جریمه سنگین در انتظار محتکران کالاهای اساسی

به گزارش سفر به تایلند، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی اعلام نمود: اگر واردکننده ای کارهای مربوط به ترخیص و خروج کالایش را انجام داده باشد، اما همچنان بارش در انبارهای بنادر باقی بماند، مکانیزم های تنبیهی برای او در نظر گرفته می گردد که بالارفتن تصاعدی هزینه های انبارداری یکی از آن هاست.

جریمه سنگین در انتظار محتکران کالاهای اساسی

محمد راستاد در گفت وگو با خبرنگاران درباره اینکه موجودی انبارهای بنادر کشور چقدر است و در راستای دستور معاون اول رئیس جمهور برای تسریع در تخلیه کالاهای اساسی از بنادر کشور چه برنامه ای دارید؟ اظهار کرد: در زمینه کالاهای وارداتی به بنادر، مسئله موجودی کالاها مطرح است نه رسوب آن؛ در همین زمینه هم کاری که هم اکنون انجام می دهیم و مترصد تسهیل آن هستیم، تسریع خروج کالا از بنادر است.

وی اضافه کرد: البته موجودی انبارهای مختلف در بنادر کشور خیلی بالا نیست و تنها موجودی کالاهای اساسی در بندر امام خمینی بالاست چرا که در حال حاضر میزان موجودی کالاهای اساسی در این بندر به حدود سه میلیون تن رسیده است.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سوال که کالاهای اساسی در بندر امام خمینی یا بنادر دیگر تا چه مدت زمانی باقی می مانند؟ گفت: کالاهای اساسی دائماً در بنادر مختلف از جمله بندر امام خمینی وارد و خارج می شوند و این تخلیه و بارگیری در کنار خروج، به صورت مستمر صورت می گیرد. اما به طور میانگین کالاهایی که وارد بنادری از جمله بندر امام خمینی می گردد، حدود دو تا سه ماه زمان می برد که فرآیند ترخیص و خروج آن ها طی گردد. در این راستا به دنبال این هستیم تا فرآیند ترخیص و خروج کالا از بنادر تسریع گردد که موجودی کالاهای اساسی در این بنادر کاهش یافته و ظرفیت انبارها با مشکل روبرو نگردد.

راستاد ادامه داد: البته موجودی کالا در بنادر مختلف متعارف است و خارج از وضعیت طبیعی و عرف نیست اما موجودی کالاهای اساسی در بندر امام خمینی بالا بوده و ماندگاری آن ها بیش از حد معمول شده است که در این راستا کوشش می کنیم تا روند ترخیص آن ها سرعت بیشتری پیدا کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا این مسئله صحت دارد که بعضی از واردنمایندگان به صورت تعمدی کالای خود به ویژه کالاهای اساسی را در بنادر نگه می دارند تا بتوانند از کمبود مقطعی آن در بازار سوء استفاده نموده و کالای خود را گرانتر بفروشند؟ توضیح داد: یکی از ابزارهایی که در این زمینه درخواست نموده ایم و به زودی اعمال خواهیم کرد، مکانیزم تنبیهی از نظر هزینه انبارداری است. یعنی اگر کالایی فرآیند قانونی اش را برای ترخیص طی نموده باشد و کماکان آن را در انبارهای بنادر مختلف نگهداری کند، قطعاً مشمول هزینه های انبارداری تصاعدی و تنبیهی می گردد تا شاهد نگهداری این کالاها در بنادر نباشیم.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی تاکید نمود: البته اگر کالایی بنا به یکسری مسائل و مشکلاتی که خارج از اراده تاجر و وارد نماینده آن کالاست، در بنادر بماند این هزینه های تصاعدی و مکانیزم های تنبیهی مشمول آن نخواهد شد و چنین مکانیزمی تنها کاری است که ما می توانیم انجام دهیم.

راستاد بیان کرد: در زمینه ترخیص کالا بالاترین نرم را داریم اما برای تسریع ترخیص و خروج کالا از انبارهای بنادر تنها مکانیزمی که سازمان بنادر در حوزه وظیفه خودش می داند، هزینه های انبارداری و بالا بردن آن در راستای جلوگیری از سودجویی های احتمالی است البته دستگاه های دیگر نیز وظیفه ای در این زمینه دارند اما این مکانیزم می تواند عاملی باشد که صاحبان کالا هرچه سریعتر محصولات شان را از بنادر خارج نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 306

به "جریمه سنگین در انتظار محتکران کالاهای اساسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جریمه سنگین در انتظار محتکران کالاهای اساسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید