کهن مثل کلاک، حیاتی از عصر آهن 3 تا امروز

به گزارش سفر به تایلند، نام کلاک کرج در کتاب اوستا به شکل کاواک قید شده و آثار تاریخی یافت شده از این منطقه بر تاریخ کهن آن دلالت دارد.

کهن مثل کلاک، حیاتی از عصر آهن 3 تا امروز

معصومه تقی خانی، البرز پژوه در گفت و گو با خبرنگار از ، با اشاره به پیشینه تاریخی منطقه کلاک در شرق کرج گفت: قدیمی ترین منبعی که درباره کلاک سخن گفته کتاب اوستا است که به کلمه کاواک به معنای بانگ و فریاد اشاره کرده که وجه تسمیه آن قلعه های قدیمی دیده بانی کلاک اس.

او افزود: عده ای این واژه را شکاف و میان تهی هم معنی کرده و آن را به کرج نسبت داده اند اما به دور از باور نیست که کاواک به کلمه کلاک بسیار نزدیک است و شواهدی چون زندگی مردمان زرتشتی در کلاک در گذشته و وجود آتشکده در این منطقه اشاره اوستا به کلاک را قوی تر می کند.

تقی خانی گفت: طی قرون متمادی و ورود اسلام به ایران آن آتشکده به محل عزاداری برای ائمه اطهار(ع) به خصوص امام حسین علیه السلام تبدیل شده و در حال حاضر همان محل آتشکده به تکیه امام حسین مبدل شده است.

او افزود: کلاک بنا بر روایات یادگار ضحاک باستانی است که بعدها در آن شاهزادگان کیانی زندگی می کردند، در محلی به نام چال کیان که آرامگاه باستانی زرتشتیان است آثار قلعه وجود دارد که احتمال می رود آن محل، خزانه پادشاهی بوده و زیرا زیر تخت آن اشیای گرانبهایی یافت شده است.

تقی خانی با اشاره به گورستان عصر آهن کلاک کرج گفت: قدمت این گورستان به حدود سال های 550 تا 850 پیش از میلاد باز می گردد و آثار یافت شده از آن نیز بر این امر دلالت دارد.

د.خ

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: thailandnet65.ir شناسه مطلب: 854

به "کهن مثل کلاک، حیاتی از عصر آهن 3 تا امروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کهن مثل کلاک، حیاتی از عصر آهن 3 تا امروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید