اشرف غنی خواهان حمایت اعضای شانگهای از دولت افغانستان در فرایند صلح شد

به گزارش سفر به تایلند، رئیس جمهور افغانستان در نشستی از کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای خواست تا در فرایند صلح این کشور با طالبان از موضع دولت کابل حمایت نمایند.

اشرف غنی خواهان حمایت اعضای شانگهای از دولت افغانستان در فرایند صلح شد

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در بیستمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای که به وسیله ویدئوکنفرانس برگزار شده بود، از اعضای این سازمان خواست تا از فرایند صلح در چارچوب جمهوری اسلامی افغانستان حمایت نمایند.

رئیس جمهور افغانستان که همیشه نظام جمهوری و قانون اساسی را خط قرمز دولت در مذاکرات با طالبان دانسته است به سران این سازمان هشدار داد: برهم زدن احکام قانون اساسی پیامدهای منفی برای سازمان همکاری های شانگهای از جمله مختل ساختن فرایند ایجاد اقتصاد قاره ای اروپا - آسیا و توسعه شبکه های جرمی و تروریستی را به بار خواهد آورد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

وی با اشاره به شرایط امنیتی افغانستان نیز گفت: متأسفانه، نه تنها وعده کاهش خشونت و آتش بس همه جانبه تحقق نیافته، بلکه خشونت به صورت قابل ملاحظه ای از سوی طالبان تشدید شده است.

اشرف غنی همچنین توضیح داد: براساس نظرسنجی ها، 75 الی 85درصد مردم کشور از نظام جمهوری حمایت می نمایند؛ درحالی که حمایت از طالبان 4 الی 8درصد است. تحمیل خواسته یک اقلیت بر اکثریت مطلق در افغانستان، باعث تداوم جنگ می گردد.

رئیس جمهور افغانستان با تأکید بر آمادگی دولت برای ادغام طالبان در نظام جمهوری نیز گفت: اصول برابری حقوق شهفرایندی و جمهوریت که در قانون اساسی ما تسجیل یافته زمینه را برای ادغام صلح آمیز طالبان در سیاست، اقتصاد و جامعه افغانستان مردم سالار ایجاد می نماید.

اشرف غنی در ادامه نیز با تشکر از بعضی کشورهای همسایه در شرایط کنونی و همه گیری کرونا از جمله ایران گفت: ایران راهروهای حمل و نقل خود را باز کرد و با فراهم آوری خدمات بهداشتی برای مهاجرین افغان، از سرازیر شدن بازگشت نمایندگان به افغانستان، به صورت قابل ملاحظه ای جلوگیری کرد.

وی همچنین توضیح داد: سیاست خارجی افغانستان بر اصل هم سویی منافع مشترک با شرکای منطقه ای و بین المللی و اجتناب ورزیدن از تبدیل شدن به عامل اختلاف و مناقشه بین این کشورها راسخ است.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 آذر 1399 بروزرسانی: 23 آذر 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 1280

به "اشرف غنی خواهان حمایت اعضای شانگهای از دولت افغانستان در فرایند صلح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشرف غنی خواهان حمایت اعضای شانگهای از دولت افغانستان در فرایند صلح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید