آشنایی با غذاهای معروف بنگلادش

به گزارش سفر به تایلند، خوشمزه ترین غذاهای بنگلادش

بنگلادش کشوری کوچک در شرق هندوستان و جنوب قاره آسیاست که سابقا بخشی از پاکستان بود، اما امروزه به عنوان کشوری مستقل و با نام رسمی جمهوری خلق بنگلادش وجود دارد. این کشور در شبه قاره هند و در مرز با کشور هند واقع شده است و همین موضوع تاثیرات زیادی بر فرهنگ، آشپزی و زبان این کشور گذاشته است. از آن جا که غذا و شکم گردی بخشی جذاب از تجربه سفر محسوب می گردد در این مطلب تصمیم گرفتیم خوشمزه ترین غذاهای بنگلادش را به شما معرفی کنیم. در سفر به این کشور و به ویژه شهر داکا می توانید این غذاهای خوشمزه و محلی را امتحان کنید. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

آشنایی با غذاهای معروف بنگلادش

کاری ماهی شکیبا | Ilish Curry

کاری ماهی شکیبا یکی از معروف ترین غذاهای بنگلادش و در حقیقت غذای ملی این کشور است. برای تهیه این کاری خوش طعم تکه های ماهی شکیبا را در زردچوبه و سس فلفل چیلی مزه دار می نمایند و بعد آن را با حرارت ملایم سرخ می نمایند. در آخر هم این کاری ماهی را با برنج و سس خردل شیرین سرو می نمایند. ترکیب شوری و شیرینی و تندی در کنار هم غذایی بسیار خوش طعم و پرمزه است که در سرتاسر بنگلادش و به ویژه داکا بسیار محبوب و پرطرفدار است. کاری ماهی شکیبا علاوه بر این که قیمت مقرون به صرفه ای دارد احساس سیری خوب و طولانی مدتی به شما می دهد، درست کردنش راحت است و این نوع ماهی را به ویژه در موسم بارانی در سرتاسر بنگلادش می توانید پیدا کنید.

بریانی | Biryani

بریانی غذایی پلویی و خوشمزه است که از ترکیب برنج، سیب زمینی، ادویه های مختلف و انواع گوشت قرمز، مرغ با ماهی تهیه می گردد. این غذا البته در کشورهای همسایه هم وجود دارد، با این حال یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین غذاهای بنگلادش هم به حساب می آید. در منطقه بنگال برای تهیه این غذای خوشمزه و مجلسی معمولا از گوشت بره، بز، مرغ یا گاو استفاده می گردد، با این حال انواع دیگر بریانی را هم می توانید در شهرهای مختلف پیدا کنید. تهیه بریانی اصیل و خوشمزه نیازمند مهارت و زمان زیادی است و نکته اصلی لایه لایه قرار دادن گوشت، سیب زمینی و ادویه با برنج است تا طعم آن ها کاملا به خورد یکدیگر برود. بریانی غذای مجلسی و رسمی است و در اکثر میهمانی ها و ضیافت ها مثل مراسم ازدواج و … این غذا پخته می گردد.

کاری میگو | Chingri Malai Curry

چانگری مالای کاری معروف ترین غذای کاری در بنگلادش است و با استفاده از شیر نارگیل تهیه می گردد. این غذا یکی از خوشمزه ترین غذاهای بنگلادش است و در سرتاسر منطقه و همین طور هند هم تهیه می گردد. کاری میگو خوراکی کرم مانند و لذیذ است که با استفاده از میگوی پخته شده در سس شیر نارگیل و ادویه های معطر و خوش عطر و بو تهیه می گردد و در آخر همراه با برنج سفید سرو می گردد. شیر نارگیل نقش مهمی در آشپزی بنگلادش دارد و چانگری مالای کاری بهترین و محبوب ترین نمونه از این غذاها به شمار می رود. کلمه مالای که در اسم این غذا وجود دارد نشان می دهد که این غذا اصالتا متعلق به مالزی است و توسط دریانوردان مالایی به بنگلادش آورده شده است.

پانتا بات | Phanta Bhat

پانتا بات نمونه شاخص غذاهای بنگلادش است که به طور کلی از غذاها و برنج باقی مانده تهیه می گردد و معمولا صبح روز بعد به عنوان صبحانه خورده می گردد. برنج را شب تا صبح در آب قرار می دهند و بعد همراه با نمک، پیاز و فلفل چیلی خورده می گردد.این غذا یکی از معروف ترین غذاهای بنگلادش است و علاوه بر این، در ایالت های هندیِ بنگال غربی، آسام، تریپورا و کیشانگانج هم مصرف می گردد. در کنار پانتا بات معمولا هر آن چه از شب قبل مانده، از گوشت و سبزیجات و خوراک روی آن ریخته و سرو می گردد.

نان پاراتا | Paratha

مورد بعدی که در فهرست غذاهای بنگلادش به شما معرفی می کنیم در واقع یک نان است. پاراتا نانی بسیار محبوب و رایج در سرتاسر بنگلادش است که در کنار اکثر غذاها خورده می گردد. البته گاهی لای خمیر را با مواد مختلف پر می نمایند و به صورت یک وعده کامل و یک صبحانه خوشمزه سرو می نمایند. خمیر این نان را از آرد گندم تهیه می نمایند و بعد آن را در روغن حیوانی یا روغن معمولی سرخ می نمایند. نان پاراتا مغزدار هم معمولا با استفاده از دارچین و ترکیبات دیگر مثل دال عدسی، سیب زمینی، گل کلم و سبزیجات دیگر پر می گردد. معمولا قبل از سرو روی نان تکه کوچکی کره قرار می دهند که باعث لذیذتر شدن آن می گردد.

دوکار دالنا | Dhokar Dalna

یکی دیگر از معروف ترین غذاهای بنگلادش غذایی گیاهی به نام دوکار دالنا است. برای تهیه این غذا با استفاده از عدس یا دال کیک های کوچکی درست می نمایند و بعد از سرخ کردن آن ها را در سس گوجه و ادویه هایی مثل زنجبیل، زیره و گشنیز می پزند و آماده نمایند. این غذای خوشمزه معمولا همراه با برنج یا نان هایی مثل پاراتا یا چاپاتی سرو می گردد. این غذا بسیار خوشمزه و مقوی است و برای کسانی که گیاهخوار هستند یا به هر دلیل دوست دارند غذایی غیرگوشتی بخورند بسیار مناسب و ایده آل است.

چورچوری | Chorchori

چورچوری یا چاچچاری شیوه ای خاص و مختص به بنگال برای طبخ غذا و سبزیجات است که نتیجه آن یکی از خوشمزه ترین غذاهای بنگلادش است. اگر به بنگلادش سفر کردید پیشنهاد می کنیم این غذای خوشمزه و پرمزه را حتما امتحان کنید. برای تهیه چورچوری روغن حیوانی را با ادویه های معطری مثل زنجبیل، خردل، زیره سبز و رازیانه ترکیب می نمایند و بعد سبزیجات خرد شده ای مثل سیب زمینی، گل کلم و بادمجان را به آن اضافه می نمایند. سپس مقداری آب روی آن ریخته می گردد و با حرارت ملایم پخته می گردد تا عطر و طعم ادویه ها به خورد غذا برود.

شامی کباب | shami Kabab

شامی کباب به شدت در بنگلادش و سرتاسر شبه قاره هند محبوبیت دارد و تا حدودی شبیه به کتلت خودمان است. در حالی که در بنگلادش کباب های زیادی وجود دارد اما شامی کباب در بین تمام آن ها مشهورتر و پرطرفدارتر است. محبوبیت شامی کباب تا حدی است که آن را معمولا در میهمانی ها و ضیافت های ویژه می پزند و سرو می نمایند. برای تهیه شامی کباب گوشت چرخنموده گاو یا بره را با نخود و ادویه هایی مثل سیر، پیاز، زردچوبه، گرام ماسالا و فلفل چیلی ترکیب می نمایند و بعد آن را به صورت دایره های گرد و مسطح در می آورند و در روغن سرخ می نمایند. شامی کباب ها را بعد از سرخ شدن همراه با پیاز، گوجه، سس چیلی و سالاد و سبزی سرو می نمایند.

مرغ سوخاری با نان روتی | Grilled Chicken with Naan Roti

یکی از غذاهای بنگلادش که اخیرا محبوبیت و رواج زیادی پیدا نموده مرغ سوخاری است. امروزه اگر به سریلانکا سفر کنید در هر خیابانی می توانید رستوران هایی را پیدا کنید که مرغ سوخاری خوشمزه و تند و تیز را سرو می نمایند. برای تهیه این غذا تکه های مرغ را با انواع ادویه مزه دار می نمایند و بعد گریل و کباب می نمایند. به این ترتیب، گوشت مرغ از بیرون برشته و کریسپی و پر ادویه می گردد اما هنوز داخلش نرم و لطیف است. در بنگلادش مرغ سوخاری معمولا همراه با نان روتی، مایونز و سالاد و سبزی سرو می گردد و به عنوان میان وعده یا یک شام خوشمزه می تواند در نظر گرفته گردد.

منبع: travelfoodatlas.com

منبع: الی گشت
انتشار: 14 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 249

به "آشنایی با غذاهای معروف بنگلادش" امتیاز دهید

1 کاربر به "آشنایی با غذاهای معروف بنگلادش" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با غذاهای معروف بنگلادش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید