آیفون 14 احتمالا اولین گوشی با پردازنده ی 3 نانومتری خواهد بود

به گزارش سفر به تایلند، در چند روز گذشته گزارش هایی منتشر شدند که نشان می دادند اپل %80 فراوری پردازنده های 5 نانومتری TSMC را برای سال 2021 رزرو نموده است. در زمان کنونی توسعه پردازنده با معماری 5 نانومتری یک تکنولوژی روز محسوب می گردد.

آیفون 14 احتمالا اولین گوشی با پردازنده ی 3 نانومتری خواهد بود

استفاده از این تکنولوژی باعث می گردد که بتوان در پردازنده های ساخته شده با این فناوری مانند A14 Bionic از تعداد 11.8 میلیارد ترانزیستور استفاده کرد. برای مقایسه باید بگویم که پردازنده A13 Bionic که با فناوری 7 نانومتری توسعه پیدا نموده، دارای 8.5 میلیارد ترانزیستور است.

پردازنده A14 Bionic دارای چگالی ترانزیستور 134 میلیون در هر میلیمتر مربع است که نسبت به چگالی 90 میلیون ترانزیستور در هر میلیمتر مربع تراشه نسل قبلی پیشرفت قابل توجهی را داشته است. استفاده از این تکنولوژی جدید باعث شده است که پردازنده جدید A14 Bionic در مقایسه با نسل قبلی خود در کنار مصرف انرژی بهینه تر، دارای عملکرد بهتری هم باشد.

به تازگی گزارش هایی منتشر شده است که نشان می دهند زمانی که شرکت TSMC ساخت پردازنده های 3 نانومتری را شروع کند، اپل میخواهد به سرعت پردازنده های فراوری شده توسط این شرکت با این فناوری را به خود اختصاص دهد.

  • اسنپدراگون 888 در برابر A14 و کایرین 9000؛ نبرد تراشه های 5 نانومتری

این گزارش ها نشان می دهند که اپل تا به امروز سفارش هایی را برای خرید پردازنده های 3 نانومتری برای پردازنده های سری A و سری M خود به این شرکت داده است. همان گونه که می دانید اپل از پردازنده های سری A در محصولاتی مانند آیفون و آیپد استفاده می نماید و تراشه های جدید سری M در واقع پردازنده هایی هستند که اپل میخواهد با جایگزین کردن آن ها با پردازنده های اینتل، از آن ها در مک های جدید استفاده کند.

اپل هم اکنون اولین تراشه سری M خود به نام اپل M1 را با فناوری 5 نانومتری توسعه داده و در آن از 16 میلیون ترانزیستور استفاده نموده است.

منابع افشاکننده اطلاعات در شرکت ها تأمین کننده قطعات برای محصولات اپل مدعی شده اند که شرکت تایوانی TSMC میخواهد فراوری انبوه تراشه های 3 نانومتری را در سال 2022 شروع کند. این گزارش ها همچنین نشان می دهند که TSMC فراوری آزمایشی این پردازنده ها را در نیمه دوم سال 2021 شروع می نماید.

  • نتایج اولیه بنچمارک از قدرت بیشتر A14 نسبت به اسنپدراگون 888 خبر می دهند

این گزارش ها همچنین ادعا می نماید که شرکت TSMC سامسونگ را در زمینه فناوری مورد استفاده در زمینه ساخت پردازنده های 3 نانومتری شکست خواهد داد. به نظر می رسد که این شرکت تایوانی شش ماه زودتر از سامسونگ توسعه و فراوری پردازنده های 3 نانومتری را شروع خواهد نمود.

در این گزارش همچنین به این موضوع اشاره شده است که اپل هم اکنون سفارش هایی را برای تهیه این پردازنده ها به TSMC داده است. به نظر می رسد که اپل میخواهد از این تراشه ها در آیفون ها و آیپد های بعدی استفاده کند. در نتیجه امیدواریم که شاهد استفاده از این پردازنده ها در آیفون های 14 معرفی شده در سال 2022 باشیم. انتظار می رود که پردازنده A16 Bionic اپل با این فناوری توسعه یافته باشد.

TSMC مدعی شده است که پردازنده های 3 نانومتری این شرکت دارای %10 تا %15 توان پردازشی بیشتری در مقایسه با پردازنده های 5 نانومتری هستند و %20 تا %25 مصرف انرژی کمتری را هم دارند.

  • اپل در حال توسعه پردازنده های 32 هسته ای برای کامپیوترهای مک است

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 بهمن 1399 بروزرسانی: 10 بهمن 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 1371

به "آیفون 14 احتمالا اولین گوشی با پردازنده ی 3 نانومتری خواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیفون 14 احتمالا اولین گوشی با پردازنده ی 3 نانومتری خواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید