با کاهش 25 درصدی کالری دریافتی، دیرتر پیر می شوید!

به گزارش سفر به تایلند، گروهی از محققان در مطالعه ای نتیجه گرفته اند که کاهش 25 درصدی کالری دریافتی می تواند سرعت سالخوردگی را پایین بیاورد.

با کاهش 25 درصدی کالری دریافتی، دیرتر پیر می شوید!

گروهی از محققان در مطالعه ای تازه به این نتیجه رسیده اند که کاهش 25 درصدی کالری دریافتی در غذا ها می تواند نرخ سالخوردگی را در انسان ها آهسته کند و به کاهش چشمگیر ریسک مرگ ومیر منجر گردد؛ ولی همه محققان به این پژوهش خوشبین نیستند.

به گزارش CNN، دانشمندان دانشگاه کلمبیا در پژوهشی به یک گروه از افراد تصادفی به مدت دو سال یک رژیم غذایی با کالری محدود دادند، درحالی که گروه دوم رژیم معمولی خود را دنبال کردند. آن ها سپس سطح زیست نشانگر ها را در DNA داوطلبان مقدار گرفتند. این نشانگر ها معمولاً با افزایش سن تغییر می نمایند.

درنهایت معین شد که رژیمی با کالری پایین تر می تواند به کاهش 2 الی 3 درصدی سرعت سالخوردگی و درنتیجه کاهش 10 تا 15 درصدی ریسک مرگ ومیر منجر گردد. بااین حال، نویسنده ارشد این مقاله که در مجله Nature Ageing منتشر شده، پذیرفته است که محدودسازی بلندمدت دریافت کالری برای بخش بزرگی از مردم ممکن نیست. محققان همچنان به ارزیابی داوطلبان این مطالعه ادامه می دهند تا ببینند کاهش سرعت سالخوردگی در کوتاه مدت می تواند اثرات مثبتی بر سالخوردگی در بلندمدت داشته باشد یا خیر.

درباره کاهش سرعت سالخوردگی اختلاف نظر وجود دارد

بعضی محققان باور دارند که نتایج این پژوهش چیزی فراتر از یک نویز مطالعاتی نیست. دکتر پیتر آتیا درباره آنالیز ساعت بیولوژیکی بدن در این تحقیق می گوید: من هیچ مدرکی را نمی بینم که نشان دهد ساعت های بیولوژیکی معنای خاصی دارند. آن ها در برترین حالت درباره جنبه بسیار کوچکی از سالخوردگی به شما اطلاع می دهند.

مطالعه نو دانشگاه کلمبیا دنباله های DNA را در یک بازه زمانی 12 ماهه از سلول های گلبول سفید به دست آورده و بعد نشانه های متیلاسیون بر DNA - علائم تغییرات اپی ژنتیکی - را تحلیل نموده است تا شواهد سالخوردگی را پیدا کند. اپی ژن ها، پروتئین ها و مواد شیمیایی هستند که روی ژن قرار می گیرند و به آن ها می گویند که کجا و چه زمانی باید چه کاری انجام دهند.

محققان در این تحقیق از دو ساعت اپی ژنتیکی به نام های PhenoAge و GrimAge و نیز یک ابزار نو استفاده کردند که با همکاری دانشگاه دوک ساخته شده است. این ساعت زیستی نو DunedinPACE نام دارد و سعی می نماید سرعت سالخوردگی را از آزمایش خون به دست بیاورد. محققان می گویند دو ساعت اول در انتها مطالعه هیچ تغییری در خصوص سرعت سالخوردگی نشان ندادند، ولی ساعت سوم کاهش این نرخ را نشان می داد.

بااین وجود، پیتر آتیا باور دارد که آزمایش DunedinPACE در برترین حالت یک آزمایش میانه بوده و رابطه ای ضعیف با سالخوردگی بیولوژیکی داشته است.

منبع: دیجیاتو

منبع: فرادید
انتشار: 24 بهمن 1401 بروزرسانی: 24 بهمن 1401 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 2183

به "با کاهش 25 درصدی کالری دریافتی، دیرتر پیر می شوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با کاهش 25 درصدی کالری دریافتی، دیرتر پیر می شوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید