15 نکته طلایی برای مدیتیشن پیروز؛ مخصوص تازه کارها

به گزارش سفر به تایلند، مدیتیشن نوعی تمرین است که با خواص متعددی برای سلامتی جسم و فکر ارتباط دارد. از جمله فواید مدیتیشن می توانیم به افزایش سلامتی عمومی و بهبود کیفیت خواب اشاره کنیم. به همین دلیل است که انجام این تمرین به شدت توصیه می شود. اگر می خواهید مدیتیشن را به بخشی از روتین خود تبدیل کنید، باید اصول انجام آن به روش صحیح را بلد باشید. مدیتیشن در حقیقت آموزش فکر برای به دست آوردن آرامش است. این توانایی نیاز به صبر و مداومت دارد و چیزی نیست که بتوانید فورا در انجام آن ماهر شوید.

15 نکته طلایی برای مدیتیشن پیروز؛ مخصوص تازه کارها

اگر می خواهید تمرینات مدیتیشن را انجام دهید و بیشترین بهره را از خواص آن ببرید، تا سرانجام این مقاله از خبرنگاران مگ با ما همراه باشید. در مقاله امروز قرار است 15 نکته را در اختیارتان قرار دهیم که به انجام موفقیت آمیز مدیتیشن کمک می کنند. تا سرانجام با ما همراه باشید.

1. راحت باشید

قبل از اینکه انجام مدیتیشن را شروع کنید، حتما لباس های راحت و ترجیحا گشاد بپوشید. همچنین از استفاده از هرگونه زیورآلات مثل ساعت، انگشتر یا دستبند که ممکن است آزاردهنده باشند، خودداری کنید. لازم نیست جوراب و کفش بپوشید. در حقیقت برای مدیتیشن کردن باید پا برهنه باشید.

2. زمان مناسب را انتخاب کنید

یک زمان مناسب را برای مدیتیشن کردن در نظر بگیرید. هر روز در همان زمان مدیتیشن کنید و با این کار این تمرین را به بخشی از روتین خود تبدیل کنید. اگر می خواهید شاهد تغییرات چشمگیر و ماندگار باشید، باید این تمرین را به طور منظم انجام دهید. اگر مدیتیشن را به طور مدام انجام ندهید، این احتمال وجود دارد که به عادت های قبلیتان روی بیاورید یا دچار افکار منفی شوید.

3. یک مکان آرام را برای مدیتیشن کردن در نظر بگیرید

اگر جزء افراد مبتدی هستید، بهترین کاری که می توانید بکنید، انجام مدیتیشن در یک مکان خلوت است تا هیچ چیز حواستان را پرت نکند. ببینید کدام قسمت از خانه اتان برای انجام این تمرین مناسب است. همچنین می توانید برای انجام مدیتیشن به یک مکان خلوت بروید.

4. درست بنشینید

درست نشستن در انجام مدیتیشن اهمیت خیلی زیادی دارد، چون روی حالت فکر اثر می گذارد. باید کمرتان صاف باشد و شانه ها و بازویتان در حالت ریلکس باشند. حواستان باشد که حالت نشستنتان نباید بیش از حد ریلکس باشد، وگرنه دچار خواب آلودگی می شوید. خیلی هم به بدنتان فشار وارد نکنید، وگرنه فکرتان آشفته می گردد.

اگر در اینترنت جست وجو کنید، می توانید درباره درست نشستن برای انجام مدیتیشن اطلاعات زیادی را به دست بیاورید. با این کار به طور دقیق متوجه می شوید که حالت بدنتان هنگام مدیتیشن چطور باید باشد. معروف ترین حالت مدیتیشن، چهار زانو نشستن است. البته حالت های دیگری هم وجود دارد. حالتی را انتخاب کنید که در آن احساس راحتی کنید.

5. بدنتان را گرم کنید

برای اینکه مدیتیشن را به طور موفقیت آمیز انجام دهید، بدنتان را گرم کنید. این کار باعث می گردد طی مدیتیشن بیشتر احساس راحتی کنید. می توانید یوگا یا تمرینات کششی برای گردن، بازوها و کمر را انجام دهید. این کار به بهبود جریان خون و ریلکس کردن بدن کمک می کند.

6. از یک ماده خارجی برای انجام مدیتیشن کمک بگیرید

یک روش برای بهبود تمرکز و آرامش فکری، تمرکز روی یک ماده خارجی (آبجکت) است. این ماده خارجی می تواند یک تصویر یا احساس فیزیکی خودتان باشد. یک وسیله یا موضوع را به نام یک عامل کمک کننده در نظر داشته باشید و اجازه دهید فکرتان از آن آگاه باشد. هر زمان که در حین انجام مدیتیشن حواستان پرت شد، روی آن تمرکز کنید.

7. تجسم کنید

یک روش مفید دیگر برای انجام موفقیت آمیز مدیتیشن، تجسم کردن است. برای مثال می توانید رنگ های مختلف را تجسم کرده یا خودتان را در مکان دلخواه خود مثل لب دریا، جنگل یا یک کلبه دنج تصور کنید. این تمرین فکری برای افرادی که تخیل فعال دارند و از خیال پردازی کردن لذت می برند، یک گزینه عالی به تعداد می رود.

8. به مرور مدت زمانی که مدیتیشن می کنید را افزایش دهید

اوایل برای مدت زمان کم مدیتیشن کنید. به مرور زمان مدت زمان انجام این تمرین را بیشتر کنید. به طور مثال در ابتدا فقط 30 دقیقه مدیتیشن کنید و به مرور این مدت زمان را به 45 تا 60 دقیقه برسانید.

9. انتظار معجزه نداشته باشید

قرار نیست با انجام مدیتیشن تمام مسائلتان در سریع ترین زمان ممکن حل شوند. مدیتیشن هم مانند تمرینات دیگر به تلاش و صبر نیاز دارد. برای اینکه بتوانید از فواید مدیتیشن بهره مند شوید، باید صبر و حوصله داشته باشید. مدیتیشن را در ابتدا با هدف دست یافتن به نتایج خارق العاده انجام ندهید و فکر نکنید که قرار است یک شبه معجزه رخ دهد. به مدیتیشن به نام ابزاری برای شناخت بهتر خود نگاه کنید.

10. اول آمادگی فکر، بعد مدیتیشن

قبل از اینکه مدیتیشن را شروع کنید، فکرتان را از وقایع ناخوشایند خالی کنید و آرامشتان را به دست بیاورید. انجام مدیتیشن بلافاصله بعد از برگشتن از سرکار و زمانی که خیلی خسته هستید کار درستی نیست، چون بعد از موقعیت های استرس زا ثابت نشستن و آرام کردن فکر سخت تر می گردد. مدت زمانی را به ریلکس کردن بگذرانید تا فکرتان آماده گردد، سپس مدیتیشن کنید. این کار باعث می گردد فکرتان در حین مدیتیشن منحرف نگردد و بتوانید بهتر تمرکز کنید.

11. مدیتیشن را با چند نفس عمیق شروع کنید

برای شروع، چند نفس عمیق بکشید تا بدنتان آرام گردد. این کار می تواند منجر به واکنش ریلکسیشن گردد که برعکس پاسخ جنگ یا گریز سیستم عصبی است. زمانی که واکنش جنگ یا گریز تحریک گردد، بدن برای خطر آماده می گردد، اما با تحریک واکنش ریلکسیشن، بدن احساس امنیت و آرامش می کند.

زمانی که مدیتیشن می کنید، تنفستان به حالت عادی بر می گردد. توجه به تنفس طی مدیتیشن اهمیت دارد. تنفس آگاهانه می تواند سطح استرس را پایین بیاورد.

12. طی مدیتیشن زیاد تکان نخورید

اینکه طی مدیتیشن احساس بی قراری کنید و دلتان بخواهد حالت نشستنتان را تغییر دهید، یک موضوع طبیعی است. با این حال نباید اجازه دهید حالتتان باعث حواس پرتی شما گردد. مدیتیشن انواع مختلف زیادی دارد که می توانید بر اساس تمایل خود آن ها را انجام دهید . در بعضی از انواع مدیتیشن می توانید به غیر از نشستن، در حالت راه رفتن یا دراز کشیدن باشید.

13 . فقط نفس بکشید

مدیتیشن لازم نیست یک تمرین پیچیده و سخت باشد. در مدیتیشن باید تنفس آگاهانه داشته باشید و مدام این کار را تکرار کنید. برای مثال هر زمان که احساس کردید فکرتان در حال منحرف شدن است، با نفس کشیدن اصولی حواستان را جمع کنید.

14. با خودتان مهربان باشید

هدف مدیتیشن این است که به افراد آموزش دهد صرف نظر از اینکه چه اتفاقی افتاده و حالشان چطور است، با خودشان مهربان باشند. بعضی روزها که شب خوب استراحت کرد ه اید، پرانرژی هستید و عملکرد خوبی در مدیتیشن دارید؛ اما بعضی از روزها به دلایل مختلف مثل نداشتن خواب کافی یا استرس نمی توانید به طور موفقیت آمیز مدیتیشن کنید. در چنین مواقعی به خودتان سخت نگیرید.

15. احساسات خود را شناسایی کنید

اینکه بعد از انجام مدیتیشن احساس خوشحالی کنید کاملا طبیعی است، اما اگر احساس ناراحتی هم داشته باشید، باز هم نرمال است. مدیتیشن باعث بروز احساسات خوب و همچنین احساسات بد می گردد تا افراد بتوانند بهتر احساسات خود را تشخیص دهند. سعی کنید با استفاده از مدیتیشن به شناسایی احساسات خود بپردازید.

کلام آخر

مدیتیشن نوعی تمرین است که فواید آن برای سلامت جسم و روح ثابت شده است. دغدغه اصلی افرادی که تازه مدیتیشن را شروع کرده اند این است که چطور آن را با موفقیت انجام دهند. در مقاله امروز خبرنگاران مگ 15 نکته را در اختیارتان قرار دادیم که به انجام اصولی مدیتیشن کمک می کنند. هنگام مدیتیشن کردن این اصول را در فکر داشته باشید تا از خواص آن بیشترین بهره را ببرید. حواستان باشد که نباید از مدیتیشن انتظار معجزه داشته باشید. با انجام مدیتیشن قرار نیست تمام مسائل جسمی و روحی شما رفع گردد. مدیتیشن را تمرین و فرصتی برای شناخت بهتر خود بدانید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: step to health, insider

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 تیر 1400 بروزرسانی: 25 تیر 1400 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 1675

به "15 نکته طلایی برای مدیتیشن پیروز؛ مخصوص تازه کارها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 نکته طلایی برای مدیتیشن پیروز؛ مخصوص تازه کارها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید