132 شرکت بورسی دارای بازارگردان فعال هستند

به گزارش سفر به تایلند، به گزارش خبرنگاران، با توجه به اهمیت ابزارهای نوین اقتصادی در رشد و توسعه بازار سرمایه و اهمیت آن برای فعالان و سرمایه گذاران، روابط عمومی و امور بین الملل بورس تهران گفت وگوی کوتاهی با محمود گودرزی، معاون بازار بورس اوراق بهادار انجام داده است که توضیح آن در زیر می آید:

132 شرکت بورسی دارای بازارگردان فعال هستند

تا به امروز چه میزان اوراق اختیار فروش تبعی جهت حمایت از سهام منتشر شده است و مزیت های آن را شرح دهید؟

در ماه اخیر اوراق اختیار فروش تبعی به منظور حمایت از بازار در بورس اوراق بهادار تهران در 22 نماد و با ارزش اعمال بیش از 3600 میلیارد تومان منتشر شده است.

سرمایه گذاران محترم می توانند با خرید اوراق اختیار فروش تبعی و با نگهداری سهام پایه آن تا سررسید اوراق، سهام خود را بیمه نموده و به بازدهی تضمین شده دست یابند. همچنین اشخاصی که تمایل به خرید اوراق اختیار فروش تبعی دارند حتما باید شرایط و محدودیت های خرید اوراق تبعی را که در اطلاعیه عرضه اوراق و پیغام های ناظر مربوطه ذکر شده، رعایت نمایند.

قیمت فروش اوراق اختیار فروش تبعی نیز به شکلی معین می شود که با خرید سهام پایه و اختیار فروش تبعی آن در یک روز، بازدهی تضمین شده ای توسط عرضه نماینده برای خریداران محقق شود.

آیا بازارگردانی فعال در راستای صیانت از حقوق سهامداران صورت می گیرد؟

در راستای آئین نامه حفظ و صیانت از حقوق سهامداران در بازار سرمایه و الزام به بازارگردانی توسط کلیه ناشران بورسی، از همه ناشران تقاضا شد نسبت به شروع عملیات بازارگردانی موثر و فعال در اسرع وقت اقدام نمایند. به همین منظور طی اطلاعیه ای به صورت تعیین، پارامترهای بازارگردانی به اطلاع ناشران و سهامداران رسانده می شود تا فعالیت های بازار گردانی به صورت رسمی از 10 مهر ماه شروع شود.

در واقع بورس تهران با ابزارهای بازارگردانی و اختیار فروش تبعی که نوعی بیمه سهام است، میخواهد نقدشوندگی بازار را ارتقا و بهبود دهد.

چند شرکت درخواست بازار گردانی را اعلام نموده اند؟

هم اکنون 132 شرکت از میان شرکت های بورسی دارای بازارگردان فعال می باشند. لیکن آنچه که در شرایط موجود حائز اهمیت می باشد موثر بودن فرآیند بازارگردانی است. با توجه به مصوبه شورای عالی بورس، ناشرین و سهامداران آنها ملزم به اجرای عملیات بازار گردانی مطابق با پارامترهای مدنظر بورس تهران شده اند.

همچنین تا به امروز 16 شرکت درخواست رسمی مبنی بر شروع عملیات بازارگردانی موثر اعلام نموده اند و به زودی بازارگردانی بر روی این نمادها شروع خواهد شد.

منبع: سنا

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 12 آبان 1399 بروزرسانی: 12 آبان 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 1195

به "132 شرکت بورسی دارای بازارگردان فعال هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "132 شرکت بورسی دارای بازارگردان فعال هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید