نماینده مجلس: اعلام خط فقر 4 میلیونی تومانی، یک جریان تبلیغاتی است

به گزارش سفر به تایلند، سخنگوی کمیسیون مالی مجلس گفت: در کشورمان چیزی تغییر نکرده است که مبنای محاسبه خط فقر بخواهد تغییری کند و از عایدی 7 میلیون تومانی خانوار به 4 میلیون تومان برسد. این تعاریف تازه از خط فقر را نه تنها کارشناسان بلکه شهروند معمولی هم نمی پذیرد.

نماینده مجلس: اعلام خط فقر 4 میلیونی تومانی، یک جریان تبلیغاتی است

غلامرضا مرحبا در تبادل نظر با ایلنا درباره تغییر مبنای محاسبات خط فقر در وزارت راه از عایدی 7 میلیون تومان به کمتر از 4 میلیون تومان گفت: این تغییر مبنای محاسبات منطقی نیست و این اقدام یک جریان تبلیغاتی است تا نمایش واقعیت.

وی با بیان اینکه پیش از این هم شاهد این اقدامات بودیم و بعضی از دولت ها برای اینکه نشان دهند تورم در طول دوره مدیریتی خود کاهش یافته، تورم نقطه به نقطه را اختراع کردند.

گفت: هیچ کارشناس بی طرفی این مبنا و این تقسیم بندی ها را قبول ندارد. در کشورمان چیزی تغییر ننموده است که مبنای محاسبه خط فقر بخواهد تغییری کند و از عایدی 7 میلیون تومانی خانوار به 4 میلیون تومان برسد. این تعاریف نو از خط فقر را نه تنها کارشناسان بلکه شهروند معمولی هم نمی پذیرد.

وی با بیان اینکه ما مجلس تغییر مبنای محاسبات جمعیت زیر خط فقر را فاقد مبنای کارشناسی می دانیم، ادامه داد: وزارت رفاه که مبنای محاسبه جمعیت زیر خط فرق را تغییر داده همین مبنا را در معرض نظرسنجی مردمی بگذارد و ببیند چند درصد از مردم با این مبنا و تعریف نو موافق هستند؟

مرحبا تاکید نمود: وقتی مبنای ثابتی برای بخش داده ها و آمار مالی تعریف نکردیم، داده های اولیه را به نحوی وارد فرمول ها می کنیم که خروجی دلخواه به دست بیاید.

باید یک مبنایی در نظر گرفته گردد و تنها بر اساس همان مبنا محاسبات انجام گردد و غیر قابل تغییر باشد که انحرافی از آمار واقعی ایجاد نگردد و انحراف آماری نداشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون مالی گفت: باید توجه داشته ایم این تولیدات و این گونه تقسیم بندی ها رسمی نیست و در هیچ جا ثبت نمی گردد که بخواهد مبنای برنامه ریزی های مالی قرار بگیرد و به طور قطع هیچ تاثیرگذاری در بخشی نخواهد داشت.

این موضوعات را در حد یک اظهارنظر می بینیم و قطعا این محاسبات غیرکارشناسی نظر رسمی دولت هم نخواهد بود.

وی ادامه داد: تهیه این آمار در سطح چند همکاری است که در وزارت رفاه مشغول به کار هستند و از این داده ها و فرضیات هم جمعیت زیر خط فقر را حساب نموده اند تا شرایط خانوار را بهتر نشان دهند. ما این را در حد نظر شخصی می بینیم.

مرحبا با بیان اینکه به طور قطع این آمار را براساس تعریف و تغییر داده ها مورد قضاوت قرار می دهیم، اما مبنای برنامه ریزی دولت نخواهند بود.

گفت: باید توجه داشت که این آمار مبنای برنامه ریزی های یارانه ای دولت نخواهد بود و دهک های مشمول طرح های یارانه ای به وسیله سازو کار دیگری تعیین و مشخص می شوند و اساسا پیش از این شده اند. اساسا سیاست های یارانه ای ارتباطی با این نظرسازی ها ندارد.

منبع: فرارو
انتشار: 12 اسفند 1400 بروزرسانی: 12 اسفند 1400 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 1950

به "نماینده مجلس: اعلام خط فقر 4 میلیونی تومانی، یک جریان تبلیغاتی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نماینده مجلس: اعلام خط فقر 4 میلیونی تومانی، یک جریان تبلیغاتی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید