سرد شد.

گوترش به دنبال دور دوم دبیرکلی سازمان ملل

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل همچنین تاکید نمود که در قرن 21 همه چیز از بحران آب و هوایی تا اشاعه تسلیحات اتمی و پسرفت در حقوق بشر به یکدیگر ربط دارند.

گوترش که تا به امروز تنها کاندیدای رقابت انتخاب دبیرکلی سازمان ملل است، در جلسه پرسش و پاسخ سه ساعته در مجمع عمومی حمایت لازم را از جانب دو گروه اصلی - جنبش 120 عضوی غیرمتعهدها و اتحادیه اروپای 27 عضوی - و همچنین گروه های کوچکتر و سایر کشورها به دست آورد.

گوترش در شروع جلسه تصویری شگفت انگیز از جهانی را ترسیم کرد که هر روز تعداد بیشتری از افراد در اتاق پژواک خود زندگی می نمایند و توسط اطلاعات غلط، پوپولیسم، افراط گرایی، بیگانه ستیزی و نژادپرستی فریب داده می شوند.

وی این مساله را نوعی دوران پساروشنگری دانست که سیستم های اعتقادی غیرمنطقی، حتی نیهیلیستی، گسترش ترس، انکار علم و حقیقت را پرورش داده است.

دبیرکل سازمان ملل همچنین بر هشدار خود در خصوص شکاف جدید ژئواستراتژیک و روابط ناکارآمد قدرت تاکید نمود و عنوان داشت: این امر همکاری بین المللی را در زمانی که ما بیشتر به آن احتیاج داریم با مسائل زیادی روبرو می نماید.

گوترش همچنین بر این باور خود درباره اینکه همکاری کشورها می تواند به حل بحران های جهانی و مسائل یاری کند، تاکید نمود اما این را هم گفت که چندجانبه گرایی بستگی زیادی به ایجاد اعتماد در میان کشورهای عضو و ایجاد رابطه عملکردی بین بزرگترین قدرت ها دارد.

دبیرکل سازمان ملل همچنین گفت: اگر اعتمادی بین کشورهای عضو نباشد و اگر همکاری بین بزرگترین قدرت ها نباشد، ناکارآمدی باقی می ماند و بعدش دیگر هیچ سیستم چندجانبه ای نمی تواند کارایی داشته باشد. اگر دو مساله به درستی مورد رسیدگی قرار گیرند، فکر می کنم فرصت برای چندجانبه گرایی بیشتر تاثیر داشته باشد.

با اینکه مجمع عمومی، دبیرکل را انتخاب می نماید اما بر مبنای شورای امنیت عمل می نماید که پنج عضو از 15 عضوش عضو دائم این شورا هستند و حق وتو دارند و برای همین مساله، حمایت آن پنج عضو یعنی آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه مهم است.

پیش از آنکه گوترش انتخاب گردد، مجمع عمومی قطعنامه ای را در 2015 تصویب کرد که بر اساس آن انتخاب محرمانه دبیرکل باید شفافتر باشد. این قطعنامه برای نخستین بار به کشورهای عضو سازمان ملل اجازه داد تا اطلاعات اولیه تمامی کاندیداها از جمله رزومه آنها را مطالعه نمایند و در جلسات علنی از آنها سوال بپرسند و آنها را دیدار نمایند.

از نظر سنتی، کاندیداها از سوی یک کشور عضو سازمان ملل اعلام می شدند اما این در منشور سازمان ملل الزامی نیست.

گوترش که دوران پنج ساله دبیرکلی اش در 31 دسامبر 2021 سرانجام می یابد، از سوی پرتغال کاندید شد. اما در امسال میلادی هفت تن دیگر هم درخواست هایشان را برای سمت دبیرکلی ارائه کردند که از سوی هیچ دولتی مورد حمایت نیستند و یکی از مهمترین آنها روزالیا آرتیگا، رئیس جمهوری سابق اکوادور است.

وولکان بوزکر، رئیس دوره ای مجمع عمومی سازمان ملل روز سه شنبه در یک نشست خبری گفته بود، قانون این است که یک درخواست نماینده زمانی می تواند کاندیدا گردد که نامه اش از سوی همه روسای مجمع امضا شده و شورای امنیت هم برای تمامی کشورهای عضو آن را ارسال کند.

در جریان جلسه پرسش و پاسخ روز آدینه، سفیر الجزایر در سازمان ملل از جانب جنبش عدم تعهد از آمادگی گوترش بابت تمایلش برای کسب مقام دبیرکلی برای دور دوم استقبال کرد و گفت: رهبری او در جریان پاندمی کرونا بسیار مورد قبول بود.

در همین حال، سفیر اتحادیه اروپا نیز گفت، این اتحادیه و اعضایش از آمادگی گوترش برای دور دومی دبیرکلی استقبال می نماید.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 13 تیر 1400 بروزرسانی: 13 تیر 1400 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 1652

به "گوترش به دنبال دور دوم دبیرکلی سازمان ملل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوترش به دنبال دور دوم دبیرکلی سازمان ملل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید