تشدید سرعت بازیافت سوخت هسته ای مصرفی با حسگر طیف سنجی

به گزارش سفر به تایلند، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، حسگرهای طیف سنجی می توانند به صورت آنی فرایند بازیافت به جامانده سوخت هسته ای را ارتقا داده و تسریع نمایند.

تشدید سرعت بازیافت سوخت هسته ای مصرفی با حسگر طیف سنجی

سوخت مورد احتیاج برای تأمین انرژی راکتورهای هسته ای بسیار کم است و تنها با 10 گرم سوخت انرژی معادل یک تن زغال سنگ فراوری می گردد. اما 95 درصد از این سوخت بعد از استفاده به صورت مصرف نشده و قابل بازیافت بر جای می ماند. در بیشتر موارد سوخت هسته ای مصرف شده و بر جای مانده در زیر زمین دفن می گردد تا در آینده مورد استفاده قرار گیرد. دلیل این امر آن است که هنوز مقدار زیادی اورانیوم و پلوتونیوم در سوخت مصرف شده به همراه انواع بسیار زیادی ایزوتوپ رادیواکتیو بسیار ارزشمند وجود دارد که برای آنها تقاضای زیادی در محافل پزشکی و مهندسی وجود دارد.

فرآوری و جداسازی مواد یادشده از این سوخت برای بازیابی و استفاده مجدد فرایندی کند، سخت و گران است. برای حل این مشکل حسگر طیف سنجی جدیدی فراوری شده که با نظارت آنی بر سوخت مصرف شده و تجزیه و تحلیل پیوندهای شیمیایی آن اطلاعات لازم را در خصوص ساختار شیمیایی، اشکال و ساختارها و فعل و انفعالات مولکولی سوخت مذکور جمع آوری می نماید.

با استفاده از این داده ها می توان در محیط های صنعتی کنترل دقیق تری بر نسبت اورانیوم و پلوتونیوم در سوخت هسته ای اعمال کرد و عناصر ناخواسته و ایزوتوپ های غیرمفید را برای فراوری سوخت بازیافتی جدید در راکتورها از بین برد. این فناوری از نظر مالی مقرون به صرفه است و فرصت های جدیدی را برای توسعه و پیشبرد رویکردهای بازیافت هسته ای تازه فراهم می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 خرداد 1400 بروزرسانی: 26 خرداد 1400 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 1622

به "تشدید سرعت بازیافت سوخت هسته ای مصرفی با حسگر طیف سنجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشدید سرعت بازیافت سوخت هسته ای مصرفی با حسگر طیف سنجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید