رشد 27درصدی بودجه عمرانی در لایحه بودجه 1400

به گزارش سفر به تایلند، سعید جغتایی، رئیس امور پایش، ارزیابی و اطلاعات مدیریت سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه بودجه عمرانی کشور با رشد 27 درصدی به 104 هزار میلیارد تومان برای سال آینده افزایش یافته است، گفت: تا خاتمه سال آینده 60 بیمارستان، 10 پردیس سینمایی، 1600 مدرسه، 1200 کیلومتر راه آهن و ... ساخته خواهد شد.

رشد 27درصدی بودجه عمرانی در لایحه بودجه 1400

جهت دریافت خدمات رنگ پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

سعید جغتایی ادامه داد: بودجه کل کشور در لایحه 1400، دو هزار و 436 هزار میلیارد تومان است که 1562 هزار میلیارد تومان آن بودجه شرکت های دولتی است و بودجه منابع عمومی دولت نیز با کسر درآمدهای اختصاصی، بیش از 841 هزار میلیارد تومان است که از این میزان 104 هزار میلیارد تومان آن بودجه عمرانی یا به اصلاح بودجه تملک دارایی های سرمایه ای خواهد بود که صرف پروژه های عمرانی و زیر ساختی می گردد.

او گفت: سال گذشته این بودجه حدود 82 هزار میلیارد تومان بود که اکنون با 27 درصد رشد به 104 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی اضافه نمود: با توجه به این که ما از سال های قبل هم همین فرایند را داشتیم و این برنامه ریزی انجام می شد، اولویت دولت اتمام پروژه های نیمه تمام اولویت دار بوده یعنی آنهایی که پیشرفت بالاتری داشتند و از اولویت بالاتری برخوردار بودند.

جغتایی ادامه داد: در بخش سلامت ما از هم اکنون تا سرانجام سال آینده بیش از 60 بیمارستان با ظرفیت بالغ بر 10 هزار تخت به بهره برداری خواهیم رساند و امیدواریم که بعضی تا سرانجام سال به بهره برداری برسند.

او گفت: در بخش حمل و نقل نیز ما بالغ بر 1200 کیلومتر راه آهن را افتتاح خواهیم کرد، 1200 کیلومتر راه اصلی و عظیم راه را هم ان شاالله احداث خواهیم کرد، حدود 3500 کیلومتر راه روستایی آسفالته احداث و حدود 15 هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی روکش خواهد شد.

رئیس امور پایش، ارزیابی و اطلاعات مدیریت سازمان برنامه و بودجه اضافه نمود: علاوه بر اینها حدود 450 کیلومتر خط دوم راه آهن هم تا سرانجام سال آینده به بهره برداری خواهد رسید، همچنین پروژه های مهمی مثل بخشی از پروژه راه آهن چابهار - زاهدان درحدود 250 کیلومتر تا سرانجام سال آینده به بهره برداری می رسد، راه آهن بستان آباد - تبریز، رشت - انزلی و یزد - اقلید ریز این پروژه ها است که حتما منتشر خواهد شد.

او ادامه داد: همچنین حدود بیش از 600 کیلومتر آزادراه را تا سرانجام سال آینده به بهره برداری می رسانیم، ادامه آزادراه تهران - شمال که قطعه یک آن در انتهای سال 98 به بهره برداری رسید، ادامه آن تا قطعه دوم و تونل البرز که بلندترین تونل خاورمیانه است ان شالله به بهره برداری خواهد رسید.

جغتایی اضافه نمود: آزادراه خرم آباد - اراک که 67 کیلومتر است، آزادراه منجیل - رودبار و بخشی از آزادراه اصفهان - شیراز در حدود 224 کیلومتر نیز ان شاالله بهره برداری خواهد شد.

او گفت: همچنین بیش از 30 تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت بیش از 650 هزار متر مکعب در شبانه روز به بهره برداری می رسد و دو زباله سوز در شهرهای شمالی نوشهر و ساری هم ان شالله به بهره برداری خواهد رسید که در بحث محیط زیست آنجا خیلی یاری خواهد نمود.

وی اضافه نمود: در مورد مسکن نیز بیش از 80 هزار واحد مسکن محرومین عمدتا در روستاها و حاشیه شهرها برای کسانی که واقعا توان آنها نبوده با یاری 30 میلیون تومانی بلاعوض دولت و 50 میلیون تومان وام ارزان قیمت تا سرانجام دولت ساخته خواهد شد.

او ادامه داد: همچنین در زمینه حمل و نقل نیز بیش از 5 هزار دستگاه اتوبوس بازسازی خواهد شد و حدود 140 کیلومتر قطار شهری را در کلان شهرها که جمعا 251 ایستگاه دارند، به بهره برداری خواهیم رساند.

جغتایی گفت: در بخش منابع آب هم حدود 15 سد با حجم مخزن بیش از 1340 میلیون مترمکعب به بهره برداری می رسد و 11 طرح آبرسانی مثل خط انتقال تصفیه خانه در شهرهای مختلف بهره برداری خواهد شد.

رئیس امور پایش، ارزیابی و اطلاعات مدیریت سازمان برنامه و بودجه اضافه نمود: همچین 10 هزار هکتار شبکه اصلی و 25 هزار هکتار شبکه فرعی در حوزه کشاورزی بهره برداری خواهد شد.

او گفت: در بخش آموزش و پرورش هم 1600 مدرسه با ظرفیت 10 هزار کلاس درس عمدتا تا سرانجام دولت تکمیل خواهد شد، نیز ما 45 پروژه دانشگاهی و موسسات آموزش عالی با زیربنای بیش از 180 هزار متر مربع در حوزه های مختلف مانند آموزشی، خوابگاهی و پژوهشی خواهیم داشت.

وی اضافه نمود: همچنین در بحث صدا و سیما، توسعه و تکمیل پوشش دیجیتال تلویزیون در هزار نقطه از کشور و سه مرکز جدید صدا و سیما در استان های سیستان و بلوچستان، کرمان و همدان به بهره برداری خواهد رسید.

جغتایی ادامه داد: در زمینه ورزشی نیز بیش از 2500 پروژه ورزشی در سال آینده بهره برداری خواهد شد، همچنین 10 پردیس سینمایی، 193 کتابخانه عمومی و پروژه های مختلف دیگر هم به بهره برداری خواهد رسید که تعداد آنها خیلی زیاد است.

رئیس امور پایش، ارزیابی و اطلاعات مدیریت سازمان برنامه و بودجه اضافه نمود: چیزی که مهم است این که در این شرایط واقعا اگر این پروژه ها به بهره برداری برسد تحولی در سال آینده است که از ابتدای امسال شروع شده است، به عنوان مثال راه آهن خواف - هرات را ما همین چند روز گذشته به بهره برداری رساندیم که البته پروژه های دیگری هم در دست بهره برداری است که ان شاالله اگر در این شرایط پروژه ها به بهره برداری برسد یک رشد خوبی در شاخص های مختلف از جمله شاخص های حمل و نقلی، بحث منابع آب و حوزه های دیگر مثل سلامت اتفاق خواهد افتاد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 2 بهمن 1399 بروزرسانی: 2 بهمن 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 1351

به "رشد 27درصدی بودجه عمرانی در لایحه بودجه 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد 27درصدی بودجه عمرانی در لایحه بودجه 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید