سفیر ایران در چین: همکاری های تهران-پکن علیه هیچ کشوری نیست

به گزارش سفر به تایلند، سفیر کشورمان در گفت وگو با رسانه های چینی ضمن تشریح اهمیت امضای برنامه 25 ساله همکاری های جامع تهران و پکن گفت: هدف این برنامه تعمیق و تقویت روابط دو جانبه است و هیچ کشوری را هدف قرار نمی دهد.

سفیر ایران در چین: همکاری های تهران-پکن علیه هیچ کشوری نیست

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، محمد کشاورز زاده سفیر ایران در چین درباره تبلیغات منفی علیه برناممه همکای های جامع دو کشور به گلوبالز تایمز گفت: کشورهای غربی هنوز از اهرم فشار برای گسترش سلطه استعماری خود به وسیله رسانه ها استفاده می نمایند. آنها اطلاعات دروغین و دستکاری شده را به وسیله شبکه های اجتماعی و رسانه های جمعی منتشر می نمایند تا از همکاری محبت آمیز بین ایران و چین جلوگیری نمایند. ایران و چین قرن ها است که روابط محبت آمیز و صلح آمیزی دارند و هرگز با یکدیگر در جنگ نبوده اند. از لحاظ تاریخی، دو کشور به وسیله جاده ابریشم باستان از مبادلات تجاری و فرهنگی مسالمت آمیز برخوردار بوده اند و طرح کمربند و جاده (BRI) هم آن را بار دیگر احیا کرد.

وی اضافه کرد: چین هرگز سابقه استعمارگری ندارد و هرگز سعی در اشغال کشورهای دیگری نداشته است. کشورهای غربی، چین را به عنوان یک قدرت در حال ظهور دنیای، تهدیدی برای سلطه استراتژیک خود می دانند. آنها برقراری رابطه استراتژیک و محبت آمیز بلند مدت بین چین و سایر کشورهای مستقل مانند ایران را تهدیدی برای منافع اصلی خود در منطقه می دانند. آنها سعی می نمایند چهره ای بد از چین ترسیم نمایند تا مردم کشورهای دیگر را بترسانند. وقتی همکاری مالی موجب رونق، رفاه و بهبود معیشت مردم گردد، این تبلیغات مسموم و غیرواقعی غرب کارایی خود را از دست می دهد.

سفیر ایران در پاسخ به این سوال که چگونه دو کشور همکاری های نظامی را تعمیق می بخشند؟ آیا برنامه های معینی وجود دارد؟ گفت: ایران و چین با تهدیدهای مشترکی مانند تروریسم، افراط گرایی، تجزیه طلبی، جرایم سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر روبرو هستند که برای مقابله با چالش های فوق الذکر و ارتقا صلح و ثبات در منطقه و آزادی، حمل و نقل و تجارت در آب های بین المللی به همکاری مداوم در مسائل مهم منطقه ای و بین المللی احتیاج دارند. دستیابی به این اهداف مستلزم همکاری و ارتباط بیشتر بین بخش های امنیتی و نظامی دو کشور برای تبادل اطلاعات و برنامه ریزی برای انجام مانورهای مشترک است. به همین دلیل، تماس نزدیک بین بخش های نظامی، امنیتی و دفاعی در جریان است.

کشاورززاده توضیح داد: برنامه جامع همکاری های 25 ساله ایران و چین در اجرای بیانیه مشترک شی جین پینگ رئیس جمهوری چین و حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در سفر رسمی 2016 شی به تهران تهیه شد. همانطور که از عنوان آن معین است این برنامه دو ویژگی دارد: اول، همه جنبه های مختلف همکاری بین دو کشور را شامل می گردد و دوم، دوره همکاری است که یک نقشه راه برای یک ربع قرن است. ایران و چین دو تمدن آسیای باستان هستند که هزاران سال به هم پیوسته اند. هدف این طرح تعمیق و تقویت این روابط دو جانبه است و علیه هیچ کشور ثالثی نیست.

به گزارش ایرنا، سفیر ایران در پاسخ به این سوال که اهمیت همکاری ایران و چین را در این دنیا که به طور فزاینده ای قطبی شده چگونه ارزیابی می کنید؟ انتظار دارید چین در توافق هسته ای ایران چه نقشی داشته باشد؟ گفت: سیستم تصمیم گیری ایران بر اساس منافع ملی آن کشور است و تحت تأثیر فشارهای غرب قرار نمی گیرد. چین اکنون یکی از بازیگران اصلی دنیا است و مقامات ما برای افزایش مشارکت استراتژیک جامع با چین اتفاق نظر دارند. ایران از موقعیت جغرافیایی برجسته ای در غرب آسیا برخوردار است که می تواند چین را به اروپا متصل کند.

وی اضافه کرد: چین نقش سازنده ای در مساله هسته ای ایران داشته است. دو کشور در خصوص این موضوع دیدگاه های نزدیک دارند. چین، آمریکا را به دلیل نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل با خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) (معروف به توافق هسته ای ایران) مورد انتقاد قرار داده است. ما از اعضای برجام و جامعه دنیای انتظار داریم تعهدات خود را بر اساس مصوبات انجام دهند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1400 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 1560

به "سفیر ایران در چین: همکاری های تهران-پکن علیه هیچ کشوری نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفیر ایران در چین: همکاری های تهران-پکن علیه هیچ کشوری نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید