کاهش نسبت تعداد چک های برگشتی به مبادله شده به کمتر از 9 درصد

به گزارش سفر به تایلند، بر اساس آمار های بانک مرکزی، نسبت تعداد چک های برگشتی به چک های مبادله شده از رقم 9.3 درصد در تیر 98 به رقم 8.9 در مرداد 98 رسیده است.

کاهش نسبت تعداد چک های برگشتی به مبادله شده به کمتر از 9 درصد

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی درباره چک که به صورت ماهانه منتشر می شود، تعداد چک های مبادله شده در مرداد ماه 98 حدود 7.3 میلیون فقره بوده است که ارزش آن حدود 866 هزار میلیارد ریال محاسبه شده است که نسبت به ماه پیشین یعنی تیر ماه 98 از نظر تعداد و ارزش به ترتیب 6.1 و 13.9 درصد کاهش یافته است.

در مرداد 98، در کشور 6.6 میلیون چک به ارزش 757 هزار میلیارد ریال وصول شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و ارزش به ترتیب 5.7 و 15.3 درصد کاهش را نشان می دهد. همچنین در مرداد ماه حدود 674 هزار فقره چک به ارزش 108 هزار میلیارد ریال در کل کشور برگشت خورد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و ارزش به ترتیب 9.8 و 2.8 کاهش یافته است.

بررسی های آماری نشان می دهد که نسبت تعداد چک های برگشتی به چک های مبادله شده از رقم 9.3 درصد در تیر 98 به رقم 8.9 در مرداد 98 رسیده است. همچنین نسبت ارزش چک های برگشتی به چک های مبادله ای از 11.1 درصد در تیرماه سال جاری به رقم 12.5 درصد در مرداد ماه رسیده است.

*کاهش 35 درصدی تعداد چک های برگشتی نسبت به مرداد 97

بر اساس آمار بانک مرکزی نسبت تعداد چک های برگشتی به مبادله شده در مرداد 98 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با کاهش 35 درصدی روبرو شده است. همچنین نسبت ارزش چک های برگشتی به مبادله شده نیز در مرداد سال جاری نسبت به مرداد 97 حدود 20 درصد کاهش یافته است.

لازم به ذکر است، قانون چک با هدف رفع موانع کسب و کار بنگاه های اقتصادی در آبان 97 اصلاح شد و یکی از نتایج اصلاح این قانون کاهش تعداد و ارزش چک های برگشتی نسبت به چک های مبادله ای بوده و این امر باعث بازگرداندن اعتبار چک در بازار مبادلات شده است.

لازم به ذکر است مطابق قانون جدید چک بانک مرکزی موظف شده بود تا انتها شهریور ماه سال 98 نسبت به تکمیل سامانه های مرتبط با درج ماشینی کد رهگیری بر روی چک برگشتی اقدام کند که از انجام وظایف خود سر باز زده است. اگر بانک مرکزی در در انجام وظایف خود، سهل انگاری نمی کرد، روند کاهشی تعداد و ارزش چک های برگشتی نسبت به چک های مبادله ای روند سریعتری می یافت.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 409

به "کاهش نسبت تعداد چک های برگشتی به مبادله شده به کمتر از 9 درصد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش نسبت تعداد چک های برگشتی به مبادله شده به کمتر از 9 درصد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید