درخواست مقام آلمانی از ایران برای تداوم بازرسی های آژانس

به گزارش سفر به تایلند، یک منبع دیپلماتیک آلمانی روز سه شنبه به خبرگزاری رویترز گفت: این کاملا غیرقابل قبول خواهد بود که ایران مانع از بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی گردد.

درخواست مقام آلمانی از ایران برای تداوم بازرسی های آژانس

به گزارش ایسنا، وی بدون اشاره به بدعهدی طرف های برجام در انجام تعهداتشان در قبال ایران، با بیان اینکه ایران می بایست به کاهش تنش ها یاری کند تا دیپلماسی شانسی داده شود، اضافه کرد: ما از ایران می خواهیم از این اقدام خودداری کند. ما در این خصوص ارتباط نزدیکی با شرکایمان از جمله ایالات متحده داریم.

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین روز گذشته اظهار داشت که نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام از تاریخ 23 فوریه 2021 برابر با 5 اسفندماه، عصر روز دوشنبه تحویل مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی شد.

غریب آبادی در این خصوص اظهار کرد: این اقدام در اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران و در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بند های 26 و 36 برجام و به علت عدم پایبندی طرف های مقابل به تعهدات خود در جهت برطرف تحریم های غیرقانونی، انجام شده است.

نماینده دائم کشورمان توضیح داد: در این نامه از آژانس خواستیم تا در اسرع وقت اقدامات لازم را برای اجرای درخواست های ایران جهت توقف اقدامات مختلف داوطلبانه، شامل اجرای پروتکل الحاقی، به عمل آورد. وی اضافه کرد: از این پس، همکاری های ایران و آژانس صرفا بر مبنای تعهدات پادمانی ادامه خواهد یافت تا زمانی که با لغو تحریم ها به صورت عملی و ملموس، زمینه برای بازگشت ایران به اجرای مجدد این اقدامات فراهم شود.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز روز دوشنبه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه اگر طرف های عضو برجام تا سوم اسفند به تعهدات خود عمل ننمایند ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف خواهد نمود و آیا در این ارتباط برنامه ریزی تعیینی شده است اعلام کرد: مسائل ریز فنی را باید از سازمان انرژی اتمی بپرسید و طبق مصوبه مجلس اگر تا آن زمان تعیین شده دیگر طرف های عضو برجام به تعهد خود عمل ننمایند دولت مکلف است که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند و این زمان بر نیست و هر روزی فرا برسد می تواند اجرا شود.

وی اضافه کرد: تمام اقدامات ایران به سادگی برگشت پذیر است. به شرطی که دیگر طرف های عضو برجام به تعهداتشان عمل نمایند. این اقدامات ایران در پی خروج دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا از توافق هسنه ای در سال 2018، بازگردانی تحریم های پیشین آمریکا علیه ایران متحمل شدن تحریم های جدید و بد عهدی کشور های اروپایی در عمل به تعهداتشان در راستای عادی سازی روتبط مالی با ایران و کاهش اثر تحریم ها انجام می شود.

منبع: فرارو
انتشار: 22 اسفند 1399 بروزرسانی: 22 اسفند 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 1454

به "درخواست مقام آلمانی از ایران برای تداوم بازرسی های آژانس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست مقام آلمانی از ایران برای تداوم بازرسی های آژانس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید